Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple ID etc.... en riktig röra


iMarc

Rekommendera Poster

Hej!

Ska se om jag lyckas förtydliga detta bättre vad gäller Apple ID och lite om mina andra bekymmer

 

Förr hade jag en iPhone 5c som har min Primära Gmail-adress som Apple ID, och alla Microsoft hotmail-adresser länkade dit. likaså mina kontakter.

Det finns en säkerhetskopia krypterad på iCloud och även på en av mina Windows-hårddiskar jag inte använder längre. Har synkroniserat iPhone 5C från iTunes via Windows datorn som tidigare hade ett specifikt namn: Mark

 

Nu har jag sedan en tid tillbaka en iPhone SE, som även den har Samma Apple ID, alltså samma Gmail-adress, och jag har även med denna synkat via iTunes från samma Windows dator som tidigare. Men med ett Annat DATORNAMN: Macke81, än när jag ägde iPhone 5c, (eftersom Windows blev uppgraderat från 8.0 till 10 utan förvarning trots att jag inte ville ha Windows 10.) (se historik nedan)

 

MEN, Som läget är just nu så finns det 3 säkerhetskopior på iTunes, iCloud, fast de 2 SENASTE har som sagt ett ANNAT datornamn: Macke81, Dessa TVÅ Macke81 säkerhetskopiorna är de viktigaste, då jag gjort väldigt många inköp av appar på Appstore, samt säkerhetskopierat otrolig mängd data dit från min telefon, bilder, videos etc, och min nya iPhone SE har både Google Drive, Google Foto etc etc. Google Drive måste alltså bort också från alla enheter på något sätt utan att filer förloras.

 

Lite historik:

(Jag valde ANNAT DATORNAMN) efter otaliga raderingar av primär hårddisk C: (SSD-disken), för att komma tillbaka till Windows 8, som jag tidigare hade licens för, men det gick inte. Sedan gick moderkortet sönder, och då förlorade jag licensen, eftersom Microsoft ansåg att jag hade en helt ny, eller annan dator)

Windows-datorn är nu obrukbar då de flashat in i BIOS till ett UEFI-EFI-boot, eller vad det kallas, och gjort något med min primära SSD-disk som sitter i Windows datorn), då kopierade jag hela Google Drive, Hela andra fysiska hårddiskar och la den i en mekanisk 1TB-disk (största disken i datorn), och plötsligt var en av de 5 andra diskarna tom, och efter lite efterforskningar så var det något med "Lokal Disk", och ifall jag raderade den hårddisken, som trots den är tom innehåller all info om övriga diskar så skulle alla filer försvinna.)

 

Det som nu är det stora problemet:

 

1.) Jag vill byta Apple ID, och ha kvar min iCloud-adress, som nu är ett "Alias" till mitt Apple ID som sagt är en Gmail-adress, till min nya iPhone SE.

 

2.) Jag vill inte förlora alla filer sedan tidigare och kontakter. Jag vill heller inte förlora alla dessa inköp för tusentals kronor (Appar från AppStore) och dessa appar är kopplade till just datornamn: Macke81.

 

3.) Hur får jag egentligen bort allting som har med Google att göra, samt Microsoft, utan att förlora kontakter och filer? Som läget är nu så kan jag via TouchID ibland vara på gamla datornamn: Mark, och då förändras min adressbok med alla kontakter etc, även sms blandas ihop, kontakter försvinner etc.

Men när jag är på nuvarande Macke81 (den senaste jag synkat emot): Som även den är inställd med touchID (och har dessutom en längre pin-kod) så finns alla mina appar synliga överallt, men jag har kanske 10 dubbletter av en person (pga synkroniseringsfel, säkert av datorstrulet med GoogleDrive och de tre säkerhetskopiorna osv).

 

4.) Jag har i dagsläget inte auktoriserat min nya Mac mini, eller min iPhone SE via iTunes, då jag är osäker på att förlora appar och värdefull information samt alla filer.

Vad jag har hört, är att om jag raderar datornamn Macke81 så försvinner allting...?

OBS: Jag har alltså inte kunnat synkronisera min iPhone ordentligt då den väntar på att Datornamn Macke81 ska vara tillgänglig!

