Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB fråga 2


tomasason

Rekommendera Poster

En bekant till mig sade att en anställd på Media Markt har sagt, att det blir sämre om man formaterar en USB-pinne på en PC. Den funkar bättre i Pc och Mac, om man formaterar på en Mac. (Jag förutsätter Fat eller exFAT)

Kan det verkligen stämma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej

 

Det ska inte spela någon roll. Men om man vill ha en boot-bar enhet till Mac så måste den formateras som GUID och det blir svårt att göra på PC.

 

Gäller det endast lagring så spelar det ingen roll om enheten har GUID eller MBR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Gäller det endast lagring så spelar det ingen roll om enheten har GUID eller MBR.

Jo, jag hade en tv (dottern har den nu) med uppspelning från USB, och den vägrade acceptera FAT32-stickor med GUID. Bara MBR skulle den ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag hade en tv (dottern har den nu) med uppspelning från USB, och den vägrade acceptera FAT32-stickor med GUID. Bara MBR skulle den ha.

 

 

Sant. Jag tänkte mest på vanliga datorer. Men andra moderna skapelser kan nog vara lite kinkiga ibland.

 

Men i princip alla USB-minnen och minneskort som säljs är förformaterade med MBR. Så den som har ändrat till GUID för att installera OS X eller dylikt har ju gjort detta själv och är troligen så pass avancerad användare att de kan lista ut vad som felar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Jag tänkte mest på vanliga datorer. Men andra moderna skapelser kan nog vara lite kinkiga ibland.

 

Men i princip alla USB-minnen och minneskort som säljs är förformaterade med MBR. Så den som har ändrat till GUID för att installera OS X eller dylikt har ju gjort detta själv och är troligen så pass avancerad användare att de kan lista ut vad som felar.

Jomenvisst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...