Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backup av Windows-filer och Bilder till Extern hårddisk


iMarc

Rekommendera Poster

Har haft problem med att mina mailkonton övertagits etc.

Har gjort en sk Google-takeout, allt som finns sparat på Google Drive finns nu som Zip-filer.

Tanken är att alltihop efter genomgång av alla filer, ca 150000st ska sorteras och endast det viktiga ska sparas.

En extern DVD-brännare kommer på fredag enligt Kjell & Co.

Nu till problemet, hur ska jag formatera den nya Externa 1TB-hårddisken? Ska den ha Mac OS journalfört hela disken, eller ska den ha en partition for windows-programmen och andra windows-filer?

 

Och hur i så fall formaterar jag?

Provade med att skapa en exFat avbild först innan jag macformaterade den, men det fungerade inte så nu är hela disken Mac OS Journalförd och även skrivbar.

 

Sedan denna Google takeout, det går inte att öppna enskilt arkiv av den utan den måste ha något program som klarar detta, det fungerar att göra så i Windows att öppna enskilda arkiv med Winrar.

 

Har tittat med detta med bootcamp, men verkar krångligt och jag har bara licens för Windows Vista och Windows XP som Sierra inte stöder. Kan säga också att Mitt Google konto är mitt Apple ID dessvärre och allting har alltså länkats till iCloud alltså hela Google-Drive, Google Foto etc etc, dessvärre är mitt Apple ID en Emailadress (gmail) som jag också vill koppla loss och sedan skapa ett nytt Apple ID. Skulle egentligen vilja ha min iCloud-mail som mitt Apple ID istället. Och hur blir det med Synk till min nya Mini där jag loggar in med Mitt gamla Apple ID fast med ett annat lösenord?

 

Vill också nämna att jag har 2st Säkerhetskopior på två olika Windowsdatorer samt en säkerhetskopia från min gamla iPhone 5C jag sålde för några månader sedan, en kopia av dessa tre ska finnas på någon av de 5 windows hårddiskar i de två datorerna någonstans.

Som synes mycket problem då allting jag ägt kopierades till en fysisk stor hårddisk kopierade även hela fysiska diskar till den och började synka, och då blev det totalfel i windows tidigare.

 

Så vad är egentligen steg 1? Hur formaterar jag den Externa hårddisken på 1TB? Kan ju lägga in en ogiltig Windows 7,8,8.1 eller 10:a och köra bootcamp? Eller hur får jag minin att kunna bränna backup på windows-programmen och filerna?

Sedan sitter en liten snabb SSD Samsung 850 EVO 256GB i Windowsdatorn som jag skulle vilja ha till Mac minin också, men vet ej hur jag ska koppla dit en sådan externt.

 

Vore oerhört tacksam för hjälp med ovanstående.

Mvh

Marc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle formatera den i exFat eftersom du ska använda den till två olika OS. Sen när du är klar med överföringen kan du formatera om den till ett format enbart för OS X.

 

Så här gör du men välj exFat: https://support.apple.com/sv-se/HT201909

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har tittat med detta med bootcamp, men verkar krångligt och jag har bara licens för Windows Vista och Windows XP som Sierra inte stöder. Kan säga också att Mitt Google konto är mitt Apple ID dessvärre och allting har alltså länkats till iCloud alltså hela Google-Drive, Google Foto etc etc, dessvärre är mitt Apple ID en Emailadress (gmail) som jag också vill koppla loss och sedan skapa ett nytt Apple ID. Skulle egentligen vilja ha min iCloud-mail som mitt Apple ID istället. Och hur blir det med Synk till min nya Mini där jag loggar in med Mitt gamla Apple ID fast med ett annat lösenord?

 

 

Varför vill ha Windows på datorn?

 

Det går inte att ändra ett redan befintligt Apple-ID till en iCloud adress.

Skapa ett nytt med iCloud går bra men då tappar du alla dina köp som du gjort med ditt gamla så gör inte det.

Mitt råd är att skapa en ny mail hos Outlook och använd denna adress som ditt Apple-ID så du kan släppa Google.

Du behöver inte använda mailen hos Outlook utan använd den endast som Apple-ID.

 

Följ dessa steg för att byta mailadress på din Apple-ID

https://support.apple.com/sv-se/HT202667

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så vad är egentligen steg 1? Hur formaterar jag den Externa hårddisken på 1TB? Kan ju lägga in en ogiltig Windows 7,8,8.1 eller 10:a och köra bootcamp? Eller hur får jag minin att kunna bränna backup på windows-programmen och filerna?