 

5.) Min nya Mac mini har ett ANNAT DATORNAMN. Vad skulle då hända om jag auktoriserade denna nya Mac mini via iTunes, och tar bort dessa övriga auktoriseringar: Mark, och de två Macke81? och sedan börjar synka?

 

6.) Sammantaget allt detta: Windows-datorn ska enbart användas för spelande av spel, och ingenting annat.

 

Mac minin ska vara min primära dator, med nytt Apple ID direkt kopplat till min iCloud adress. Inga filer, appar, kontakter etc får försvinna sedan tidigare auktoriseringar/säkerhetskopior och synkroniseringar via iTunes osv.

 

Det är en så salig röra allt detta, så jag har inte en aning om nu vad jag ska göra, och det känns oerhört ledsamt allting detta. Så om någon har tid, ork att hjälpa mig lösa dessa problem är jag t.o.m villig att betala för det.

 

Mvh Marc

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) och 2)

Alla köp är per Apple-ID, inte per dator.

Du kan därmed inte byta Apple-ID utan att förlora dina köp.

 

Däremot kan du byta den e-postadress som ditt Apple-ID är kopplat till.

https://support.apple.com/sv-se/HT202667

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips: Dela upp frågorna till flera inlägg. Som det är nu är det en enda röra och svårt att svara på något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Telly82 säger är köpen kopplade till ditt Apple-ID och inte datorn. Samma sak är det med säkerhetskopiorna....också kopplade till ditt Apple-ID.

 

Apple-ID som har du kan byta namn på när du vill men INTE till en iCloud.com adress utan måste vara en Gmail,Hotmail eller annan valfri leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era svar. Det tog bort många frågetecken.

Dessvärre fick jag ett mycket dystert besked av min läkare idag ang en infektion i kroppen jag haft i över ett år, så jag kommer inte orka vara aktiv på ett tag. Prognosen är inte så god så jag är mycket ledsen och nedstämd nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det löser sig med infektionen. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era svar. Det tog bort många frågetecken.

Dessvärre fick jag ett mycket dystert besked av min läkare idag ang en infektion i kroppen jag haft i över ett år, så jag kommer inte orka vara aktiv på ett tag. Prognosen är inte så god så jag är mycket ledsen och nedstämd nu.

 

:kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack kära vänner, ovärderlig hjälp och omtanke! Jag är mycket svag och trött så jag får ta lite bit för bit, samt dela upp alltihop istället för allt i en tråd som ni nämner.

 

Jag bifogar lite bilder så ni kan se hur det ser ut nu.

 

Så fort jag bockar i och vill synkronisera något som tex böcker, kommer en varningsruta upp.

Ska jag göra som så att jag gör en vanlig säkerhetskopia som är krypterad till iCloud, (har gjort det iofs), och sedan ladda ned varenda app som jag har köpt till min iPhone och därefter spara en fullständig säkerhetskopia av hela iPhone på denna Mac mini?

Tycker det är konstigt att inte mina appar syns i iTunes, endast några stycken de senaste inköpen trots att denna mini är auktoriserad. Kan bifoga fler bilder sedan, men orkar inte just nu.

 

 

 

 

 

 

post-17077-0-23283600-1483794713_thumb.jpg

post-17077-0-52666700-1483794762_thumb.jpg

post-17077-0-64069800-1483794778_thumb.jpg

post-17077-0-22836500-1483794794_thumb.jpg

post-17077-0-07004200-1483794825_thumb.jpg

post-17077-0-98865500-1483795292_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är frågan var i Itunes du tittar någonstans för att se vilka appar du köpt?

Bara för att man auktoriserat datorn laddas inte alla appar man någonsin köpt ner till iTunes utan dom ser man genom att gå in i denna meny.

 

post-45175-0-85404600-1483796722_thumb.png

 

Sen så trycker man på Inköp.

Nu står det familjen för mig men det beror på att jag har familjekonto.

 

post-45175-0-92223800-1483796758_thumb.png

 

Då ser du alla appar som du någonting laddat ner/köpt och dom inte inte finns i ditt i ditt Bibliotek (dvs iTunes)

 

Men för att föra över apparna från din telefon till iTunes gör du följande.

Anslut enheten med kabel (snabbaste överföringen)

Gå till Arkiv - Enhet . Överför inköp.

