Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder - iCloud vs Dropbox


Grönluvan

Rekommendera Poster

Jag får inte in d att fatta och lita på iCloud... evigt tacksam om någon kan hjälpa till hära.. är redigt vilse...

 

Undrar:

 

1. En ser ju för f-n inte filnamnen i iCloud, eller? Och en kan inte få en fil-lista som visningsvy heller?

 

2. Samma verka gälla för programmet Bilder på datorn... som inte heller vill jobba med dropboxen... Känns som att det programmet enbart är till för att tömma mobben... och till för de som inte synkar till annat och som på allvar har det som sitt visningsprogram?

 

3. Känns som det tappar i kvalitén när det synkas mot ic... för att Apple är evil känns d som just nu för att de gör d surt för dropboxanvändare. Får en inte mer information med sig direkt från mobben in i dropboxen... ja som oxå är molnlagring men ändå... sparar en ner bild från icloud är det .png (då ser en filnamnet ja), laddar en direkt upp till dropboxen från mobben blir det .jpg.

 

4. Det går inte att synka upp mot iCloud på nätet från iphonen bara? Vill ju tömma mobben på bilder när jag har hanterat bilderna och inte synka ner dem igen. Tror det är så det funkar va, går inte att synka envägs? Vågar inte sätta på synkningen igen för jag är ovan med det hela och verkar få dubbletter på hundra ställen... har autosynk till dropbox när jag kopplar in mobben i datorn (vill nog ha det så)... Är d så så är ju Apple evil på riktigt... de vill att vi ska ha sprängfullt på våra mobbar så vi ska gå å köpa nytt å mer GB... eller vaddå det som tas med kameran hamnar inte på lagringsutrymmet längre i mobben, utan går direkt till icloud...? Neee....

 

5. OCH en kan ju inte se bilderna i Finder som en kan med Dropboxen och där är jag beroende av verktyget att kunna markera bilder i ett sjok....det går inte i iCloud... bara det gör att jag vill få över mina bilder från ic till dropboxen (verkar sm jag har typ 4000 bilder där som bara ligger där nu och ingen annanstans...) och undrar hur jag synkar det och om en får med sig nått filnamn då med vanligtvis datumet...? Såg detta: http://cloud.idg.se/2.16150/1.414916/sa-gor-du-icloud-till-en-dropbox men den e lite gammal eller så heter det nått annat i min dator... hittar inte det som det ser ut nu ivf.. jag har Sierra... Sicket skämt det är nu när en trycker "spara bild som.." som verkar vara den enda vägen till att få det till dropboxen nu, då blir filnamnet ladda ned... Vill ju synka över dem oxå för att slippa markera 5000 bilder en och en...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista frågan e egentligen viktigast för då kan jag ta mej någolunda vidare själv... synka icloudbilder till dropbox... men gärna svar på allt :) Mega sur på Apple å vill vinna över dom bara genom att fatta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Undrar:

 

1. En ser ju för f-n inte filnamnen i iCloud, eller? Och en kan inte få en fil-lista som visningsvy heller?

 

 

 

 

 

Du måste nog specificera var och hur du tittar på filerna i iCloud annars blir det svårt att svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

2. Samma verka gälla för programmet Bilder på datorn... som inte heller vill jobba med dropboxen... Känns som att det programmet enbart är till för att tömma mobben... och till för de som inte synkar till annat och som på allvar har det som sitt visningsprogram?

 

 

Man kan se filnamnet genom att högerklicka på bilden och välja "Visa info"

Varför man nu vill det eftersom det är totalt ointressant information.

Går att lägga Bildbiblioteksfilen i Dropbox.

Står en del om det här: https://www.dropboxforum.com/t5/Dropbox/Syncing-Dropbox-with-new-Mac-Photos-not-iPhoto/idi-p/84191

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3. Känns som det tappar i kvalitén när det synkas mot ic... för att Apple är evil känns d som just nu för att de gör d surt för dropboxanvändare. Får en inte mer information med sig direkt från mobben in i dropboxen... ja som oxå är molnlagring men ändå... sparar en ner bild från icloud är det .png (då ser en filnamnet ja), laddar en direkt upp till dropboxen från mobben blir det .jpg.