Sedan sitter en liten snabb SSD Samsung 850 EVO 256GB i Windowsdatorn som jag skulle vilja ha till Mac minin också, men vet ej hur jag ska koppla dit en sådan externt.

 

Vore oerhört tacksam för hjälp med ovanstående.

Mvh

Marc

 

Jag förstår inte riktigt om du ska bränna till en extern hårddisk eller vad menar du?

Förstår heller inte varför du måste bränna backup på windows program?

Är det program i form av Exe-filer är det bara att dra över dom till den externa hårddisken.

Är dom redan installerade på en Windows-partition så blir det svårt att rädda dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en billig ovanstående helt ny som är Mac-kompatibel.

Den var formaterad som NTFS när jag fick den. Direkt när jag kopplade in den så ville Time Machine använda den för säkerhetskopiering. Jag valde "senare".

Min tanke var att lagra, och bränna kopior av mina köpta Windows program, samt att använda den som en backup för även annat, Mac-relaterade program, som tex .dmg-filer, musik (MP3, WAV etc) och bilder). För att spara utrymme på minins hårddisk som är på 1TB.

Ja överhuvudtaget som en Backup på filer för både Mac och PC om det är möjligt, och eventuellt partitionera den.

 

Bifogar dessa bilder, och vore väldigt tacksam för hjälp.

Jag undrar också om det är möjligt att köra Windows XP eller VISTA som jag har licens för på en annan partiton på denna disk?

 

 

 

 

 

post-17077-0-79341600-1484231844_thumb.png

post-17077-0-33124000-1484231879_thumb.png

post-17077-0-68880000-1484231916_thumb.png

post-17077-0-71573200-1484231949_thumb.png

post-17077-0-56983300-1484231978_thumb.png

post-17077-0-57319400-1484232004_thumb.png

post-17077-0-34984400-1484232032_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till Windows på datorn är att jag vill kunna Montera DVD-skivor jag köpt och göra kopior då jag inte vill slita ut dem, detsamma gäller Playstation 2 Spel etc, sen diverse Windows-applikationer. Sen är jag sån som servar Android-telefoner som blivit brickade av någon anledning... så jag vill hjälpa till att flasha om dem, med exempelvis Odin-tool för Samsung, och rädda även Sony lurar som även de är rootade etc.

 

Sedan vill jag kunna köra urgamla spel, helst på Windows 95/98 då jag är lite "retrofreak" (började med VIC 20 och sedan över till C64 vilket var en enorm fascination). Har en gammal C64 med alla tillbehör, Amiga etc etc och jag vill inte köra med emulator utan med de riktiga tillbehören som bandspelare, diskdrives etc joysticks osv. Men det är en annan historia, kan bygga ihop eventuellt någon gammal PC med all datorskrot jag har liggandes.

 

Vad gäller Windows, har som sagt Licens för XP Pro och Vista Home, har hört om ett program som heter Parallell desktops men lär visst vara dyrt tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte förstår är att eftersom den är Mac-kompatibel så fungerar det inte att köra ens Time-Machine....och varför går det int att partitionera disken? Att det inte går att köra en startbar version av Windows kan jag förstå, men inte resten, det är ju en vanlig hårddisk fast extern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till Windows på datorn är att jag vill kunna Montera DVD-skivor jag köpt och göra kopior då jag inte vill slita ut dem, detsamma gäller Playstation 2 Spel etc, sen diverse Windows-applikationer.

 

 

Sluta nu :)

Du sliter inte på skivorna för att du använde dom.

Hanterar du dom varsamt håller dom länge. Större risk att du kopierar dom,lägger dom på den externa hårddisken,den går sönder så är dom borta.

Så mitt tips är att lägga ner den idén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad gäller Windows, har som sagt Licens för XP Pro och Vista Home, har hört om ett program som heter Parallell desktops men lär visst vara dyrt tyvärr.

 

Du kan använda Virtualbox som är gratis.

 

http://www.wikihow.com/Load-Windows-XP-on-VirtualBox-(Mac)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle formatera den i exFat eftersom du ska använda den till två olika OS. Sen när du är klar med överföringen kan du formatera om den till ett format enbart för OS X.