 

Efter det så kan du synkroniserar din telefon utan att apparna tas bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Böcker,musik går inte att föra över med iTunes utan det är saker som du måste föra över från den gamla datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte ändå. Eller så är det jag pga febern inte som förstår.

Det har överförts inköp från Macke81-datorn tidigare till min telefon.

Problemet är att det inte går vare sig med kabel eller något att se mina appar i iTunes hur jag än bär mig åt.

Har bara runt 70-dagar kvar också på fri telesupport från Apple, men vet ej om jag ens hinner bli frisk då jag varit infekterad i över ett år, smittad av fd norska och sen läkarslarv överallt och journalsystem etc etc som inte fungerar.

Jag måste äta och vila och ta antibiotika igen, orkar nog inte ta tag i detta förrän senare ikväll eventuellt.

Sen är det så rörigt med menyerna tycker jag så jag måste ta kort med Apples egna kamera för att få fram bilderna, och i verktygsvältet "Gå" under alla mina filer är det en enda röra och där finns även detta Google Drive dessutom så allt är totalt oöverskådligt och alla filer har blandats om så jag får ställa in allting hela tiden, senaste filer, eller som Cover flow etc etc,

 

post-17077-0-52994400-1483806580_thumb.jpg

post-17077-0-70201100-1483806607_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du verkligen som jag säger för att överföra köp?

Gör du på rätt sätt så kopieras apparna från telefonen till iTunes.

 

Skippa att ta kort med telefonen. Googla på "screenshot Mac" så ser du hur man tar en bild med datorn och sen kan bifoga det i inlägget.

Lite förvånad att du inte vet hur man gör när du har så pass lång vana med Mac ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har knappt någon vana då jag kört Tiger sist och det var flera år sedan, problemet är att jag har infektion och har förlorat nära och kära samtidigt så jag är under extrem psykisk press på gränsen till panik, är uttorkad, undernärd och en massa saker normalt sätt en människa inte överlever. Därav min förvirring och svårt att ta in info då även närminnet sviktar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har knappt någon vana då jag kört Tiger sist och det var flera år sedan, problemet är att jag har infektion och har förlorat nära och kära samtidigt så jag är under extrem psykisk press på gränsen till panik, är uttorkad, undernärd och en massa saker normalt sätt en människa inte överlever. Därav min förvirring och svårt att ta in info då även närminnet sviktar

Jag tycker du ska ta hand om dig och låta allt detta vara. Det kan vänta. Inget som har med datorer är någonsin viktigare än hälsan och livet. Jag önskar dig all lycka och ett skyndsamt tillfrisknande. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Alix,låt detta vara tills du mår bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack kära vänner för er omtanke och förståelse. Ni har så rätt, har behövt något att koppla ifrån tankarna, men inser att i rådande läge i princip omöjligt då jag som ni säger hälsan och det omkring är viktigast av allt. Tusen röda rosor till er alla ifrån mig, säger godnatt och återkommer när jag kan hantera det här bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kallar datornamn är egentligen Enhetsnamn i Apples terminologi. Du kan ha max 5 enheter auktoriserade, och en enhet kan vara dator, Iphone, iPad. Jag misstänker att ett grundproblem är att du har för många enheter på samma Apple ID. Om du avauktoriserar/nollställer auktoriseringen så förlorar du inga köp eller filer, däremot måste du auktorisera varje enhet du använder.

 

Du kan bara ha ett huvudbibliotek på en enhet som andra enheter synkad till. Har du haft det på en dator och byter till en annan dator så bryter du synkrn med den gamla. ITunes filformat och arkiv är kompatibla mellan Windows och Mac så du skulle kunna ta och bara flytta över ditt iTunes bibliotek från Windows till Mac.

 

När det gäller ditt strul med Google etc, jag misstänker att du inte bara använder iCloud för kontakter, mejl etc utan att du även använder Gmail etc och då får du dubletter. Kontakter i Mac/iPhone kan kopplas till flera synktnster samtidigt vilket är att be om problem. Man kan ha olika kontakter på olika synktjänster men det kan vara struligt att ställa in det och det finns olika vyer dår man kan välja att visa alla tillsammans eller per synktjänst.

