Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverk, direkt-kablat till 2 datorer via split ?


Explorer

Rekommendera Poster

Min instinkt säger mig att ingenting övergår direktöverföring via kabel.

Jag har i ett rum en Mac Pro mid 10, försörjd med kabel från fastighetens uppkoppling

till fiberleverantören Ownit. Hon-kontakt ovanför dörren i tamburen.

 

Nu köper jag en iMac 27, till vilken jag inrättar en datorplats i köket.

Likt Martin, I have a dream. Min går ut på att med en split bereda väg för en

direktansluten nätverkskabel även för den nya, andra datorn.

 

Går det ? Kjell & Company har en Kabeldelare Cat 5e UTP sidan 209, 38-830

 

post-10872-0-25395900-1484039604_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Läs svaren i Fråga Kjell så får du veta mer.

Router behövs, fördelar trafiken till båda datorerna. T ex något sådant: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-routrar/d-link-dir-655-tradlos-router-n300-p68505#ProductDetailedInformation

Behöver man inget trådlöst kopplar man ur det. Många olika routrar i olika prislägen finns det.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min instinkt säger mig att ingenting övergår direktöverföring via kabel.

Jag har i ett rum en Mac Pro mid 10, försörjd med kabel från fastighetens uppkoppling

till fiberleverantören Ownit. Hon-kontakt ovanför dörren i tamburen.

 

Nu köper jag en iMac 27, till vilken jag inrättar en datorplats i köket.

Likt Martin, I have a dream. Min går ut på att med en split bereda väg för en

direktansluten nätverkskabel även för den nya, andra datorn.

 

Går det ? Kjell & Company har en Kabeldelare Cat 5e UTP sidan 209, 38-830

Exakt... “Kabel is the king”. :ThumbsUp: Men du har ju en Mac Pro, då behöver du ingen split väl? Du har ju 2 nätverksuttag på den. Uttag 2 (Ethernet 2) kopplar du till iMac'en, och sen i Mac Pro'n - delar ut internetuppkopplingen till användare av Ethernet 2. Se Systeminställningar->delning

post-64246-0-24995800-1472136675_thumb.jpg

 

Alternativt skulle jag hellre skaffa en miniswitch el router istället, om ändå tänkt att skaffa kringutrustning. En liten automatisk 5-ports-switch hittar man för 200-250,-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du sefr, d en lösning du föreslår via Kjell & Company är en trådlös historia.

Min plan är ju att kunna ha kablad direktöverföring utgående från tamburen

till mina två stora datorer i var sina rum. Nog borde väl det kunna gå .

 

 

Och iEricF:

Ja, jag har två nätverksuttag på den. Det ena är nu kopplat till en 10-meters

nätverkskabel till Ownit:s utgångs-hane ovanför tamburdörren.

Jag ser inte framför mig hur du i praktiken menar att jag ska dra kablarna.

"Eternet 2 kopplar du till iMac´n och sen i Mac Pro´n ..."

 

Menar du att jag ska dra nätverkskabel datorerna emellan ? Den kabeln skulle bli en 20 meter lång och svårforcerade väg mellan rummen.

Det är fjärran min dröm.

Och när jag testar den inställningen på Systeminställningar blir svaret

ett varnande om att Internet leverantören stänger av mig för att förhindra nätverks störningar.

 

post-10872-0-27217700-1484084402_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har två nätverksuttag på den. Det ena är nu kopplat till en 10-meters

nätverkskabel till Ownit:s utgångs-hane ovanför tamburdörren.

Jag ser inte framför mig hur du i praktiken menar att jag ska dra kablarna.

"Eternet 2 kopplar du till iMac´n och sen i Mac Pro´n ..."

 

Menar du att jag ska dra nätverkskabel datorerna emellan ? Den kabeln skulle bli en 20 meter lång och svårforcerade väg mellan rummen.

Det är fjärran min dröm.

Och när jag testar den inställningen på Systeminställningar blir svaret

ett varnande om att Internet leverantören stänger av mig för att förhindra nätverks störningar.

