Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg uppstart efter flera misslyckade försök!


Gigas

Rekommendera Poster

Hej, jag får göra flera försök att starta upp min Imac 27" Sierra. Det tar 5 minuter och oftast får jag stänga av med knappen då det flerfärgade hjulet bara snurrar på och börja om igen. "Väntar på cacheminnet" säger det eller shockwave flash svarar inte och jag kan inte ens tvångsavsluta. Detta r naturligtvis frustrerande och påverkar säkert andra funktioner i systemet. Hur löser jag detta? Tacksam för svar och hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore bra om du ger mer information om din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bero på bugg i Sierra.

...

Kan bero på att datorn har tappat bort inställningen för Startskiva. Se till att rätt OS X är markerat i Systeminställningar/Startskiva

...

Kan bero på att hårddisken håller på att dra sin sista suck. Är allt otroligt segt, inte bara uppstart, så är det mest troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

 

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en krasch av hårddisken och en ny är nu installerad tack vare duktiga servicepersonal på Koneo Norrköping. Tydligen är detta inte helt ovanligt och jag kan tycka att en late 2013 borde hålla mer. Räddningen var en Time-Capsule som back-up. Nu till min fråga. jag jobbar mycket med bilder och använder SilkyPix Pro 7 i arbetet. Men det är slött när jag jobbar med filerna och undrar om en extern SSD disk via Thunderbolt kan vara en lösning. Kan man lägga program direkt på den externa i så fall ellr vad föreslår ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en krasch av hårddisken och en ny är nu installerad tack vare duktiga servicepersonal på Koneo Norrköping. Tydligen är detta inte helt ovanligt och jag kan tycka att en late 2013 borde hålla mer. Räddningen var en Time-Capsule som back-up. Nu till min fråga. jag jobbar mycket med bilder och använder SilkyPix Pro 7 i arbetet. Men det är slött när jag jobbar med filerna och undrar om en extern SSD disk via Thunderbolt kan vara en lösning. Kan man lägga program direkt på den externa i så fall ellr vad föreslår ni?

 

Ingen på Koneo föreslog en SSD i stället för en till mekanisk hårddisk!?! Skandal! :superirriterad:

...

Sen är det inte datorns fel. Hårddiskar är förbrukningsmaterial. Det finns två sorter. De som har krachat och de som inte har krachat än. Det är den hårda verkligheten.

...

Du kan med fördel köra en extern SSD via Thunderbolt och ha OS X och program på den och ha den långsamma interna som lagring. Men jag skulle rekommendera att du köper en SSD på USB 3 i stället. Det är nästan lika snabbt och det finns massor att välja på. Det finns nästan inget att välja på för rimliga pengar med Thunderbolt. Thunderbolt är i stort sett en flopp för konsumentmarknaden. Jättebra teknik som ingen satsar på....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ingen på Koneo föreslog en SSD i stället för en till mekanisk hårddisk!?! Skandal! :superirriterad:

...

Sen är det inte datorns fel. Hårddiskar är förbrukningsmaterial. Det finns två sorter. De som har krachat och de som inte har krachat än. Det är den hårda verkligheten.

...

Du kan med fördel köra en extern SSD via Thunderbolt och ha OS X och program på den och ha den långsamma interna som lagring. Men jag skulle rekommendera att du köper en SSD på USB 3 i stället. Det är nästan lika snabbt och det finns massor att välja på. Det finns nästan inget att välja på för rimliga pengar med Thunderbolt. Thunderbolt är i stort sett en flopp för konsumentmarknaden. Jättebra teknik som ingen satsar på....

Jag försökte att få dem att installera en SSD intern disk men personen hävdade att det inte var något han kunde garantera då fläkten kan få fnatt och rusa. Jag fick det hela fixat på två dagar och jag är tacksam att den nu fungerar igen. Tack och lov för en backup som räddade allt på den kraschade disken. jag tänkte mig en SSD antingen USB-3 eller Thunderbolt men ska nog glömma den sistnämnda. Runt 500GB eller i TB vore smaskens för alla RAW filer. Vilka märken rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte att få dem att installera en SSD intern disk men personen hävdade att det inte var något han kunde garantera då fläkten kan få fnatt och rusa.

 

Finns knep mot detta.

Tråkigt att man inte föreslår SSD.

 

IOM att du har en 27", så finns det en PCIe-plats, dvs du kan sätta in en av Apples flaschdiskar som sitter i tex MacBook Pro Retina.

Då får du skjuts, runt 800mb/s istället för 70-80mb/s........

Vanlig SSD med sata-ansultning, så hade du kommit upp i knappt 500mb/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte att få dem att installera en SSD intern disk men personen hävdade att det inte var något han kunde garantera då fläkten kan få fnatt och rusa. Jag fick det hela fixat på två dagar och jag är tacksam att den nu fungerar igen. Tack och lov för en backup som räddade allt på den kraschade disken. jag tänkte mig en SSD antingen USB-3 eller Thunderbolt men ska nog glömma den sistnämnda. Runt 500GB eller i TB vore smaskens för alla RAW filer. Vilka märken rekommenderas?

 

Har nyss köpt en beg iMac 21" late 2013 och slängt i en Samsung Evo 850 512 GB och det fungerar mycket bra utan åtgärder. Annars finns SSD Fan control som sköter fläktproblemet. MEN: en auktoriserad verkstad får inte använda sådana program.

...

Samsung är no 1 när det gäller SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns knep mot detta.

Tråkigt att man inte föreslår SSD.

