Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur överför jag enklast "min" ena iPAD till frun utan radering


lindissenior

Rekommendera Poster

- Vi har var sitt Apple-id och båda registrerade på iCloud med Bibliotek

-Jag har iPhone, 2 iPAD och miniMac registrerade på mig idag. Den ena syns inte när jag tittar på mina enheter men båda visar min bildström från iPhone.

-Min fru har iPhone och är registrerad som användare på miniMac. Hennes bildström kommer till miniMac som den ska.

 

Jag skulle vilja flytta över en iPAD till henne så att hon kan administrera sina egna bilder dvs hennes Bildström ska gå till hennes iPAD (och miniMac) och att hennes Meddelanden även kommer till/och kan skickas från den enheten.

Vad är enklaste sättet att få till detta utan att det raderas befintliga bilder och annat i den iPAD som byter ägare. Kan backupdata i iCloud samtidigt förstöras?Jag har försökt byta Apple-id i hennes iPAD men inte fått till det mitt id ligger kvar.

 

Jag vore tacksam för lite detaljerad hjälp på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först se till så att "Hitta min iPad" är avstängt under inställningarna för iCloud (annars kan du inte logga ut). Logga ut från ditt Apple ID.
Så här...

Inställlningar - iCloud - Hitta min iPad - Av.
Inställningar - iCloud - Logga ut (är längst ner i listan).

Nu kommer din bildström och din iCloud drive och annat som är relaterat till din iCloud som kontakter etc. att raderas från enheten.

Du kan även behöva logga ut från ditt Apple ID på iTunes och App Store.
Inställningar - iTunes och App Store (klicka på Apple ID och välj logga ut).

När detta är klart, när du utloggad och all din information relaterad till din iCloud är raderat från enheten, så kan du låta henne logga in med sitt Apple ID och så på sin iCloud och iTunes och App Store.

Se till så att bildström är påslaget i Inställningar - iCloud - Bilder - Min bildström.

Bilder ligger var utom de bilder som ligger i bildströmmen eftersom din bildström raderas och ersättas med hennes bildström.

Observera - att om du har app:ar i enheten köpta/nerladdade med ditt Apple ID så kommer hon inte att kunna använda dem eftersom hon har ett annat Apple ID. Hon måste köpa/hämta ner app:ar på sitt eget Apple ID. Appar, musik och andra köp är inte överförbara mellan olika Apple ID. (man kan däremot använda familjedelning så man kan "låna" varandras, då får ägaren - det Apple ID som köpte app:en etc - lägga till andra användare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag konverterade för några dagar sedan min ena IPAD till samma Apple-id som min fru har på iPhone och i miniMac. Det hela såg först ut att gå bra frånsett att nya bilder på iPhone inte hittade ut till IPAD, fast de kom in till miniMac och iCloud. Det berodde nog på att systemet var så upptaget av alla kopieringar och komprimeringar. Både denna IPAD och hennes iPhone av äldre modell (många fruar drabbas nog av äldre enheter) har inte tillräckligt med minne för full upplösning av de drygt 13000 bilderna så det ska nog till optimering.

Idag hittar enheterna varandra på rätt sätt med nya bilder men det verkar fortfarande pågå uppdateringar mellan enheterna. I hennes IPAD och miniMac anges det totala antalet bilder till mer än 13000 men en stor del av rutorna är utan bild fast info anger bildnamn och var den är tagen mm. En del av de tomma rutorna kommer från den bildström som tillhörde den andra (min) iPhone och det kanske beror på den nollställning som skedde men de flesta är från längre tillbaka. Där tror jag att det beror på att hela processen inte är klar.

Så här i efterhand borde jag nog ha nollställt bildminnet i den IPAD som konverterades så att det inte blivit så trångt och segt.

 

Skulle en anslutning av IPAD med USB till miniMac drastiskt förbättra farten på en uppdatering för den stannar väl av direkt IPAD slås av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att nollställa en enhet är en bra idé innan man flyttar över. Det tar absolut tid att optimera lagringen för 13 000 bilder, särskilt för äldre enheter.

 

Uppdatering av bilder etc sker via wifi och iCloud bildbibliotek, du kan inte nå det via USB-sladden in i datorn. Du kan synka bilder via iTunes men då får du slå av iCloud bildbibliotek annars får du bara dubletter. I ditt fall skulle jag låta processen ha sin gång som det är nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...