Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari kan inte bekräfta identiteten för webbplatsen


Pocahontas

Rekommendera Poster

De senaste dagarna har vi på våra macar fått upp detta meddelandet när vi besöker Aftonbladet,

 

post-113-0-63677700-1484238044_thumb.jpg

 

Klickar på avbryt och man fortsätta läsa tidningen..

 

Vad betyder det?

 

Ska vi gå in och välja lita på?

 

post-113-0-36256700-1484238231_thumb.jpg

 

Är det Aftonbladet man ska stöta på?

 

Det händer inte med Firefox elkler Google chrome är bäst att tillägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste dagarna har vi på våra macar fått upp detta meddelandet när vi besöker Aftonbladet,

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-01-12 kl. 17.18.34.jpg

 

Klickar på avbryt och man fortsätta läsa tidningen..

 

Vad betyder det?

 

Ska vi gå in och välja lita på?

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-01-12 kl. 17.23.06.jpg

 

Är det Aftonbladet man ska stöta på?

Det är tv.nu på ettan som spökar. En "infälld" extern tjänst.

 

post-28798-0-71226000-1484238627_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tv.nu på ettan som spökar. En "infälld" extern tjänst.

 

attachicon.gifdump.png

 

Nu hänger jag inte med riktigt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde tillägga att vi båda kör Mavericks på iMac

 

På min MacBookAir med macOS Sierra och senaste Safari så kommer inte meddelandet upp.

Så det kan ju vara att vi har för "gamla" webbläsare dvs Safari 9.1.3 som framkallar meddelandet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu hänger jag inte med riktigt :D

 

Glömde tillägga att vi båda kör Mavericks på iMac

 

På min MacBookAir med macOS Sierra och senaste Safari så kommer inte meddelandet upp.

Så det kan ju vara att vi har för "gamla" webbläsare dvs Safari 9.1.3 som framkallar meddelandet

Vad jag menade var är att det egentligen inte har med Aftonbladet att göra, det är inte deras hemsida/certifikat som spökar. Sannolikt handlar det om för gamla systemcertifikat i Mavericks. Jag har en sådan så jag ska testa om jag får samma fel. I Mavericks får jag samma fel som du i Safari 9.1.3, se dump. Men i senaste Chrome får jag inget fel. Slutsats: Safari är det något fel, sannolikt är den föråldrad.

 

post-28798-0-75261600-1484243370_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev till Aftonbladet och fick svar därifrån

Det var visserligen en inbiten PC-användare, men han försökte hjälpa mig med div tips och han hade även varit inne här på forumet och läst min tråd här.

 

Så här skrev han

Tv.nu ägs av Schibsted som även äger Aftonbladet, så det är en säker källa.

Tv.nu är in extern instikningsmodul som vi har på aftonbladet för att kunna visa aktulla program på tvn.
Jag vet att när man får osäker säkerhetscertifikat i chrome och firefox så beror det oftas på att datorn har en annan tid än serven som hemsidan finns på.

Då kan inte din webbläsare verifiera att det är en säker källa för tiden stämmer inte överens.

Jag är en inbiten PC användare så jag vet att det problemet kan uppstå om man har ställt in automatiskt tid i datorn.
Jag vet inte hur det fungerar på Mac tyvärr.

Jag tror jag hittade din tråd när jag googlade https://forum.macworld.se/topic/180757-safari-kan-inte-bekraefta-identiteten-foer-webbplatsen/

Här hittar jag en gammal tråd på apples forum: https://discussions.apple.com/thread/2537287?start=0 Den är engelsk och från 2010 så den kan vara lite utdaterad. Men du kan prova där med

Här hittade jag en sida som är mindre än ett år gammal https://appuals.com/safari-cant-verify-the-identity-of-the-website-error-message/
Och det verkar vara samma problem som vi pc användare får om vi har fel datum eller tid inställd på datorn.

Om du lyckas lösa det så snälla återkom med lösningen så kan vi enklare hjälpa andra kunder som får problem.

Men vänliga hälsningarLinus

Tyvärr funkade inget av tipsen.

1:a tipset att uppdatera Safari är inte möjligt.

Men..jag har löst det, om det är riskabelt eller inte vet jag inte, men jag öppnade Certifikatet och ändrade det, och nu fungerar det.

Meddelanderutan kommer inte upp längre.

Så här gjorde jag

Valde bort systemförval

post-113-0-34633700-1484315414_thumb.jpg

och valde Lita alltid på

post-113-0-87511200-1484315423_thumb.jpg

Hur jag ändrar tillbaka vet jag inte, men kan det vara i Safaris inställningar > Notiser

post-113-0-99740700-1484315648_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har samma problem, men jag struntar helt enkelt i aftonbladet, kör omni i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...