Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta namn på fil men inte filtillägg


Robert S

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har två stycken MacBook Air. Om jag markerar en fil och knackar en gång med musen på den ena datorn markeras filnamnet men inte filtillägget. Smidigt om man vill döpa filer till exakt samma namn sånär som på filtillägget. På den andra datorn markeras hela filnamnet även filtillägget om jag knackar en gång. Har letat efter inställningen som gör att filtillägget utelämnas men jag hittar det inte. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du filtillägget på filerna i båda datorerna eller kan det vara så att filtillägget är gömt i den ena och därför markeras det inte när du klickar på dokumentet? Kollar jag i min egen dator så får jag med filtillägget när jag klickar en gång och rör bort musen - på de filer som har filtillägget påslaget, men inte på de filer som har filtillägget avslaget. Det styrs av inställningen för visning/göm av filtillägg.

Visning av filtillägget kan man slå på/av manuellt för varje enskild fil (sekundärklicka på filen och välj "Visa info" där ska "Göm/Visa filtillägg" finnas under filnamnen, men man kan också göra det för alla filer i hela datorn:

I Finder, gå in på Finder - Inställningar - Avancerat.
Där ska du hitta "Visa alla filnamnstillägg".

Ett tips: Om det är ett jättelångt filnamn och du inte ser hela när du klickar, så rulla med piltangenterna så kan du komma till slutet av filnamnet, och där ska du också se filtillägget - om visning av det är på -.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du filtillägget på filerna i båda datorerna eller kan det vara så att filtillägget är gömt i den ena och därför markeras det inte när du klickar på dokumentet? Kollar jag i min egen dator så får jag med filtillägget när jag klickar en gång och rör bort musen - på de filer som har filtillägget påslaget, men inte på de filer som har filtillägget avslaget. Det styrs av inställningen för visning/göm av filtillägg.

 

Visning av filtillägget kan man slå på/av manuellt för varje enskild fil (sekundärklicka på filen och välj "Visa info" där ska "Göm/Visa filtillägg" finnas under filnamnen, men man kan också göra det för alla filer i hela datorn:

 

I Finder, gå in på Finder - Inställningar - Avancerat.

Där ska du hitta "Visa alla filnamnstillägg".

 

Ett tips: Om det är ett jättelångt filnamn och du inte ser hela när du klickar, så rulla med piltangenterna så kan du komma till slutet av filnamnet, och där ska du också se filtillägget - om visning av det är på -.

 

Tack för svar.

Jag hade hittat den där inställningen och testat den flera ggr utan att det funkade. Det visade sig att funktionen bara funkar om man har tilldelat ett filen ett program att öppna filen med. Har man inte förvald ett program funkar det inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...