Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så ändrar du storlek på bilder med Förhandsvisning


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Ändra kvalitet och filformat

 

Kanske är det till och med så att du vill spara en kopia i ett annorlunda filformat? Då går du till Arkiv och sen Exportera. I rullgardingsmenyn får du välja mellan jpeg, jpeg-2000, openexr, pdf, png eller tiff.

Det finns en liten gömd funktion där med, där man kan få fram fler olika format att spara/exportera till.

 

Spara/exportera-dialogen:

post-64246-0-61580300-1485173861_thumb.png

 

Klickar man på dropmenyn:

post-64246-0-73585000-1485173868.png

 

Men om man istället håller ned samtidigt, får man ett ytterligare ett flertal format:

post-64246-0-40096900-1485173874.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju frågan hur bra komprimeringen av bilder är genom Preview... Det är inte ofta det bara är att ändra upplösning på en bild och sen förvänta sig att den är lika bra kvalité fortfarande...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en liten gömd funktion där med, där man kan få fram fler olika format att spara/exportera till.

 

Spara/exportera-dialogen:

attachicon.gifpreview_export_01.png

 

Klickar man på dropmenyn:

attachicon.gifpreview_export_02.png

 

Men om man istället håller ned samtidigt, får man ett ytterligare ett flertal format:

attachicon.gifpreview_export_03.png

I Sierra ser det ut så här:

 

post-28798-0-65327000-1485193211.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju frågan hur bra komprimeringen av bilder är genom Preview... Det är inte ofta det bara är att ändra upplösning på en bild och sen förvänta sig att den är lika bra kvalité fortfarande...

 

:whistling:

Det beror ju på vilket format du väljer att exportera till eller spara om som. Har du en PNG och expeorterar den till en PNG bara att du ändra bildformatet (ytans strl), så är ju både PNG och TIFF s k “lossless format”. För JPG brukar jag dra regeln på max (kvalitét) och sen optimerar jag bilderna med ett annat program.

 

Men skall man in och ändra i upplösningen (ppi/dpi osv.)... kan det ju hända en del, om man inte har bra koll på vad som händer.

 

I Sierra ser det ut så här:

 

attachicon.gifdump 1.png

Bra komplettering. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All förändring av komprimerade bilder är försämrade bilder. (Fast inte för ögat, nödvändigtvis... :P )

 

Förstörande komprimering, antar jag avses.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vilket format du väljer att exportera till eller spara om som. Har du en PNG och expeorterar den till en PNG bara att du ändra bildformatet (ytans strl), så är ju både PNG och TIFF s k “lossless format”. För JPG brukar jag dra regeln på max (kvalitét) och sen optimerar jag bilderna med ett annat program.

 

Men skall man in och ändra i upplösningen (ppi/dpi osv.)... kan det ju hända en del, om man inte har bra koll på vad som händer.

 

 

Sant! Jag vet egentligen inte hur jag själv menade visserligen, eftersom jag använder photoshop så pass mycket så ändrar jag hellre upplösningen där direkt så är det gjort :P - Men självklart kan man istället ändra PNG och TIFF i Preview isf om man nu vill detta utan förlust...

 

Jag skulle även vilja tillägga att med komprimeringen jag snacka om tidigare syftar jag på skillnaden mellan slakten som t.ex. Facebook gör när man laddar upp där, eller Instagram för den delen, och finjusteringen som då Photoshop gör när du väljer att pilla med inställningarna där när du exporterar till JPG eller andra komprimerade bild format...

 

- Vilket Preview är närmast vet jag inte, jag bara funderar på om den kan göra samma jobb som PS eller om den slaktar bilden som andra alternativ...

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...