Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP hänger sig i uppstarten


thrandor

Rekommendera Poster

Hej kamrater

 

Min gamla MBP fr 2009 kommer en tredjedel in i uppstarten. Sen blir skärmen svart och den lägger av. https://www.dropbox.com/s/n7o1bobfj0jxb40/Fil%202017-01-21%2019%2047%2015.jpeg?dl=0

 

Batteriet är laddat, fungerar och sladden sitter i.

 

Har gjort säker start med Shift-tangenten.

 

Har nollställt SMC och NVRAM enl instr på Apples supportwebbplats.

 

Inget av detta har hjälpt.

 

Några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När installerade du om systemet senast?

 

Länge sedan, så installera nytt ovanpå det gamla.

Inget av ditt personliga kommer gå förlorat.

 

Håller det i sig, så byt hårddisk.

Symptomet du har är klassiskt för att hårddisken har pajjat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte bytt hårddisk sedan 2009 så går den långt bortom normalt leverne :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en kontroll av Macintosh HD eller vad nu din systempartion heter med skivverktyget. Återkom med resultat.

Det når du via återställningspartionen (cmd+r nedtrycka vid uppstart) eller via OSX installationsskivan eller via en annan dator om du sätter din MBP i target disk mode och ansluter till den med en FireWire-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack alla tre.

 

Kom in i skivverktyg genom att hålla nere cmd+R vid uppstart.

Nytt läge dock - har en hårddisk på 160 MB, men bara 4K är ledigt! Dottern har anv datorn som speldator. Visar sig nu att min Dropbox har legat kvar på datorn och synkat med vår iMac - och fyllt MBP:n till bristningsgränsen.

 

Har nu plockat bort MBP:n på mitt Dropbox-konto, men hårddisken är trots det knökfull.

 

Kan jag på nåt sätt rensa hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte också installera om systemet men det gick inte heller - trol för att hårddisken är full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du har en annan Mac, och ansluter den med Firewirekabel, och startat i sk Target mode, så kan du rensa bort, glöm inte tömma papperskorgen.

 

https://support.apple.com/en-us/HT201462

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack alla tre.

 

Kom in i skivverktyg genom att hålla nere cmd+R vid uppstart.

Nytt läge dock - har en hårddisk på 160 MB, men bara 4K är ledigt! Dottern har anv datorn som speldator. Visar sig nu att min Dropbox har legat kvar på datorn och synkat med vår iMac - och fyllt MBP:n till bristningsgränsen.

 

Har nu plockat bort MBP:n på mitt Dropbox-konto, men hårddisken är trots det knökfull.

 

Kan jag på nåt sätt rensa hårddisken?

 

Antar att du menar 160 GB. Macen vill ha minst 10 GB ledigt för att överhuvudtaget fungera. Helst minst 20 GB då OS X jobbar med olika saker i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Antar att du menar 160 GB. Macen vill ha minst 10 GB ledigt för att överhuvudtaget fungera. Helst minst 20 GB då OS X jobbar med olika saker i bakgrunden.

Självklart ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pocahontas - har FW på den fulla datorn, men inte på min iMac eller på min MBP fr förra året :-(

 

Dödläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när jag kommer in i skivverktyg efter att ha tryckt cmd+R vid uppstart.

 

Kan jag radera Macintosh HD? är inte rädd att förlora något - allt finns på annat ställe.

 

Kommer det funka?

 

 

post-8579-0-11274200-1485105192_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pocahontas - har FW på den fulla datorn, men inte på min iMac eller på min MBP fr förra året :-(

 

Dödläge?

 

Du ska kunna köra från FireWire till Thunderbolt som du har på nyare Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när jag kommer in i skivverktyg efter att ha tryckt cmd+R vid uppstart.

 

Kan jag radera Macintosh HD? är inte rädd att förlora något - allt finns på annat ställe.

 

Kommer det funka?

 

 

 

Är allt backupat ska det bara vara att radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av era förslag fungerar :-( Kommer in i skivverktyg men när jag försöker radera disken får jag felmeddelande och kan inte radera den.

 

Ska ta med den in till en Mac-butik och se vad de kan göra.

 

/F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ut att köra FileVault, alltså krypterat hårddisken.

Du lär behöva låsa upp den innan du kan radera den eller köra skivkontroll. Du hittar "Lås upp" under någon av menyerna längst upp på skärmen när du startat skivverktyget i återställningspartionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...