Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fabriksåterställning av MacBook 2009


ZandraHallstrom

Rekommendera Poster

ZandraHallstrom

It's now or never.... snart åker skiten ut genom fönstret. Har över 100 GB ledigt på hårddisken, jag har startat om den med shift nedtryckt men datorn är så trög att jagnkanppr kan göra någonting längre utan att det tar 100 år eller att jag tvingas tvångsavsluta... tänkte jag skulle radera hårddisken och börja om från början. Har sparat allt jag vill ha kvar på en extern hårddisk, stoppade in Mac OS skivan jag fick vid köpet av datorn för att sedan hålla in C knappen... men nej då det går inte för jag har tydligen Mac OS 23.1 nu så det är en stor access denied symbol över allting.... hur gör jag nu? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du backat allt du ska ha kvar: tryck ner cmd + alt + p + r samtidigt vid uppstart. Då renas allt på hårddisken och installerar fräscht OS. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It's now or never.... snart åker skiten ut genom fönstret. Har över 100 GB ledigt på hårddisken, jag har startat om den med shift nedtryckt men datorn är så trög att jagnkanppr kan göra någonting längre utan att det tar 100 år eller att jag tvingas tvångsavsluta... tänkte jag skulle radera hårddisken och börja om från början. Har sparat allt jag vill ha kvar på en extern hårddisk, stoppade in Mac OS skivan jag fick vid köpet av datorn för att sedan hålla in C knappen... men nej då det går inte för jag har tydligen Mac OS 23.1 nu så det är en stor access denied symbol över allting.... hur gör jag nu? :)

Vad är det för “Mac”. Finns rätt många fr 2009... t ex 12 iMac kom det året.

 

Att starta med shift nedtryckt gör att du gör en “säker start”. Då startas datorn upp utan resurser/tillägg osv... Bilden flimrar och allt går supersegt. När du startat upp så, loggat in - starta om som vanligt igen.

 

Vill du nolla helt. Starta upp från recovery-partitionen. Där finns skivverktyget så du kan formatera om hårddisken och installera systemet på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZandraHallstrom

En Macbook :)

 

 

 

quote name="iEricF" post="1858106" timestamp="1484839289"]

 

Vad är det för Mac. Finns rätt många fr 2009... t ex 12 iMac kom det året.

 

Att starta med shift nedtryckt gör att du gör en säker start. Då startas datorn upp utan resurser/tillägg osv... Bilden flimrar och allt går supersegt. När du startat upp så, loggat in - starta om som vanligt igen.

 

Vill du nolla helt. Starta upp från recovery-partitionen. Där finns skivverktyget så du kan formatera om hårddisken och installera systemet på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZandraHallstrom

 

Räcker det att jag håller ner dem precis vid uppstart eller ska jag hålla dem nere längre?

 

Om du backat allt du ska ha kvar: tryck ner cmd + alt + p + r samtidigt vid uppstart. Då renas allt på hårddisken och installerar fräscht OS. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2009 leverades det väldigt lite RAM-minne* med datorn. Är det inte uppgraderat kommer nog det mesta att gå i sirap. Info hittas under Äpplet/Om den här datorn

...

OM allt, precis ALLT går ohyggligt långsamt som 5-10 minuters uppstart, program tar evighet på sig att öppna är med största sannolikhet hårddisken felaktig och kan tvärdö vilken sekund som helst.

 

 

*RAM-minne är datorns "arbetsbänk". Hårddisken är "förrådet". För liten arbetsbänk gör att många moment segar. Men inte uppstart av dator. Det hjälper ofta att stänga alla program som man absolut inte måste ha öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade rubriken

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du backat allt du ska ha kvar: tryck ner cmd + alt + p + r samtidigt vid uppstart. Då renas allt på hårddisken och installerar fräscht OS. Lycka till.

Detta stämmer inte, cmd+alt+P+R återställer PRAM, inget annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om med ALT+CMD+R intryckt INNAN startljudet.

Håll i tills antingen jordgloben eller snurran kommer.

När du kommer fram till Verktygsprogram, tar du Skivverktyg, markerar partitionen på hårddisken, och klicka radera.

 

När det är klart går du ur Skivverktyg och klickar Installera om OSX, och följer instruktionerna på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZandraHallstrom

hej igen! Nu har jag kommit till skivverktyg och det finns, under intern - toshiba Media Och Macintosh HD hårddiskar att välja mellan för att radera.... toshiban har noll utrymme kvar medan Macintosh HD har 107 GB kvar.... vilken raderat jag? :)

 

Tack!

 

Starta om med ALT+CMD+R intryckt INNAN startljudet.

Håll i tills antingen jordgloben eller snurran kommer.

När du kommer fram till Verktygsprogram, tar du Skivverktyg, markerar partitionen på hårddisken, och klicka radera.

 

När det är klart går du ur Skivverktyg och klickar Installera om OSX, och följer instruktionerna på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZandraHallstrom

Ok! Nu har jag fått upp skivverktyg och har tydligen två hårddiskar att välja på - en som heter Toshiba media och en Macintosh HD.... vilken ska jag radera? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZandraHallstrom

Tack alla för hjälpen... nu har jag kommit till identifiering av tangentbord och det går inte. Har tryckt ner knappen till höger om shift som den bett mig men det dyker upp en ruta som säger att sen inte kan identifiera tangentbordet ändå.... hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...