Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har inte behörighet att ändra behörighet på mappar


safarihasse

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min sambo införskaffa oss vår första gemensamma mac nu till jul. Håller nu på att lära mig efter 15år+ som PC användare och har hittills kunnat lösa det mesta förutom detta;

 

Vissa mappar jag försöker flytta filer till har jag bara läsbehörighet till och vid försök att ändra till skriv & läs så får jag; "Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har den behörigheten som krävs".

 

Detta säger mig att jag verkar inte ha administratör rättigheter? Hur kan detta ske, vi har bara ett konto på datorn.

 

Mappen jag försöker redigera är "frameworks", som ligger i system. Bifogar bild :) !

 

 

Tack i förhand!

Mvh

Safarihasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag och min sambo införskaffa oss vår första gemensamma mac nu till jul. Håller nu på att lära mig efter 15år+ som PC användare och har hittills kunnat lösa det mesta förutom detta;

 

Vissa mappar jag försöker flytta filer till har jag bara läsbehörighet till och vid försök att ändra till skriv & läs så får jag; "Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har den behörigheten som krävs".

 

Detta säger mig att jag verkar inte ha administratör rättigheter? Hur kan detta ske, vi har bara ett konto på datorn.

 

Mappen jag försöker redigera är "frameworks", som ligger i system. Bifogar bild :) !

 

 

Tack i förhand!

Mvh

Safarihasse

Det är precis som det ska vara, du ska inte kunna redigera i Systemmappen. Läs mer om SIP.

 

Du kan dock avaktivera SIP och sedan ställa till det för dig rejält. Starta om i återställningsläge (håll nere cmd + R vid start) och gå sedan in i Terminalen och skriv:

csrutil disable

Starta sedan om normalt, så kan du redigera i Systemmappen. Lycka till! (En tillönskan du verkligen kommer att behöva).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Mappen jag försöker redigera är "frameworks", som ligger i system. Bifogar bild :) !

 

 

Vad är det du vill göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm!

Jag vill lägga till en fil i frameworks för en mjukvara jag vill köra.

Låter mindre roligt om jag skulle stöta på problem dock ?

Får klura lite! Tusen tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm!

Jag vill lägga till en fil i frameworks för en mjukvara jag vill köra.

Låter mindre roligt om jag skulle stöta på problem dock

Får klura lite! Tusen tack för svar!

Du har en mapp Frameworks i Startskiva > Bibliotek också (till skillnad från Startskiva > System > Bibliotek). Den kan du använda utan systemkritiska konsekvenser. Men normalt sett ska du använda installeraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm!

Jag vill lägga till en fil i frameworks för en mjukvara jag vill köra.

Låter mindre roligt om jag skulle stöta på problem dock

Får klura lite! Tusen tack för svar!

 

Det hade underlättat om du talat om vilken mjukvara det är och varför den kräver att du lägger filer i Framework. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en mapp Frameworks i Startskiva > Bibliotek också (till skillnad från Startskiva > System > Bibliotek). Den kan du använda utan systemkritiska konsekvenser. Men normalt sett ska du använda installeraren.

Ska testa det genast! Tackar!

 

Håller på och försöker fixa ett bildredigeringsprogram. Det filen gör är att låsa mjukvaran i trialmode istället för att gå ut efter dom dagar man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa det genast! Tackar!

 

Håller på och försöker fixa ett bildredigeringsprogram. Det filen gör är att låsa mjukvaran i trialmode istället för att gå ut efter dom dagar man har.

 

Betala för licensen så är det inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Betala för licensen så är det inget problem.

No shit?

Onödig kommentar som inte bidrar alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger tråden tills vidare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.


×
×
  • Skapa nytt...