 

Så här gör du men välj exFat: https://support.apple.com/sv-se/HT201909

Inga andra alternativ än Mac Journalfört etc fungerar, annars är inte disken skrivbar så då får det vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga andra alternativ än Mac Journalfört etc fungerar, annars är inte disken skrivbar så då får det vara så.

 

 

Då måste du göra något fel för det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte välja Huvudstartpost (MBR) för jag tolkar att det är tillför om man ska installera Windows.

 

https://support.apple.com/kb/PH22240?locale=sv_SE

Väljer jag inte MBR oavsett exfat vilket inte går tex, bara mac OS Journalfört fungerar, fungerar det sen inte med Time machine så är det mycket märkligt , så disken är alltså inte skrivbar utan MBR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer jag inte MBR oavsett exfat vilket inte går tex, bara mac OS Journalfört fungerar, fungerar det sen inte med Time machine så är det mycket märkligt , så disken är alltså inte skrivbar utan MBR

 

 

Jag förstår inte vad det är du gör som får det inte till att fungera.

Testade på en extern hdd jag har liggandes

 

Väljer hårddisken,Radera,namger den till "Test" och under Format väljer jag ExFAT.

Låter den arbeta och sen är det klart.

 

post-45175-0-32369400-1484250854_thumb.png

 

Testar att föra över en fil.

 

post-45175-0-45190300-1484250869_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Den var formaterad som NTFS från början som sagt, jag tror jag gjorde något fel från början att låta ta Time machine över disken senare vilket kanske gjordes. För den fick en EFI-Partion och två andra partitioner, formatera som exFAT gick inte på något sätt, men lyckades nyligen hitta något program till slut som reparerade disken så det blev en exFAT Partition någonting hittade även Diskvertyg något fel i filstrukturen och rättade till problemet. Dock finns trots det ingen Diskåtkomst om jag kopplar den till PC'n, syns i Administratörsverktyg/Diskhantering men inte mer än så. Tror det beror på att jag krypterat den externa hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var formaterad som NTFS från början som sagt, jag tror jag gjorde något fel från början att låta ta Time machine över disken senare vilket kanske gjordes. För den fick en EFI-Partion och två andra partitioner, formatera som exFAT gick inte på något sätt, men lyckades nyligen hitta något program till slut som reparerade disken så det blev en exFAT Partition någonting hittade även Diskvertyg något fel i filstrukturen och rättade till problemet. Dock finns trots det ingen Diskåtkomst om jag kopplar den till PC'n, syns i Administratörsverktyg/Diskhantering men inte mer än så. Tror det beror på att jag krypterat den externa hårddisken.

Om det är på Macen den är krypterad... FileVault har förmågan att kunna ställa till det en del så man inte kör det helt normalt.

 

FileVault -> FailVault :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är på Macen den är krypterad... FileVault har förmågan att kunna ställa till det en del så man inte kör det helt normalt.

 

FileVault -> FailVault :)

Japp det har jag sett något om filevault vad gäller disken, och att den blivit krypterad har jag sett också, hmm hur fixar man till detta utan att förlora data, är ca 400GB på disken nu... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Japp det har jag sett något om filevault vad gäller disken, och att den blivit krypterad har jag sett också, hmm hur fixar man till detta utan att förlora data, är ca 400GB på disken nu... :fundersam:

Är inte säker på vilken disk vi pratar om, men avkryptera den. Tror du kan högerklicka och få fram det alternativet om det är en extern disk, eller i skivverktyg. Om det är systemdisken så är det säkerhet i systeminställningar du går till. Vid avkryptering förloras ingen data.

 

Kryptering i Mac är inga större problem men man bör, som alltid, ha backup. Och ta backup innan kryptering/avkryptering. Dock är det, precis som med en HFS+ formaterad disk utan kryptering, lite knöligt när det kommer till Windows. Det skulle inte förvåna mig om det finns vägar runt, men enkelt uttryckt skulle jag avråda från att använda en disk krypterad av mac OS inbyggda programvara i en Windows dator. Använd då hellre ett krypteringsprogram som funkar på bägge plattformarna.

 

Och observera att Filevault är den funktion som krypterar systemdisken. Kryptering av externa diskar i mac OS har inget med Filevault att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och observera att Filevault är den funktion som krypterar systemdisken.

