Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SVT Play till dum-TV med Apple TV?


TB-000

Rekommendera Poster

Några dumma nybörjarfrågor:

 

  1. Jag vill kunna se SVT-play på en dum-TV med HDMI-ingångar utan att använda dator. Är det en bra idé att köpa en Apple-TV för att visa SVT-play på dum-TV? Eller, finns det smartare lösningar?
  2. Vad (förutom installerade appar) använder lagring på en Apple-TV? Vad är argumenten för att köpa modellen med mera lagring eller modellen med mindre lagring? (Den kommer inte att användas för spel, så de aspekterna kan vi bortse från.)

Det känns som dumma nybörjarfrågor, men jag får inte riktigt grepp om Apple-TV när jag surfar runt på internet och söker information. När man köpt produkten och lekt med den en tid faller det på plats, men jag vill ju veta innan ett eventuellt köp.

 

Har någon en bra länk med information till sådana som undrar om Apple-TV är rätt produkt, och vad den kan så skulle jag uppskatta det med.

 

Tack på förhand till alla som svarar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här hittade jag:

 

Därför ska du koppla upp dumburken
Vad vinner du då på att koppla upp ditt tv-tittande med något av de här systemen? Ganska mycket, ska det visa sig. Om du fortfarande tittar mycket på tablålagd tv ska du för all del inte klippa kabeln i första taget. Inget av de här systemen fungerar med tablå-tv (även om appen Magine, som finns till alla dessa plattformar, kan strömma en hel del av det tablålagda utbudet).

Däremot kan det vara väl värt att komplettera dumburkens inbyggda utbud genom att koppla in en smart maskin i en av hdmi-portarna på din tv. När du gör det får du plötsligt tillgång till hyrfilmer över nätet, spel, och massor av appar med strömmande video.

Äpplen och päron – men ändå svårt val
Att jämföra Chromecast, Android TV och Apple TV är ingen självklarhet. I synnerhet Chromecast är väldigt olik de två rivalerna, med en helt annan prisbild och andra funktioner.

Trots svårigheterna finns dock goda skäl att ställa systemen mot varandra. Marknaden för smarta tv-enheter växer trots alla snabbt just nu, och det val som vid en första anblick kan framstå uppenbart är inte alltid det bästa.

En enhet är bäst på appar, en annan är bra för dig som helst strömmar från telefonen, och en tredje ger många funktioner för pengarna. Vilken av dem är bäst för just dina behov?

För att gå till botten med den frågan har vi satt Apples och Googles visioner om framtidens tv på prov. I den här artikeln testar vi tre maskiner som representerar de olika systemen: Den nya modellen av Apple TV, Googles senaste strömningssticka Chromecast 2, och Googles Android TV-box Nexus Player.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du inte installera spel finns det absolut ingen anledning att köpa den med störst lagring. För apparna får max vara 200MB stora och det är i majoritet bara spel som är så stora.

SVT-Play är enbart 610KB stor men så är den väldigt enkel också och har egentligen inga funktioner förutom att skapa favoritlista.

 

Enkelt förklarat kan varje app som mest ladda ner 2GB data per gång hur många gånger som helst. Så i praktiken kan ett spel/film vara hur stor som helst för tvOS tar hela tiden bort den äldsta datan.

Så med andra ord en Apple TV4 kan aldrig i teorin får slut på lagring.

 

Än bättre blir en Apple TV4 om man har Telia´s digital tv för nu har dom släppt en app som gör att man kan skrota digitalboxen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra länk

 

Man kan ju lägga till att senaste tvos har både Siri på svenska och möjlighet till bluetooth tangentbord/hörlurar o annat.

 

Men hur "programmerar man fjärrkontrollen att stänga av tv:n"? Som det står i artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra länk

 

Man kan ju lägga till att senaste tvos har både Siri på svenska och möjlighet till bluetooth tangentbord/hörlurar o annat.

 

Men hur "programmerar man fjärrkontrollen att stänga av tv:n"? Som det står i artikeln.

 

 

Frågan om det behövs för det fungerar för mig "out of the box" och jag har en tv som inte är ett känt märke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan om det behövs för det fungerar för mig "out of the box" och jag har en tv som inte är ett känt märke.

Hur stänger du av?

Väljer man "vila" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stänger du av?

Väljer "vila" ?

 

 

Exakt "Vila" stänger av Tv´n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...