 

Dessutom skiljs det på lokala och globala kontakter. Lokala är de som du har i din telefon respektive Mac, globala är de du har på iCloud, Gmail etc. Om du synkar via kabel så kan du synka de lokala, då får du dubletter om du samtidigt också använder iCloud, Gmail etc. Lösningen är att ha kontakter bara på ett ställe och slå ifrån all annan synk. T ex bara använda iCloud och synka iCloud.

 

Hoppas detta ger några tankar framåt. Och hoppas att du kryar på dig och mår bättre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) och 2)

Alla köp är per Apple-ID, inte per dator.

Du kan därmed inte byta Apple-ID utan att förlora dina köp.

 

Däremot kan du byta den e-postadress som ditt Apple-ID är kopplat till.

https://support.apple.com/sv-se/HT202667

Måste försöka lära mig lite så gott det går, då jag ändå bollas mellan olika vårdkontakter som har olika journalsystem och andra system som inte synkar med varandra så min behandling är sinkad ännu och har varit i 15 månader, flera tjänstefel har dessutom begåtts så jag kommer vända mig till patientnämnden när jag förhoppningsvis blivit frisk.

Nog om det nu.

Hur är det Telly, om jag skulle behålla mitt Apple ID, dvs min Gmail-adress, kan jag byta lösenordet då utan att förlora några inköp, och sedan tvåstegsfaktorisera som Alix säger? Jag har blivit utsatt för en hacker så alla mina hotmail är borta utom ett, trots tvåsteg-verifiering. Har lyckats spåra upp hackern som har kopplingar till H.A så jag vågar inte göra så mycket, däremot har banken stenkoll på mina pengar nu och min Gmail har maximum security ala Fort Knox med alla två-stegsverifieringar som finns att tillgå. Så frågan är alltså om jag kan behålla nuvarande Gmail som är mitt Apple ID och sedan bara ändra lösenordet och tvåstegsfaktorisera utan att förlora mina inköp?

 

Det du kallar datornamn är egentligen Enhetsnamn i Apples terminologi. Du kan ha max 5 enheter auktoriserade, och en enhet kan vara dator, Iphone, iPad. Jag misstänker att ett grundproblem är att du har för många enheter på samma Apple ID. Om du avauktoriserar/nollställer auktoriseringen så förlorar du inga köp eller filer, däremot måste du auktorisera varje enhet du använder.

 

Du kan bara ha ett huvudbibliotek på en enhet som andra enheter synkad till. Har du haft det på en dator och byter till en annan dator så bryter du synkrn med den gamla. ITunes filformat och arkiv är kompatibla mellan Windows och Mac så du skulle kunna ta och bara flytta över ditt iTunes bibliotek från Windows till Mac.

 

När det gäller ditt strul med Google etc, jag misstänker att du inte bara använder iCloud för kontakter, mejl etc utan att du även använder Gmail etc och då får du dubletter. Kontakter i Mac/iPhone kan kopplas till flera synktnster samtidigt vilket är att be om problem. Man kan ha olika kontakter på olika synktjänster men det kan vara struligt att ställa in det och det finns olika vyer dår man kan välja att visa alla tillsammans eller per synktjänst.

 

Dessutom skiljs det på lokala och globala kontakter. Lokala är de som du har i din telefon respektive Mac, globala är de du har på iCloud, Gmail etc. Om du synkar via kabel så kan du synka de lokala, då får du dubletter om du samtidigt också använder iCloud, Gmail etc. Lösningen är att ha kontakter bara på ett ställe och slå ifrån all annan synk. T ex bara använda iCloud och synka iCloud.

 

Hoppas detta ger några tankar framåt. Och hoppas att du kryar på dig och mår bättre. :)

 

Tack Raphael så hjärtligt för denna information! :) Ja det är som du säger, problemet är bara att jag kan inte använda Windows längre på ett korrekt sätt, har varit tvungen att knäcka Windows tyvärr med en Volymlicens vilket inte alls känns bra, för att komma åt vissa filer manuellt.

Så jag kan alltså inte logga in med någon Hotmail som varit min primära inloggning, utan har tvingats skapa en helt ny användare med nytt datornamn på den PC´n. Jag ringde Microsoft och sa som det var, då mitt moderkort och CPU fick bytas ut då de havererade så ansåg de att min licens var ogiltig och bad mig köpa en Windows 10 Licens för en horribel summa.

