Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CyanogenMod ersätts av Lineage OS


Alix

Rekommendera Poster

Strax före nyår gick CyanogenMod (CM) i graven. Läs mer om det här. CM var den absolut största fristående utvecklaren av alternativa systemprogramvara till långt över 500 olika Androidmobiler. CM byggde också på Android men hade en hel del egna "features". Läs mer om CM här.

Men hoppet är inte ute för de som hoppas på modern programvara till av tillverkarna övergivna mobiler! CM ersätts av Lineage OS och "communityn" bakom består i grunden av många av de utvecklare och entusiaster som stod bakom CM. Just den sidan verkar inte så upphetsande, men bakom kulisserna sker det massor, det kan man se på all den kod som skickas in för validering. Länk här.

Det blir spännande att se hur det blir i fortsättningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • Svars 108
  • Created
  • Senaste svar

Tack för info @Alix

 

Jag kör CM på några gamla Samsung mobiler. Kanske dags för Lineage OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info @Alix

 

Jag kör CM på några gamla Samsung mobiler. Kanske dags för Lineage OS.

:ThumbsUp:

 

Jag har ovanstående mobil som experiment. Reservtelefonen använder jag CM 13 på. En stabil snapshot som kom dagarna före jul. Cm 14.1 var ganska buggig och det är antagligen Lineage OS också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder gamla Androider som tablet/mini-bärbar. Mestadels till Youtube, Mail, Nyheter och Telegram app. Samsung S4 klarar till och med att spela upp strömmande 1080p över nätverket.

 

Många slänger bort sina gamla mobiler, ovetandes att till och med en 4 år gammal Android klarar det mesta av dagens mediakonsumtion (dåtidens flaggskeppsmodell bör tilläggas). CM14 har inte stöd från alla program, CM13 är en bra version som det mesta funkar på.

 

För telefonsamtal använder jag iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Skall förhoppningsvis ge min telefon lite kvalitetstid i helgen och se om jag kan updatera den, om man nu kommer ihåg hur man gjorde. :rolleyes:

Man lär ju få börja med den från Januari där: https://download.lineageos.org/bacon

Men det var väl bara att installera den rakt uppe på den gamla CM13? http://lineageos.org/Update-and-Build-Prep/

Fast någon weekly hittar jag inte, bara nightly - fast de ligger ju där med en veckas mellanrum. Hm... :fundersam:

 

Man får väl börja med att göra alla backup'er i a f. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall förhoppningsvis ge min telefon lite kvalitetstid i helgen och se om jag kan updatera den, om man nu kommer ihåg hur man gjorde. :rolleyes:

 

Man lär ju få börja med den från Januari där: https://download.lineageos.org/bacon

 

Men det var väl bara att installera den rakt uppe på den gamla CM13? http://lineageos.org/Update-and-Build-Prep/

 

Fast någon weekly hittar jag inte, bara nightly - fast de ligger ju där med en veckas mellanrum. Hm... :fundersam:

 

Man får väl börja med att göra alla backup'er i a f. :yeahbaby:

Verkar inte finnas någon uppenbar stock Lineage OS-tråd på XDA, som det gör med mina Moto-mobiler. Men enligt Wiki finns det support på deras subreddit och freenode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte finnas någon uppenbar stock Lineage OS-tråd på XDA, som det gör med mina Moto-mobiler. Men enligt Wiki finns det support på deras subreddit och freenode.

Nej, det lär det nog inte göra. Tror inte CM hade det heller. Men det finns en OnelusOne-tråd där. Får kolla lite på Freenode sen innan man kör.

 

Såg en sak på installeringssidan:

“12. (Optional): Root the device by installing the LineageOS su add-on or using any other method you prefer.”

 

Kör ju med Super-su. Borde väl funka då?

Installera är väl bara som vanligt. Lägga över den i telefonen och swipe'a in den (+ övriga fix som få om installeras - SuperSu, Xposed osv.)

 

Det är väl mest det med weekly/nightly där som kändes lite förbryllande. Om det skrivit weekly bara men menade nightly. De låg ju där med en veckas mellanrum s a s. Eller om det kommer en weekly senare kanske?

 

- - -

 

Lite OT, men jag såg en bra sida/guide* igår med bl a Termux. Den har även “apt” inbyggt så man kan installera paket/program “som vanligt”. :) Var ju smidigt att kunna installera git den vägen. Har bara en gitclient nu. Forkhub.

 

* Samma/liknade guide finns för iOS med, om ngn är intresserad av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det lär det nog inte göra. Tror inte CM hade det heller. Men det finns en OnelusOne-tråd där. Får kolla lite på Freenode sen innan man kör.

