Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En trist Applesågning


JLJ

Rekommendera Poster

Jag har nu i 1,5 veckas tid varit i kontakt med Apple för att jag inte fått tillbaka en depositionsavgift som utlovats. Under den här perioden har jag talat med fem olika människor och häpnar över hur illa det verkar stå till hos Apple.

 

1. Först och främst har jag inte fått tillbaka pengarna trots fem försök. ”Du kanske behöver vänta lite till”, ”Hör av dig om några dagar”, ”Nej, jag vet inte vad som är fel”, Det verkar blivit något fel med din utbetalning?”

 

2. Trots att jag varje gång knappat in mitt ärendenummer innan jag kommit fram till någon riktig person att prata med, måste jag av någon anledning varje gång lämna min e-mailadress, mitt Apple-ID och mitt telefonnummer, trots att jag aldrig fått någon återkoppling den vägen.

 

3. Jag har blivit uppmanad att vänta kvar för att ”jag ska höra med en kollega” och då fått vänta i runt tio minuter med fruktansvärt oljud i örat. Någonstans har det en gång föreställt musik, men den rent ut sagt usla kvalitén gör att det faktiskt är omöjligt att hålla luren mot örat. Vid dessa tidpunkter har jag både en och två gånger undrat om detta är en taktik för att kunden ska tröttna och lägga på...?
När den jag talat med återkommit har jag vid två gånger blivit uppmanad att vänta vidare eftersom han ännu inte fått tag på någon. Spontant kanske jag kan tycka att god service då vore att säga något i stil med ”vi ringer upp dig” – men icke. Istället får jag fortsätta vänta med skränet i luren.

 

4. De jag fått prata med, enligt min uppskattning killar runt 25, har uteslutande varit stöpta enligt telefonsäljarmallen 1.0. De är enormt överdrivet käcka, använder mitt förnamn mer än vad nöden kräver och lovar dyrt och heligt att ”jag ska göra allt i min makt för att hjälpa dig!” Sen att jag efter fem försök fortfarande inte sett röken av mina pengar gör att det är svårt att ta på allvar.
Som jämförelse pratade jag i samma veva med en person med liknande roll på ett stort svenskt företag i en helt annan fråga. Där fick jag genast ett bra förtroende direkt. Hon var sig själv helt enkelt. Det kändes genuint och jag fick direkt svar på det jag undrade. Applekillarna har hjälpt till att sänka mitt förtroende för företaget rejält.

 

5. Just nu sitter jag och väntar på att bli uppringd faktiskt och nu har det gått över en timme. Medan jag väntat (tid jag alltså annars skulle fått vänta i telefon om jag inte ruttnat och sagt ifrån) har jag haft tid att skriva av mig allt detta. Ett företag vars produkter jag höjt till skyarna och varit trogen i 25 år håller nu på att få ett raserat förtroende hos mig.

 

Bakgrund: Den lilla klossen på min iPhoneladdare hade gått sönder. Jag kontaktade Apple och fick veta att jag skulle betala in en depositionsavgift på 200:- och när de pengarna kommit in skulle de skicka en ny kloss i utbyte. När jag sedan fått den nya och skickat tillbaka den gamla skulle jag få tillbaka mina 200:-. Det gick fort och den 23 december fick jag mail om att de fått tillbaka den trasiga klossen. Pengarna lyser dock ännu med sin frånvaro – likt den önskvärda servicen hos Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag inte minns fel så var det en återkallning på just den prylen för en tid sedan och man kunde gå till sin närmaste Applebutik för kostnadsfritt byte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple sverige har aldrig haft bra ryktet om sin service...det verkar ju inte som det ändrats på senaste åren då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag inte minns fel så var det en återkallning på just den prylen för en tid sedan och man kunde gå till sin närmaste Applebutik för kostnadsfritt byte.

 

Ja, om det var så fick jag aldrig någon info om det när jag ringde för att anmäla problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag inte minns fel så var det en återkallning på just den prylen för en tid sedan och man kunde gå till sin närmaste Applebutik för kostnadsfritt byte.

 

Sant, men gäller de äldre A1300 märkta 5W laddarna och i trådskaparens fall lär det väl gälla ett garantiärende för en laddare yngre än 1år? och då bör det med största säkerhet gälla en nyare A1400 märkt laddare som inte är berörd av utbytesprogrammet.

Eller är det någon sorts reklamation enligt konsumentköplagen?

 

Hur som helst hade min far exakt samma problem med återbetalning av depositionsavgift för utbyte av iPhone laddare.

Löste sig tillslut efter 3 samtal. Så ja, Apple Care supporten har en del att jobba på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde för snart 30 minuter sen. Fick prata med en tjej, hon fick höra mitt ärende och bad mig vänta. Väntade tio minuter. Hon bad mig vänta lite till. Tio minuter senare igen säger hon att jag ska få prata med en annan avdelning men det är kö dit.

"OK, men be dem ringa upp mig, ni har ju fått mitt nummer vid sex tillfällen nu, så det finns säkert i mitt ärende."

"Ehhh...nej, det går inte tyvärr..."

 

Så nu har jag fortsatt fått lyssna till den vedervärdiga musiken i en halvtimme drygt.

 

Väntar fortfarande. Heja Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka fordran till kronofogden.

 

De har ingen bättre musik..... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ja...efter exakt 41 minuters väntan fick jag prata med en engelsktalande kille med holländsk dialekt. Han löste mitt problem på under två minuter.

 

Heja Holland och ursäkta att jag startade en gnälltr...nej, förresten. Tycker fortfarande servicen på Apple Sverige suger.

 

Klart slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...