 

 

Nej det tappar inte i kvalitet om man synkar mot iCloud Bildbibliotek. Det kommer alltid finnas en version i fullkvalitet antingen på telefonen eller i iCloud Bildbiblioteket beroende på hur man ställer in det.

Se på telefonen. Inställningar - Bilder Kamera

 

"Optimera lagring" Då lagras bilden i högsta upplösning i iCloud Bildbibliotek för att spara utrymme på telefonen (enkelt förklarat)

 

"Hämta hem original" Behövs ingen förklaring vad det betyder.

 

iCloud Bildbibliotek fungerar inte på det sättet att den för över bilder till molnet och att man sen kan ta bort dom från enheten och att dom ligger kvar i molnet.

Du ska nog ta och läsa sett så du förstår bättre vad och hur iCloud Bildbibliotek fungerar.

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Du måste nog specificera var och hur du tittar på filerna i iCloud annars blir det svårt att svara.

Fast d jag frågade ju om d går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man kan se filnamnet genom att högerklicka på bilden och välja "Visa info"

Varför man nu vill det eftersom det är totalt ointressant information.

Går att lägga Bildbiblioteksfilen i Dropbox.

Står en del om det här: https://www.dropboxforum.com/t5/Dropbox/Syncing-Dropbox-with-new-Mac-Photos-not-iPhoto/idi-p/84191

Som jag skrev, datum brukar vara det som står som filnamn och det vill jag ha med och vill ju veta vilket filformat d är. Nej, det går inte att högerklicka på en bild och få fram "visa info" i iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man kan se filnamnet genom att högerklicka på bilden och välja "Visa info"

Varför man nu vill det eftersom det är totalt ointressant information.

Går att lägga Bildbiblioteksfilen i Dropbox.

Står en del om det här: https://www.dropboxforum.com/t5/Dropbox/Syncing-Dropbox-with-new-Mac-Photos-not-iPhoto/idi-p/84191

 

 

Man kan se filnamnet genom att högerklicka på bilden och välja "Visa info"

Varför man nu vill det eftersom det är totalt ointressant information.

Går att lägga Bildbiblioteksfilen i Dropbox.

Står en del om det här: https://www.dropboxforum.com/t5/Dropbox/Syncing-Dropbox-with-new-Mac-Photos-not-iPhoto/idi-p/84191

Tyvärr funkar inte länken för mej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast d jag frågade ju om d går...

Tekniskt sett så ställde du ingen fråga utan du konstaterade att du inte kan se filnamnen.

Jag däremot frågade dig med VAD och HUR försöker du titta på filerna i iCloud.

För att vara riktigt petig så vad menar du med iCloud? Det finns iCloud Drive som du kommer åt i Finder på OS X. Sen har du en app till iOS också som du kan titta på filerna i iCloud Drive.

Så vilket av dessa alternativ är det som du försöker se dina filer i iCloud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men du skriver väldigt osammanhängande så det är verkligen svårt att förstå vad du menar.

Jag tror nog till att börja med måste du läsa på vad iCloud,iCloud Drive och iCloud bildbibliotek verkligen är och hur det fungerar. Finns redan flera trådar om det i forumet. Här är Apples info om det.

 

http://www.apple.com/se/icloud/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder iCloud och Bilder för att synka foton mellan iPhone och Mac, så ska man inte in i Finder och rota bland filerna, det kommer bara att leda till strul. Du kan i stället exportera foton från Bilder om du vill bearbeta dem på något annat sätt.

 

Alla bilder finns som sagt i full upplösning i molnet. Du kan också välja hur stora foton du vill ha i dina olika enheter, beroende på hur mycket lagringsutrymme det finns.