 

Såg en sak på installeringssidan:

“12. (Optional): Root the device by installing the LineageOS su add-on or using any other method you prefer.”

 

Kör ju med Super-su. Borde väl funka då?

Installera är väl bara som vanligt. Lägga över den i telefonen och swipe'a in den (+ övriga fix som få om installeras - SuperSu, Xposed osv.)

 

Det är väl mest det med weekly/nightly där som kändes lite förbryllande. Om det skrivit weekly bara men menade nightly. De låg ju där med en veckas mellanrum s a s. Eller om det kommer en weekly senare kanske?

 

- - -

 

Lite OT, men jag såg en bra sida/guide* igår med bl a Termux. Den har även “apt” inbyggt så man kan installera paket/program “som vanligt”. :) Var ju smidigt att kunna installera git den vägen. Har bara en gitclient nu. Forkhub.

 

* Samma/liknade guide finns för iOS med, om ngn är intresserad av det.

Weekly är det nya nightly... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade nu till 14.1. :) Skippat SuperSu och kör deras egna addonsu. Och nya TWRP flashade jag in först, den finns ju som app nu med. La in experimental, bootade om och sen la in senaste. Men det är en hel del knepiga saker... :blink:

  • Först fick jag ingen Wifi... stod bara och tuggade. Visade sig till slut att de har skrivit över inställningarna och satt IP till DHCP, så alla mina statiska inställningar fick jag lägga in om på nytt. -_- Jaja, ingen fara.
  • När man trycker på powerknappen. Finns i inställningarna att göra så den visa mer alternativ där, bla reboot . Det visas inte. :glare:
  • Men sen det värsta. Hela skärmen är svart, Inga skrivbord, inga program. Bara menyraden. yippey! :shifty:

    _thumb_10207.png


    Efter ett tag kan man få en popup som säger att nåt inte svarar. avbryter man så kommer man i a f till skrivbordet. Men ingen Dock, bara ett skrivbord, inga ikoner.

Är tydligen en bugg - nåt med låsskärmen att göra (vilket ävenpåverkar det med powerknappen där med alternativen). Har försökt med en del olika av de sakerna där, men det funkar inte. Ett alternativ är väl att sopa rent allt och installera om istf att uppgradera CM. Men buggen är ju åtgärdad så jag väntar hellre 1 vecka el 2, el vad det kan bli. Xposed har ju ändå inte kommit till 7.0/7.1. :glare: Men är väl på gång... :crossfingers: Måste ha ett par program som behöver Xposed. F f a Bootmanager som kan stänga av alla program man inte vill skall starta. Är ju hysteriskt hur många program och tjänster som skall dras igång. AFWall, Bootmanager, Greenify och TitaniumBU - det räcker.

 

Jaja, jag fick backat upp allt i a f - både med Titanium och med TWRP, och rensat ur lite av en del program som låg kvar (SuperSu, Dropbox och lite annat jag glömt ta bort), och var in sen med adb och fixade ett par saker med som jag glömde fixa sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade nu till 14.1. :) Skippat SuperSu och kör deras egna addonsu. Och nya TWRP flashade jag in först, den finns ju som app nu med. La in experimental, bootade om och sen la in senaste. Men det är en hel del knepiga saker... :blink:

  • Först fick jag ingen Wifi... stod bara och tuggade. Visade sig till slut att de har skrivit över inställningarna och satt IP till DHCP, så alla mina statiska inställningar fick jag lägga in om på nytt. -_- Jaja, ingen fara.

  • När man trycker på powerknappen. Finns i inställningarna att göra så den visa mer alternativ där, bla reboot . Det visas inte. :glare:

  • Men sen det värsta. Hela skärmen är svart, Inga skrivbord, inga program. Bara menyraden. yippey! :shifty:

     

    _thumb_10207.png

     

    Efter ett tag kan man få en popup som säger att nåt inte svarar. avbryter man så kommer man i a f till skrivbordet. Men ingen Dock, bara ett skrivbord, inga ikoner.

Är tydligen en bugg - nåt med låsskärmen att göra (vilket ävenpåverkar det med powerknappen där med alternativen). Har försökt med en del olika av de sakerna där, men det funkar inte. Ett alternativ är väl att sopa rent allt och installera om istf att uppgradera CM. Men buggen är ju åtgärdad så jag väntar hellre 1 vecka el 2, el vad det kan bli. Xposed har ju ändå inte kommit till 7.0/7.1. :glare: Men är väl på gång... :crossfingers: Måste ha ett par program som behöver Xposed. F f a Bootmanager som kan stänga av alla program man inte vill skall starta. Är ju hysteriskt hur många program och tjänster som skall dras igång. AFWall, Bootmanager, Greenify och TitaniumBU - det räcker.