[OT] Använder inte FV själv... Men är det verkligen disken som krypteras och inte bara innehållet (eller delar av...) på den? :fundersam: Försökt läsa/kolla/avgöra själv hurvida vilken typ av kryptering man använder där, men det känns inte som en “disk-kryptering”, i sin “rätta” bemärkelse. Som man skriver här: http://www.training.apple.com/pdf/WP_FileVault2.pdf

 

“FileVault 2, is full disk encryption (FDE) for data-at-rest protection built into OS X for any volume. FileVault 2 keeps all files on the hard drive secure ...”

 

“FileVault 2 is the manageable encryption technology built into OS X that protects an entire volume. FileVault 2 provides full volume encryption ...”

Man skriver även om CoreStorage, pre-boot-EFI-login osv... Och mestadels om hur filerna är krypterade. Vilket indikerar att det är inte disken som är krypterad utan (bara) innehållet på den. Ungfär som man kan välja att bara kryptera en folder, t ex hemfoldern, eller swap-partitionen (i Linux). CoreStorage är ju en slags LVM (Logical Volume Manager).

 

Jmf man med kryptering på t ex Linux, med LUKS och användadet av LVM, så är det oftast 2 sätt man använder det: LUKS on LVM, eller LVM on LUKS. Känns som 's FileVault bygger på den första där: Disk->Volym->Filsystem->LVM-container (krypterad). Spec med tanke på att man (med FV) kan hantera krypteringen “on the fly”. Då kan man (av)kryptera samtidigt som man flyttar/ökar/minskar storleken på CoreStorage, utan att diskutrymmet tar slut.

 

Sen i Syeteminställningar:

post-64246-0-06297600-1485643967.png

 

Och “the data on your disk” (≠ disken).

“...by encrypting its content”.

Finns det ingen FileVault-tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

[OT] Använder inte FV själv... Men är det verkligen disken som krypteras och inte bara innehållet (eller delar av...) på den? :fundersam:

......

Vet inte om detta besvarar frågan?

 

post-66896-0-89890600-1485681671.png

 

Finns det ingen FileVault-tråd?

 

Tror inte det och vet inte om det behövs?

 

Själva funktionen är inte speciellt svår. Det finns en på och en av knapp liksom. Den är gjort för att vara så enkel som möjligt. Och när det kommer till mer komplicerade frågor om Filevault upplever jag att det blir en svår diskussion eftersom Apple är väldigt sparsamma med information varpå mycket av det som skrivs på nätet står utan källa och är svårt att bedöma. Vissa saker är säkert korrekta och skrivna av folk med stor kunskap, men mycket är sannolikt skrivet av allehanda självutnämnda "experter". Och det är väldigt svårt att avgöra vad som är vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mac kompatibel" - alla hårddiskar är Mac-kompatibla, det är ju bara att formatera dem för ett filsystem som Mac klarar. Kom hårddisken med NTFS så kan Mac läsa NTFS men inte skriva till det (på grund av Microsofts licensregler, Microsoft äger NTFS).

TimeMachine fungerar enbart med Macens eget filsystem HFS+, du kan inte använda TimeMachine på NTFS eller exFAT. Om du kopplar den till TimeMachine så kommer TimeMachine att formatera om hårddisken till ett format som TimeMachine fungerar med. TimeMachine tar en kopia på Minins interna hårddisk, och sen gör den uppdateringar en gång i timmen. Den har versionshantering, så den sparar äldre versioner. Jag rekommenderar att du har en extern hårddisk som är 1,5 gånger storleken på den inbyggda, då får du en bra versionshantering samt utrymme för dina säkerhetskopior. Dvs om du har en 1Tb inbyggd så är det bra om TimeMachine hårddisken är på minst 1,5 Tb. TimeMachine kommer att fylla upp allt utrymme, sen tar den bort de äldsta versionerna av filer och dokument för det som finns i flera versioner.

Mitt förslag är att du kör ett virtualiseringsprogram som skapar en egen "virtuell dator" inuti datorn, det fungerar som en fil - en mapp - som PC-systemet ligger i och detta kommer även att kopieras över av TimeMachine så du behöver inte strula med att ha partionera om en extern hårddisk för att användas av både PC och Mac, du får med PC:n delen inuti en virtuell dator med TimeMachine.

Jag har använt Parallells och det fungerar väldigt bra. Ett bra alternativ är VM Ware Fusion. De är typ likvärdiga och kostar ungefär likadant. Väldigt väl investerade pengar.

Virtual Box fungerar men är krångligare, långsammare och inte riktigt lika stabilt, men det är ju gratis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...