Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Advanced Mac Cleaner?


celifa

Rekommendera Poster

Hej och god fortsättning på det nya året!

 

Jag råkade nyss ut för en Varning på min MacBook Air när jag skulle surfa till www.runday.se (som vad jag vet är en seriös sajt som handlar om löpträning och motivation).

 

Det poppade upp ett fönster som Varnar mig för att min MAC OS X är infekterat av virus och mitt system är allvarligt skadat...

 

Jag öppnade då Malware bytes som stannade igenom min Mac utan att hitta något skadligt.

 

Jag skulle vara jättetacksam för om någon delade med sig av tips på hur jag kan gå tillväga för att kunna gå vidare och stänga ner denna ruta som verkar vara svårstängd. Det blippar till när jag klickar i krysset för att stänga fönstret (det går typ inte)...

 

Det känns oroväckande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är lika pålitligt som italienska maffians beskyddarverksamhet (som tydligen numera förekommer också i vissa svenska förorter) dvs. "betala annars kan det hända att det går illa".

 

Surfa lugnt vidare och strunta i "varningen" (till skillnad från dem som råkar ut för riktiga maffiametoder) annars riskerar du bara att få en massa skräp installerat på datorn som det t o m ibland kan behövas mer än Malware för att få bort ("MacKeeper" och annat obehövligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och god fortsättning på det nya året!

 

Jag råkade nyss ut för en Varning på min MacBook Air

....

Det blippar till när jag klickar i krysset för att stänga fönstret (det går typ inte)...

 

Det känns oroväckande...

 

Jag får sådana ibland som hoppar upp och varnar mig att min Win/PC är infekterad. Varken har eller äger en Win/PC. Stäng av Popupgrejjen i Webbläsarens inställningar. Det är bara skrämselreklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att OS X brandvägg är aktiverad. Hittas

Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

post-363-0-98062600-1483976538_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna lugnt kunna surfa vidare. Men frågan är hur jag kommer vidare när fönstret vägrar att stängas?

Ska jag gå ett annat håll och tvångsstänga fönstret på något sätt? Går det? För jag vill helst inte behöva stänga alla fönster...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman!

 

Ska testa alla dina tips, de verkar bra.

 

Jag tror med att det är skrämselreklam. Har lärt mig att sånt som använder ord som stressar tex: Snabbt! och: nu! ska man tänka efter en extra gång innan man agerar. På call-to-action-knappen står det "Reparera snabbt nu!" vilket är ett varningstecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple varnar inte. Har du inga skyddsprogram aktiva som ett Antivirus är allt sådant bara bluff. Ofta heter avsändaren MacKeeper som är ett skit. Det är i och för sig ofarligt men ställer till det i stället för att hjälpa och är lite omständligt att få ur datorn. Kan inte nog varnas för.

 

MacKeeper = Pestflagg :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...