Det är för att du har samma port i dropmenyn som sen är ikryssad. D v s, du vill dela ut samma port du använder själv för internet. Som det står i din bild:

 

Dela anslutning via: [ Ethernet 1 ]

Till datorer som använder: [√] Ethernet 1

 

 

Om du kikar på min bild där blir det:

 

Dela en anslutning via: [ Ethernet 1 ]

Till datorer som använder: [√] Ethernet 2

 

post-64246-0-24995800-1472136675_thumb.j

 

- - -

 

Ja, exakt... En kabel mellan datorerna är ju jobbigt om de står så långt från varandra, och inte ens i samma rum. Men en liten switch el helst en router är bättre än en splitkabel.

 

Här är t ex en för 99,- http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/106808-tp-link_tl-sf1005d-5-port_10-100mbps_desktop_switch-unmanaged

 

Nu är det bara en 10/100-switch, men skall du bara ha den till internet funkar det ju bra. Eller har du snabbare uppkoppling än 100Mbit? Att skyffla data/filer mellan de 2 datorerna blir ju slöare, och en 10/100/1000 (gigabit) är ett bättre val då. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/natverk/switchar/pris/?filter_text=&filter_price_min=99&filter_price_max=20790

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du sefr, d en lösning du föreslår via Kjell & Company är en trådlös historia.

 

 

Den routern är trådlös OCKSÅ, precis som de flesta andra numera. Denna har fyra uttag för nätverkskablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inspirerad av iEricF har jag nu köpt en TP-Link TL -SG1005D.

Dock kanske jag, just beträffande det här specialområdet, är ovanligt obegåvad.

 

För, när jag läser installationsbeskrivningar på nätet förstår jag fortfarande inte var jag går in med anslutningen från min internetleverantör Ownit,

från den honkontakt som sitter ovanför dörren i tamburen.

 

Måste jag ha en pryl till, mellan Ownit och TP-linken ?

 

post-10872-0-65204800-1484171011_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit säkrare mot dataintråmg om du köpt en router. Det är inte heller säkert att du får mer än en IP-adress från ownit, och då kan du bara köra en enhet i taget. En router hade fixat detta åt dig.

 

I alla fall så kan du dra en vanlig nätverkskabel mellan ownits uttag och vilket uttag som helst på switchen. Sedan från vilka två andra uttag som helst till dina två datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligt att du överskattar mina insikter beträffande terminologin.

"Om du köpt en router.. ". Jag har uppfattat det som att Airport Express

fungerar som en router.

 

I dag ringde jag Apple supporten, pratade med Simon på senioravdelningen.

Han hördes hålla med mig i min plan att ansluta Ownit-honan via hane/hane

till Airporten. (Vänstra porten med solsymbolen.)

Och med en hane i högra porten "Ethernet LAN-port" ansluta Airporten till

vänstraste porten på TP-Linken, som jag beskriver i meddelandet ovanför Telly 82. Sen har jag 4 portar tillgängliga att ansluta mina två datorer med.

 

Som det beskrivs på bifogade bild från nätet " -- behöver du fler än en port

ansluter du bara en Ethernethubb". TP-Linken är väl då en Ethernethubb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettering. Illustrationen kom inte med:

post-10872-0-78565200-1484264514_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Airport Express är en router. Du har inte tidigare nämnt att du har (eller tänkt köpa) en sådan.

 

Så som du beskrivit det hela i inlägg #9 borde det hela fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, hade jag inte sagt det ...

Jag har pratat med så många bl a på Digital Inn på Sveavägen i Stockholm

så det kändes som att hela världen visste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nämnts ovan. Det du söker är en switch.

 

Nät in kopplas till WAN porten, alla utgångar (förgreningar) kopplas till LAN portarna. De brukar vara märkta.

 

En oövervakad switch, dvs utan inställningar är bara att plugga in.

Populära

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2352286

 

Men om du vill koppla två nätverkskablar till din Mac Pro för bättre hastighet så måste switchen klara link aggregation!! Dessa är dyrare.

 

Köp inte Netgear switchen med plasthölje, den överhettar och tar kål på sig själv.

 

Sedan är PoE stiligt om switchen sitter synligt eller långt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisvärd switch med LACP (Link Aggregation Control Protocol) = IEEE 802.3ad och PoE.

 

Netgear GS108T v2

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850553

 

Fler modeller:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s305225340#rparams=b=s305225683

 

Apple info

https://support.apple.com/kb/PH18560?locale=en_US

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nämnts ovan. Det du söker är en switch.

