Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB-sticka


tomasason

Rekommendera Poster

När jag ska formatera en usb-sticka till exFAT så brukar jag välja den underliggande partitionen. På internet kan jag hitta svar där man klickar på den "Överliggande" så att säga. När jag gör det brukar det visa fel ibland så jag får göra om det. Räcker det inte att formatera den "Underliggande" partitionen om man inte vill ändra partitionskartan.

Kan någon förklara lite om detta, jag är vilsen. Gäller samma på em extern hårddisk som USB-flash

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det "överliggande" är själva enheten (där du skapar GUID eller MBR) de "underliggande" är partitionerna med filsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men jag undrar om jag inte ska ändra MBR eller GUID, ska jag välja partitionen när jag formaterar?

Jag är lite osäker (Och okunnig) fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men jag undrar om jag inte ska ändra MBR eller GUID, ska jag välja partitionen när jag formaterar?

Jag är lite osäker (Och okunnig) fortfarande?

 

 

Du behöver inte ändra befintliga MBR eller GUID om du vill formatera om en parition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har endast själva enheten valet Partitionera. Vill du ändra en befintlig partition så får du markera den och välja Radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen! Då kan jag fortsätta välja den underliggande partitionen när jag bara ska radera eller t.ex. ändra från fat till exFat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen! Då kan jag fortsätta välja den underliggande partitionen när jag bara ska radera eller t.ex. ändra från fat till exFat.

 

 

Väl bekommen.

Helt riktigt uppfattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...