Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny på Mac mini säkerhetsfrågor och tips, akut.


iMarc

Rekommendera Poster

Har blivit hackad via Facebook och därefter alla mina mail utom Google.

Skaffat en mac mini nu för säkerheten. Vad bör jag tänka på och ska jag kryptera något? Vad är det viktigaste nu i detta läge, ändra Apple ID eller hur gör man. Ska jag vara inloggad på minin med mitt Apple ID eller som gäst, har lite panik här som ni förstår.

Vore oerhört tacksam för hjälp.

Gör just nu en Google takeout på ca 270GB men vad händer sen efter jg gjort det, försvinner min emailadress som är mitt Apple ID?

Vore tacksam för snabbt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett nytt Apple ID och aktivera tvåfaktorsautentisering, så ska du vara skyddad framöver.

 

Är det samma som tvåstegsverifiering? Det har jag redan så jag får en kod på telefonen och kan även välja att bli uppringd och få en kod när jag ska in på google som är kopplat till mitt Apple ID

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma som tvåstegsverifiering? Det har jag redan så jag får en kod på telefonen och kan även välja att bli uppringd och få en kod när jag ska in på google som är kopplat till mitt Apple ID

Nej, det är inte samma. Du blandar nog antingen ihop detta med Apples gamla lösning, eller Googles säkerhetslösning, som är liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag gör Google takeout så kan jag heller inte lämna datorn mer en några minuter då går den i vila och jag får ladda ned aktuell stor zip-fil igen, så jag måste sitta hela tiden vid datorn så den är aktiv, det är 50GB zip-filer uppdelade.

Sen är mitt iCloud konto kopplad som ett Alias till mitt Apple ID som är min gmail, jag vill inte ha det så utan bara ha iCloud, men är för stressad för att sätta mig in i det hela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte samma. Du blandar nog antingen ihop detta med Apples gamla lösning, eller Googles säkerhetslösning, som är liknande.

Fast Apple support när jag ringde sa jag hade tvåstegsverifiering hos dem, eller kanske jag missuppfattat något, är sjukt sönderstressad just nu och har andra problem samtidigt (privata) som är jätteviktiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag har en infektion sedan ett år, samtidigt problem med barna och massa annat så jag hinner liksom inte sätta mig in i det hela och koncentrera mig på hur jag ska göra, och jag har t3 säker hetskopior, varav en är från en iPhone 5C som är såld, vill inte förlora information från någon av dessa säkerhetskopior

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag gör Google takeout så kan jag heller inte lämna datorn mer en några minuter då går den i vila

 

Gå till

Systeminställningar/Strömsparare

Sätt reglagen på Aldrig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Apple support när jag ringde sa jag hade tvåstegsverifiering hos dem, eller kanske jag missuppfattat något, är sjukt sönderstressad just nu och har andra problem samtidigt (privata) som är jätteviktiga

 

Problemet är att jag har en infektion sedan ett år, samtidigt problem med barna och massa annat så jag hinner liksom inte sätta mig in i det hela och koncentrera mig på hur jag ska göra, och jag har t3 säker hetskopior, varav en är från en iPhone 5C som är såld, vill inte förlora information från någon av dessa säkerhetskopior

Använd datorn utan Apple ID så länge då, tills du har kommit på fötter och hinner och orkar ta itu med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gå till

Systeminställningar/Strömsparare

Sätt reglagen på Aldrig

 

Hittar inte dit tyvärr

Jo nu, ställde på aldrig och bockade av allting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte likadant på min, bara ett reglage med en massa kryssrutor, men jag tror alla filer kommit ned nu. denna skärmbild jag tog tycker jag är konstig, vad är "Wheel"?

post-17077-0-59925800-1483457999_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte samma. Du blandar nog antingen ihop detta med Apples gamla lösning, eller Googles säkerhetslösning, som är liknande.

 

Tack snälla Alix för detta! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte likadant på min, bara ett reglage med en massa kryssrutor, men jag tror alla filer kommit ned nu. denna skärmbild jag tog tycker jag är konstig, vad är "Wheel"?

 

OM du köpt Minin begagnad kan det vara en gammal användare som du kan radera genom Systeminställningar/Användare och grupper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OM du köpt Minin begagnad kan det vara en gammal användare som du kan radera genom Systeminställningar/Användare och grupper

 

Nej den var helt ny. Nu ett annat problem. Fick tag i en extern Toshiba extern Hårddisk jättebilligt som sås vara Mac-kompatibel och har USB-3.0. Jag kan Se Disken och kan även gå in i den när den är ansluten, men jag kan inte lägga till några filer, är den inte skrivbar, måste jag formatera disken på något vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att lägga till filer på denna disk jag nu köpte.

Måste den formateras på något sätt och i så fall hur?

post-17077-0-85903500-1483545404_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Huvudstartpost MBR är förbockad sen finns dessa alternativ också:

GUID partionskarta och Apple partionskarta.

Alltså det är mycket Windows filer också som ska till disken, och kunna brännas på DVD senare. Vad väljer man? Måste jag skapa olika portioner på denna externa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VÄnta nu. Om du formatterar den för Mac kan inte en Windator läsa eller skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VÄnta nu. Om du formatterar den för Mac kan inte en Windator läsa eller skriva.

 

Okej, har inte vågat detta ännu som tur var, fick telefonsamtal, alltså, denna externa disk, ska det lagras bilder, musik, windowsfiler, e-post från en Google-Takeout. Alltså bör jag partionera disken först, och om möjligt köra bootcamp på en partition med Windows XP om möjligt (dock ej nödvändigt just nu med installation av Windows)

 

Har tillräcklig plats for att göra en partition för windows , ca 300GB, men är osäker på hur man formaterar och så inte något blir galet nu

 

Google-Takeouten består alltså allting som jag synkat till Google Drive, dvs: Foton, filmer, windowsprogram, musik, ja allt möjligt och även e-postmeddelande etc.

 

Ser att man en avbild kan göra så här enligt bild, men till större delen 700GB vill jag ha Mac-formaterad och sen köra Timemachine. Mycket osäker nu hur jag ska göra, och om bootcamp är aktuellt eller ej

post-17077-0-79292000-1483549033_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootcamp funkar inte på denna nya Mac mini enligt systemkraven då jag inte har licens för Windows 7, bara för XP och VISTA.. Frågan är hur jag ska partitionera, ska man börja med att göra en exFAT-partition på ca 300GB med kryptering, och sedan köra en vanlig Journalförd Mac-partition av resterande ca 700GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen behöver iofs inte en Win-dator kunna komma åt filerna, men fungerar det att bränna windows-filer till DVD-med extern DVD-brännare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...