 

När jag sparar bilder från iCloud blir det alltid jpeg, eftersom det är det formatet som kamera-appen i iPhone använder. Hur du får det till png vet jag inte. Om man använder kamera-appen läggs det heller aldrig till något datum i filnamnet. Det finns ju dock i bildinformationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag förstår trådskrivaren fullkomligt, det tar extremt mycket lång tid att lära sig detta med Mac som ska vara så användarvänligt, det myllrar av, gömda funktioner,och när man söker svar eller får en dialogruta kan det fortfarande vara lika obegripligt. Jag läste mig till MCP (Microsoft Certified Professional inkl A+, ECDL hade vi 1 vecka på oss att fixa, och då var jag knappt PC-van och hade precis börjat med Windows 98.

Detta tog 9 månader eftersom en lång utbildning med företags lösningar samt kundbemötande och assistans på plats, all litteratur på Engelska och 800-1200 sidor för varje OS.

 

Men Apples förklaringar och alla dessa gömda funktioner, med massvis med knapp kommandon etc gör det mycket svårt att lära sig Mac OS och även iOS. Något som är extremt störande som exempel är att man kan inte klippa ut en bild från en plats och klistra in på en annan. Jag tycker tom Linux är mer lätt att använda.

Men ändå så älskar jag Macen för man lär sig lite mer för var dag, och kvalite och säkerhet är något som för mig är väldigt viktigt, men jag vet inte hur många månader det lär dröja innan man får en smidig filhantering när man jobbar med bilder tex. Vad gäller iCloud så är det nog det största misstag Apple gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som är extremt störande som exempel är att man kan inte klippa ut en bild från en plats och klistra in på en annan. Jag tycker tom Linux är mer lätt att använda.

 

Varför inte bara dra och släppa filerna i stället?

 

Men ändå så älskar jag Macen för man lär sig lite mer för var dag, och kvalite och säkerhet är något som för mig är väldigt viktigt, men jag vet inte hur många månader det lär dröja innan man får en smidig filhantering när man jobbar med bilder tex.

 

Vad är problemet med filhanteringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför inte bara dra och släppa filerna i stället?

 

 

 

 

Vad är problemet med filhanteringen?

Jag misstänker att iMarc har missförstått hanteringen av bilder i programmet Bilder.

Det är inte filhantering utan man hanterar en databas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag får inte in d att fatta och lita på iCloud... evigt tacksam om någon kan hjälpa till hära.. är redigt vilse...

Jag får inte riktigt ihop om det är iCloud eller Dropbox du vill använda?

 

 

1. En ser ju för f-n inte filnamnen i iCloud, eller? Och en kan inte få en fil-lista som visningsvy heller?

Om du vill se filnamn och använda traditionell mappstruktur kan du synca till din mac och använda Photos appen i mac OS och dra ut bilderna till en mapp i Finder.

 

 

2. Samma verka gälla för programmet Bilder på datorn... som inte heller vill jobba med dropboxen... Känns som att det programmet enbart är till för att tömma mobben... och till för de som inte synkar till annat och som på allvar har det som sitt visningsprogram?

Att försöka kombinera Dropbox och iCloud är nog inte en jättebra idé utan bäddar nog mest för en salig röra.

 

3. Känns som det tappar i kvalitén när det synkas mot ic... för att Apple är evil känns d som just nu för att de gör d surt för dropboxanvändare. Får en inte mer information med sig direkt från mobben in i dropboxen... ja som oxå är molnlagring men ändå... sparar en ner bild från icloud är det .png (då ser en filnamnet ja), laddar en direkt upp till dropboxen från mobben blir det .jpg.

Med iCloud har du alltid en kopia i full upplösning. Du kan däremot själv välja vart den ska ligga i inställningar där du kan välja att behålla original på en eller flera enheter eller att optimera lagringen på dem. I det senare fallet behålls bara en miniatyrbild på enheten och den fulla bilden laddas ner från iCloud när du klickar på miniatyren.

 

Hur det funkar i Dropbox vet jag inte, men det är upp till Dropbox, inte Apple.