 

Jaja, jag fick backat upp allt i a f - både med Titanium och med TWRP, och rensat ur lite av en del program som låg kvar (SuperSu, Dropbox och lite annat jag glömt ta bort), och var in sen med adb och fixade ett par saker med som jag glömde fixa sist.

De flesta custom ROM har också en särskilt anpassad TWRP, officiell eller inofficiell. Har du valt den som rekommenderas? Lineage OS är mer njugg än CM till Xposed och andra tilläggsprogram. Lineage OS har ju inte ens root som default. De vill väl bli mer mainstream. Sammantaget gör nog detta att mer kan krångla med Lineage OS om man inte följer deras "vaniljriktlinjer". Det är min erfarenhet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta custom ROM har också en särskilt anpassad TWRP, officiell eller inofficiell. Har du valt den som rekommenderas? Lineage OS är mer njugg än CM till Xposed och andra tilläggsprogram. Lineage OS har ju inte ens root som default. De vill väl bli mer mainstream. Sammantaget gör nog detta att mer kan krångla med Lineage OS om man inte följer deras "vaniljriktlinjer". Det är min erfarenhet i alla fall.

Nja, det har helt enkelt inte kommit någon Xposed till 14/14.1 än. (sdk24/25). Den är inte klar. »»»

Men jag har sett på andra som undersökt det, om/när det kommer, att de (Lineage) inte verkar vara några jättefans av Xposed direkt. Det var nog inte CM heller.

 

Har senaste TWRP. Det finns ingen specialversion där. Versionen av TWRP är efter vilken enhet man har (ie Onplus One), inte efter system/ROM. Sen har dem ju en “twrapp” numer så man kan uppdatera den vägen. Även där får man börja med att ange vilken modell man har. Men både CM och Lineage har ju en egen backup/recovery funktion i inställningarna - som är bra att stänga av.

 

Root… Med “addonsu”, så kan du slå av/på den där, inkl vad som skall tillåtas. Fick info häromdagen att den funkar precis som SuperSu och poppar upp med program som tillåtits root. Så vad det i CM med. Ingen skillnad där på ngn default root el inte. Frågade om det eftersom jag just kört med SuperSu innan - om skillnader och vilken av de 2 som var att föredra. Fick till svar att addonsu var riktigt bra, så jag kör med den. Funkar den inte som jag vill så byter jag till SuperSu igen.

 

Det som skiljer mest är väl att temahanteraren är borta. Annars har jag inte sett någon direkt skillnad mot CM. Inställningarna ser identiska ut, sånär som på den xtra (eg 2) med det om root.

 

Såg förresten att de har tagit bort den som heter “experimental” nu. Den var ju gjort för att kunna uppdatera CM 13/14 direkt, och sen fick man installera en Lineageuppdatering på det (se sista listan här). Så nu är det bara rena installationer som gäller. Hann få ner den innan den försvann i a f. :crossfingers:

 

- - -

 

På tal om TWRP... Hade lite bekymmer innan med CM vid ett tillfälle. Skulle kryptera telefonen tänkte jag. Yaaay! B) Funkade jättebra, meeen... När man skulle in i recovery sen, så tog den (TWRP) inte emot lösenordet*. Så, inte så mycket ett CM-problem, utan mer ett TWRP-problem. Nya versionen (3.1.0) skall visst ha löst det. :yeahbaby: Så när de får ordning på sin lockscreen bug, så skall jag sätta mig med det igen.

 

* Fanns någon som skrev då jag sökte på problemet innan, att man *skulle* kunna komma runt det med ett externtangentbord. Men jag sket i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gôtt... det kom en ny idag (igår). :yeahbaby:

post-64246-0-99497900-1490065766_thumb.png

Var lite orolig där ett tag sen, för de övriga ligger med 2-3 veckors mellanrum. Fick en svart skärm till, men den försvann senare. :yeahbaby: Nu var det var det där med rebootknapppen. Sen är den som den var innan, i princip.
:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Här kanske jag borde lagt de 2 bilderna med hur uppdateringen ser ut. Lite snyggare än i CM tycker jag nog. :)

I a f… Ni som har en Canon skrivare. Det finns en bra app för det. Den funkar riktigt bra - och skrivaren poppar upp direkt, med IP och allt. :yeahbaby:

post-64246-0-10494800-1491400588.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i veckan fast olika veckodagar beroende på modell.