 

IOM att du har en 27", så finns det en PCIe-plats, dvs du kan sätta in en av Apples flaschdiskar som sitter i tex MacBook Pro Retina.

Då får du skjuts, runt 800mb/s istället för 70-80mb/s........

Vanlig SSD med sata-ansultning, så hade du kommit upp i knappt 500mb/s.

Kollade detta och den PCIe-baserade SSD-n kostar ohyggliga pengar jämfört med en vanlig SSD. Men du kanske vet var man köper dem för mänskliga pengar....

...

Dessutom har de minsta PCIe-diskarna begränsad skrivhastighet. Så läsa är snabbare men skriva går långsammare än vanlig SSD och till hiskeliga priser. Det är inte värt det.

...

Jag mätte 400 Mb/s på min Samsung i ett USB 3-kabinett innan jag monterade den i iMacen. Inne i iMacen ligger den på ca 500 Mb/s både på läs och skriv. Så extern SSD-disk i USB duger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och jag köper nog en Samsung 850 Evo 500GB. Är det någon särskild kabel till anslutningen USB-3 mellan Imac och SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är frågan om detta hjälper mig med min bildbehandling i SilkyPix? Efter en stunds arbete slöra programmet ner och det händer att det loggar ut. Jag har 16 i RAM minne och undrar om jag ska lägga till ytterligare 8 eller är problemet någon anna stans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och jag köper nog en Samsung 850 Evo 500GB. Är det någon särskild kabel till anslutningen USB-3 mellan Imac och SSD?

 

En Samsung Evo 850 är avsedd för internt montage. Måste sättas i ett USB-kabinett. Dvs en låda med uttag för en sådan hårddisk och med USB 3-teknik och USB-kabel. Man kan också köpa en färdig sådan som Samsung T1 som innehåller en sådan disk.

post-363-0-65206300-1485617794_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är frågan om detta hjälper mig med min bildbehandling i SilkyPix? Efter en stunds arbete slöra programmet ner och det händer att det loggar ut. Jag har 16 i RAM minne och undrar om jag ska lägga till ytterligare 8 eller är problemet någon anna stans?

 

Sårt att säga men du kan kolla om du saknar RAM-minne genom att öppna Aktivitetskontrollen och kolla minnet. Längst ner finns en ruta som heter Växelfil. OM den är på ett antal GB efter en dag behöver du mer RAM. Storleken på växelfilen berättar också ungefär hur mycket mer RAM du behöver. Bilden är från ElCapitan. Äldre OS X kan se något annorlunda ut men det är samma Växelfil.

post-363-0-28342000-1485618273_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade också Samsung Portable T3 500GB för 1895:- som kanske kan vara något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växelfilen visar på 110,8 MB

 

Växelfil är ackumulerande sedan du startade datorn sist. Om det är efter en dag kan det tyda på att du är på gränsen att behöva mer. Det kan pika lite utan att det gör att datorn segar. Om det är efter en vecka är det kolugnt. Men ha fönstret aktivt så du kan kolla med jämna mellanrum hur mycket RAM datorn använder och kanske mest intressant när det kärvar för dig. Minnestryck ger ju en kort historik så man kan se om man har tillfällig minnesbrist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Växelfil är ackumulerande sedan du startade datorn sist. Om det är efter en dag kan det tyda på att du är på gränsen att behöva mer. Det kan pika lite utan att det gör att datorn segar. Om det är efter en vecka är det kolugnt. Men ha fönstret aktivt så du kan kolla med jämna mellanrum hur mycket RAM datorn använder och kanske mest intressant när det kärvar för dig. Minnestryck ger ju en kort historik så man kan se om man har tillfällig minnesbrist.

Misstänker att SilkyPix kräver mycket minne då jag jobbar med tunga bildfiler i programmet. Många ligger på 10MB/styck och alla funktioner kan sega emellanåt. Är Samsung Portable T3 ett bra alternativ för bättre prestanda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att SilkyPix kräver mycket minne då jag jobbar med tunga bildfiler i programmet. Många ligger på 10MB/styck och alla funktioner kan sega emellanåt. Är Samsung Portable T3 ett bra alternativ för bättre prestanda?

 

Tänk RAM-minne som arbetsbänk. Ju mer RAM, desto större saker och fler saker kan du ha framme samtidigt.

...

Tänk hårddisk som förråd. En snabb hårddisk gör att det går fort att skyffla saker mellan bänken och förrådet.

...

I verkligheten hjälper en snabb SSD även vid RAM-minnesbrist. När RAM-minnet tar slut skyfflas tillfälliga filer till hårddisken som används som tillfällig lagring. Med en mekanisk disk blir det en kort väntan innan disken har snurrat igång och sedan blir det en seg överföring. Med en SSD trollas all väntetid bort och överföringen går fem gånger snabbare. Det blir väldigt stor skillnad.

...

Summa är att beroende på vad du gör och vad du har för behov hjälper det med mer RAM eller en SSD eller båda. Helst båda.

 

Edit

Det ska gå lika bra. T3 är modernare med USB C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade nu med Black magic testaren och utan belastning så skriver den på 142 som topp och läser vid 173 som högsta värdet. Killen som bytte min hårddisk prata om en Samsung 850 Evo som med kabinett så det blir väl en bra kösning då jag aldrig kommer att ta med SSD disken utan den får sitta på skrivplatsen. Vad är USB C bra för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är en Samsung T3 förenad med min Imac late 2013 och det går lite fortare med att den skriver på 366 (142) och läser 423 (173), inom parentes gamla hårddisken. Jag har kopplat till USB 3 på Imac men kan jag med en adapter få mera fart via ThunderBolt anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...