 

 

4. Det går inte att synka upp mot iCloud på nätet från iphonen bara? Vill ju tömma mobben på bilder när jag har hanterat bilderna och inte synka ner dem igen. Tror det är så det funkar va, går inte att synka envägs? Vågar inte sätta på synkningen igen för jag är ovan med det hela och verkar få dubbletter på hundra ställen... har autosynk till dropbox när jag kopplar in mobben i datorn (vill nog ha det så)... Är d så så är ju Apple evil på riktigt... de vill att vi ska ha sprängfullt på våra mobbar så vi ska gå å köpa nytt å mer GB... eller vaddå det som tas med kameran hamnar inte på lagringsutrymmet längre i mobben, utan går direkt till icloud...? Neee....

 

Jo, det går. Du kan använda optimerad lagring som jag nämnde ovan för att slippa att bilderna tar plats på mobilen efter att de syncats mot iCloud eller din mac.

 

 

5. OCH en kan ju inte se bilderna i Finder som en kan med Dropboxen och där är jag beroende av verktyget att kunna markera bilder i ett sjok....det går inte i iCloud... bara det gör att jag vill få över mina bilder från ic till dropboxen (verkar sm jag har typ 4000 bilder där som bara ligger där nu och ingen annanstans...) och undrar hur jag synkar det och om en får med sig nått filnamn då med vanligtvis datumet...? Såg detta: http://cloud.idg.se/2.16150/1.414916/sa-gor-du-icloud-till-en-dropbox men den e lite gammal eller så heter det nått annat i min dator... hittar inte det som det ser ut nu ivf.. jag har Sierra... Sicket skämt det är nu när en trycker "spara bild som.." som verkar vara den enda vägen till att få det till dropboxen nu, då blir filnamnet ladda ned... Vill ju synka över dem oxå för att slippa markera 5000 bilder en och en...

 

Nej. Med iCloud är du beroende av Photos appen i mac OS. Du kan däremot dra och släppa bilder därifrån i vilken mapp som helst. De får då givetvis ett filnamn. Och du kan markera flera bilder i taget med ctrl eller shift tangenterna, precis som i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag misstänker att iMarc har missförstått hanteringen av bilder i programmet Bilder.

Det är inte filhantering utan man hanterar en databas.

 

Ja, exakt så är det. Och det är verkligen inga problem om man bara förstår och accepterar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig utgångspunkt för att förstå det här, det är att iCloud bildbibliotek är en funktion som hänger ihop med programmet Bilder (därför ställer man också in iCloud bildbibliotek i programmet Bilder). Icloud bildbibliotek är helt enkelt Bilders bilddatabas på iCloud, varken mer eller mindre än det. Det är ingen vanlig mapp, det är en databas och en funktion i programmet Bilder.

​Icloud bildbibliotek hanterar man inifrån Bilder. Det är en *synkningstjänst* som möjliggör att programmet Bilder på iPhone och Mac och iPad alla har tillgång till samma bildbibliotek, samma bilddatabas. Icloud bildbibliotek fungerar för Bilder på samma sätt som iCloud-mejl och Gmail fungerar för programmet Mail i Mac, iPhone och iPad. Raderar du ett mejl från Mac så försvinner det från iPhone också, skriver du ett mejl på din iPhone så hittar du det i skickat-korgen på en Mac också.

​Bilder har sin egen databas, att lägga databasen på Dropbox är att be om problem. Den har sin egen molntjänst - iCloud bildbibliotek.

​Bilder / iCloud bildbibliotek synkar åt båda hållen. Det du lägger upp från iPhone hamnar i iCloud bildbibliotek, och det som läggs till iCloud bildbibliotek hamnar i iPhone. Precis som med Mac och med iPad som också har Bilder. Det går inte att synka bara åt ena hållet med Bilder / iCloud bildbibliotek.

​Om du vill ha ut bilder från iCloud bildbibliotek så får du plocka ut dem från programmet Bilder i Mac, du kan dra ut bilder därifrån eller välja Exportera, i Exportera-inställningar kan du välja olika storlekar etc.