Ja, exakt... Det gäller min lur. Du kanske har Fredag på din(a) eller nåt. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt... Det gäller min lur. Du kanske har Fredag på din(a) eller nåt. :ThumbsUp:

Tisdag (Moto G 1) respektive torsdag (Moto G 3). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jo, jag installerade den igår på min Moto G1.

 

attachicon.gifmotog1.png.png

Det var visst ett fel som uppstod just den dagen, så alla builds uteblev. Man får vänta på nästa utgåva i veckocykeln - dvs på Måndag igen.

 

- - -

 

Är lite inne på att blåsa telefonen helt och göra om installationen från scratch. Anv ju deras “experimental” och sen senaste weekly för att uppgradera. Helt enligt dokumentationen. “Experimental” är ju för att göra om CM13 till LOS, sen lägger man senaste. Den har de tagit bort nu, så man kan inte “migrera” längre. Bara nyinstallation. Men det är ett par grejjer som inte fungerar, och när jag bläddrar lite i foldrarna (under skalet (systemet)) så ligger det en massa grejjer kvar seninnan som borde bort.

 

Håller på att kikar hur man bäst blåser denmen får in alla sina appar/inställningar igen, utan att behöva installera om varje. Har ju backup'er med både TWRP och Titanium.

 

Termux, lär man väl få pronta ut en lista med installerade paket, spara alla dot-filer man gjort + /etc och sen installera om igen. Har inte kommit så långt i den så inte så farligt många program där (rsync, git, wget osv).

 

Tog en skärmdump på mina 4 skrivbord så jag kan återställa sen.

 

post-64246-0-53140600-1492759053_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Är lite inne på att blåsa telefonen helt och göra om installationen från scratch. ...

Ja, det rekommenderas egentligen varje gång man ska installera en ROM, men den inbyggda uppdateringen ger ju dels bekvämlighet, dels så man slipper ominstallera alla program. Att uppdatera inbyggt fungerar överraskande bra, fast igår hade jag en uppdatering som misslyckades så att mobilen stannade orörd i recoveryläget. Men efter ett nytt försök uppdaterades mobilen normalt.

 

Du använder ju inte Google alls, jag respekterar det, men det förtjänar allmänt i detta sammanhang att påpekas att Googles senaste tjänster i Android ger i stort sett fullgoda möjligheter att återställa telefonen från ett tidigare läge (förutom mobilt Bank ID).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det rekommenderas egentligen varje gång man ska installera en ROM, men den inbyggda uppdateringen ger ju dels bekvämlighet, dels så man slipper ominstallera alla program. Att uppdatera inbyggt fungerar överraskande bra, fast igår hade jag en uppdatering som misslyckades så att mobilen stannade orörd i recoveryläget. Men efter ett nytt försök uppdaterades mobilen normalt.

 

Du använder ju inte Google alls, jag respekterar det, men det förtjänar allmänt i detta sammanhang att påpekas att Googles senaste tjänster i Android ger i stort sett fullgoda möjligheter att återställa telefonen från ett tidigare läge (förutom mobilt Bank ID).

Det går med Titanuim med, eller med TWRP, att återställa från tidigare versioner/lägen. Nu har jag inte xtra-funktionerna i Titanium (Pro), men med dem kan man spara flera - sen är det bara välja vilken backup man vill ha »»». Nu får man fixa med det lite manuellt.

 

Ja, uppdateraren är riktigt bra. Men den är ju eg bara en automatisering av det man annars gör själv: laddar ner, bootar till recovery, swipe'ar in den, och bootar om igen.

 

Ja, programmen får jag ju in och inställningarna, så det blir nog en helblåsning inkl omformatering av allt (utom TWRP), sen får man ta in programmen igen. Misstänker att det kan ligga kvar lite gammalt från Xposed som inte finns ännu till 7.1 (sdk25+). Tror inte det påverkat nåt, men kan ju vara gôtt att få bort tills han är klar med nya versionen. :yeahbaby: Med allt på plats sen så funkar ju mina backup'er som vanligt sen... - rullande s a s. :crossfingers: ≈ 1/veckan el varannan - el eftast i samband med att man installar nåt nyt progr, så passar man på att köra Titanium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går med Titanuim med, eller med TWRP, att återställa från tidigare versioner/lägen. Nu har jag inte xtra-funktionerna i Titanium (Pro), men med dem kan man spara flera - sen är det bara välja vilken backup man vill ha »»». Nu får man fixa med det lite manuellt. ...

Jag har alltid en eller flera "nandroid" liggande, jag använder TWRP via USB-OTG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...