 

Nät in kopplas till WAN porten, alla utgångar (förgreningar) kopplas till LAN portarna. De brukar vara märkta.

 

En oövervakad switch, dvs utan inställningar är bara att plugga in.

Populära

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2352286

 

Men om du vill koppla två nätverkskablar till din Mac Pro för bättre hastighet så måste switchen klara link aggregation!! Dessa är dyrare.

 

Köp inte Netgear switchen med plasthölje, den överhettar och tar kål på sig själv.

 

Sedan är PoE stiligt om switchen sitter synligt eller långt bort.

 

Du verkar blanda ihop begrepp hej vilt här. En swich har ingen WAN port, du tänker på en router.

Link aggregation är inte relevant för inkopplingen trådskaparen beskriver. På vilket sätt menar du att det skulle kunna öka hastigheten mot internet eller den andra datorn? PoE switchen du länkar kommer med vanlig nätplugg, dvs hjälper den inte att göra installationen mer stilig eller smidig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du verkar blanda ihop begrepp hej vilt här. En swich har ingen WAN port, du tänker på en router.

Link aggregation är inte relevant för inkopplingen trådskaparen beskriver. På vilket sätt menar du att det skulle kunna öka hastigheten mot internet eller den andra datorn? PoE switchen du länkar kommer med vanlig nätplugg, dvs hjälper den inte att göra installationen mer stilig eller smidig.

 

Nu börjar det.

WAN är ju vardagligt för ingånde port. Oftast port 1.

 

I praktiken blir det svårt att öka hastigheten utan fiber i andra änden. Men däremot så avlastar och balanserar redundansen och kan hjälpa till att nå god hastighet. Redundansen minmerar även fysiska fel och problem med kabelar.

 

PoE adapter får man ofta köpa separat.

 

Jag hade själv valt denna switch om jag hade haft enheter med flera nätverkskontakter. Hade det varit fiber i andra änden, så hade jag valt nästa switch upp i serien, men fiber in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du verkar blanda ihop begrepp hej vilt här. En swich har ingen WAN port, du tänker på en router.

Link aggregation är inte relevant för inkopplingen trådskaparen beskriver. På vilket sätt menar du att det skulle kunna öka hastigheten mot internet eller den andra datorn? PoE switchen du länkar kommer med vanlig nätplugg, dvs hjälper den inte att göra installationen mer stilig eller smidig.

Tror inte iSweden blandar ihop det, utan bara försöker förklara för trådskaparen att WAN-porten är ockuperad av anslutning in, och inte kan användas som LAN-port. Och därför behövs en switch därför att Expressen endast har 1 LAN-port. Sedan har han helt rätt i att det behövs LACP, om trådskaparen skulle vilja utnyttja båda portarna på Mac Pro:n. Men att döma av inläggen är det nog inte fallet, som du sa. Ja, jag kanske inte bidrog med något nytt, men hej hopp!

 

//Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte iSweden blandar ihop det, utan bara försöker förklara för trådskaparen att WAN-porten är ockuperad av anslutning in, och inte kan användas som LAN-port. Och därför behövs en switch därför att Expressen endast har 1 LAN-port. Sedan har han helt rätt i att det behövs LACP, om trådskaparen skulle vilja utnyttja båda portarna på Mac Pro:n. Men att döma av inläggen är det nog inte fallet, som du sa. Ja, jag kanske inte bidrog med något nytt, men hej hopp!

 

//Andreas

 

Tack, vi är på samma planhalva.

 

Ja, det kanske är lite overkill. Men har man en Mac Pro så gillar man prestanda och kvalitet.

Och många tror nog att det bara är att populera varje nätverkskontakt i sin fina enhet, men så enkelt är det inte. Det måste finnas stöd för tekniken i andra änden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte iSweden blandar ihop det, utan bara försöker förklara för trådskaparen att WAN-porten är ockuperad av anslutning in, och inte kan användas som LAN-port. Och därför behövs en switch därför att Expressen endast har 1 LAN-port. Sedan har han helt rätt i att det behövs LACP, om trådskaparen skulle vilja utnyttja båda portarna på Mac Pro:n. Men att döma av inläggen är det nog inte fallet, som du sa. Ja, jag kanske inte bidrog med något nytt, men hej hopp!

 

//Andreas

 

Då förstår jag vad han menar med LAN-WAN biten. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...