Du ska inte öppna Bilders databas i Finder, du ska bara hantera Bilders databas från Bilder. Det är så det är tänkt. Använd Bilder till att markera sjok av bilder, inuti Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill använda Bilder, om du föredrar en mer traditionell hantering av bilder i en mapp som du har på Windows och Linux istället för en bilddatabas, så stäng av iCloud bildbibliotek och sluta använda Bilder. Du kan hämta över dina bilder från iPhone till Mac med programmet Bildinsamling, den kan kopiera över till en mapp och då kan du se bilderna i mappen i Finder på vanligt vis. Bildinsamling synkar inte, den kopierar bara över, och sen kan du radera bilderna från din iPhone.

​Jag tror problemet är att du egentligen vill ha en lagringstjänst och förstår inte att iCloud är en synkningstjänst. Det du har i iCloud får du också i din iPhone, Mac och iPad. Det är så det är tänkt och designat för. Att försöka använda det på ett annat sätt blir som att stoppa i en fyrkant i ett cirkelhål. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste väl ändå vara något feltänk när det gäller "Bilder" när denna diskussion ständigt dyker upp.

Hur många är det som undrar var bilderna är när man använder Lightroom eller Photoshop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste väl ändå vara något feltänk när det gäller "Bilder" när denna diskussion ständigt dyker upp.

Hur många är det som undrar var bilderna är när man använder Lightroom eller Photoshop?

 

 

Hur många är det som undrar var bilderna finns på sin iPhone?

Det är kontrollbehovet som gör att man vill veta och påverka var bilderna ligger.

Släpper man helt på det behovet så är det inga bekymmer.

Det blir problem när man försöker kombinera två olika tänk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jobbar man med Lightroom och Photoshop men importerar bilderna till appen Photos och sedan undrar var de är så undrar jag nog lite vad man egentligen håller på med. ;)

 

Alltså, ska man göra det enkelt så alla förstår så borde bilderna importeras till en mapp på skrivbordet, som man gjorde för 10 år sedan. Men nu är det nya tider och kunde vi gå från att gå och framkalla våra filmrullar till att dra dem från SD kort till mappar på skrivbordet så ska vi nog kunna gå därifrån till iCloud också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar man med Lightroom och Photoshop men importerar bilderna till appen Photos och sedan undrar var de är så undrar jag nog lite vad man egentligen håller på med. ;)

 

Alltså, ska man göra det enkelt så alla förstår så borde bilderna importeras till en mapp på skrivbordet, som man gjorde för 10 år sedan. Men nu är det nya tider och kunde vi gå från att gå och framkalla våra filmrullar till att dra dem från SD kort till mappar på skrivbordet så ska vi nog kunna gå därifrån till iCloud också.

[+] ^_^

 

Är därför jag aldrig använt varken iPhoto el Bilder. När bilderna importeras försvinner de in i olika databaser. Om programmen ändå hade fungerat så som iTunes gör... de importeras in i en folderstruktur, där databasen utgör ordningen och organiseringen av dem - men alltid med åtkomst i Finder som fysisk fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen känner jag att det känns mysko med "Bilder" då bilderna ligger i en databas.

Bäddat för problem om jag (mot förmodan) skulle gå över till en HP eller dyl.

Då vill jag verkligen veta var bilderna ligger.

 

Det bilder jag tar med min iPhone exporterar jag till mappar som jag har kontroll över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen känner jag att det känns mysko med "Bilder" då bilderna ligger i en databas.

Bäddat för problem om jag (mot förmodan) skulle gå över till en HP eller dyl.

Då vill jag verkligen veta var bilderna ligger.

 

Det bilder jag tar med min iPhone exporterar jag till mappar som jag har kontroll över.

Den dagen du byter till Windows så finns det två stensäkra sätt att få fram bilderna.

Första är att exportera från Bilder.

Andra är att ladda ner dom från iCloud Bildbibliotek i Windows.

Ser man bara problem så tenderar problem att dyka upp.

 

Ett faktum är att dom gånger som problem uppstår beror på att användare gått in manuellt i databasen och pillat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...