Så jag kan alltså inte logga in vare sig med Google , eller någon Hotmail för då blir det en Windows.old gömd, samt att jag inte får ned drivrutiner till grafikkort etc, så jag måste plocka filer manuellt offline.

Så jag kan dessvärre inte överföra något från PC´n.

Så frågan är hur jag får bort Google Drive överallt på mina enheter, likaså Google Foto etc utan att förlora allting?

Sen vad gäller kontakter så är det inte bara kontakter som blir massa dubletter av utan även kan jag får 5st Helgdagar samtidigt, så även kalendern är förstörd.

Målet är att som du säger enbart använda iCloud, funderar även över Dropbox som jag tycker fungerar väldigt bra, men där har jag bara drigt 2GB lagringsutrymme tror jag.

Så Telly, Alix, Lappen och Raphael vad ska jag göra steg för steg, är mycket trött av infektionen och måste få igång systemet så det fungerar igen, med Apple ID, få bort allt med Microsoft från iPhone, samt detta med kontakter och kalendern att fungera ordentligt?

Skulle vara oerhört tacksam för hjälp med detta med en typ punktlista steg för steg då jag inte är van med iPhone alls nästan heller tyvärr.

Mvh marc

Tillägg: Har en ny Toshiba Extern 1TB hårddisk, men jag vet inte hur jag ska formatera den, står något om att det saknas GUI-partition eller liknande så jag kan inte kryptera den disken heller, bara släppa filer i den det är allt, känns inte säkert, och en ligt tillverkaren så går det inte att köra Bootcamp på den heller, men Time Machine fungerar tydligen men då klagar den över detta med GUI. Målet är att föra över så mycket av den Google takeout jag gjort och packa upp där och sortera filer och sedan bränna tex filmerna och bilder jag tagit med kamera osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur är det Telly, om jag skulle behålla mitt Apple ID, dvs min Gmail-adress, kan jag byta lösenordet då utan att förlora några inköp, och sedan tvåstegsfaktorisera som Alix säger?

 

 

Att byta lösenord kan du göra hur många gånger som helst utan att något händer med dina inköp.

 

Enda gången som du förlorar dom är när du skapar ett NYTT Apple-ID.

Alltså skapar ett NYTT konto för det är vad ett Apple-ID är i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Att byta lösenord kan du göra hur många gånger som helst utan att något händer med dina inköp.

 

Enda gången som du förlorar dom är när du skapar ett NYTT Apple-ID.

Alltså skapar ett NYTT konto för det är vad ett Apple-ID är i praktiken.

Kanonbra! Ska göras omgående, men det ska göras på Apple.com antar jag och inte i iTunes eller i iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonbra! Ska göras omgående, men det ska göras på Apple.com antar jag och inte i iTunes eller i iPhone?

 

 

Du kan göra det på vilken enhet som helst.

Men enklast är det på https://appleid.apple.com/#!&page=signin från datorn.

Överskådligare om man säger så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Du kan göra det på vilken enhet som helst.

Men enklast är det på https://appleid.apple.com/#!&page=signin från datorn.

Överskådligare om man säger så :)

Tackar för det. Får bli morgondagens lilla byte då jag får fundera ut ett riktigt bra lösenord, men nu är alltför trött så jag säger tack och godnatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det. Får bli morgondagens lilla byte då jag får fundera ut ett riktigt bra lösenord, men nu är alltför trött så jag säger tack och godnatt.

 

 

Det behöver du inte utan det fixa OS X åt dig.

Glöm bara inte att skriva upp det.

 

post-45175-0-85911900-1484072155_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Att byta lösenord kan du göra hur många gånger som helst utan att något händer med dina inköp.

 

Enda gången som du förlorar dom är när du skapar ett NYTT Apple-ID.

Alltså skapar ett NYTT konto för det är vad ett Apple-ID är i praktiken.

 

Hej igen. Har nu ordnat med lösenord vad gäller mitt Apple ID och angett det nya för iCloud etc. Nu när jag ska synkronisera mina appar i iTunes så får jag detta meddelande (är lite orolig över att jag ska förlora mina inköp. Hur överför jag gamla inköp i så fall?

Mvh Marc

post-17077-0-67708000-1484147885_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...