Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bättre trådlöst, köpråd!


jperss10

Rekommendera Poster

Idag sitter jag med en AirPort Extreme som router och en AirPort Express för att utöka det trådlös nätverket.

Tyvärr får jag inte riktigt bra nätverk i lägenheten som är på 140kvadrat och har många tjocka betongväggar så signalstyrkan minskar ganska kraftigt längs bort, tyvärr kan jag inte heller flytta routern.

Därför har jag börjat fundera på hur jag kan få bättre signalstyrka, vore en UniFi AP AC Lite lösningen?
Har läst att dessa ska vara något alldeles extra. Ska man behålla routern också eller byta den också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan du inte flytta routern? accesspunkter förbundna med kabel till routern är bäst. AP via elnätet går. Mitt hus är av trä, där fungerar unifi ap av lite utmärkt, täcker mer än 100 m2. De vanliga tipsen om bästa placering, kontroll av kanaler, grannars nätverk mm har du väl beaktat?

Nyligen har det varit trådar om router, sök lite så hittar du inlägg av iErikF m fl. kanske en linksys kan ge marginellt bättre räckvidd. Din AirPort express är väl kopplad som en AP med kabel?

Budget?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan egentligen bara flytta routern inom det rum som den är i för där kommer inkommande in och resten är tjocka betongväggar. Att borra igenom är inget alternativ eftersom det är en hyreslägenhet.

Kontroll av hur nätverken ligger är givetvis genomfört och ligger ganska ensam i mitt område bland kanalerna.
Min AirPort Express funkar som en extender och förlänger alltså det trådlösa men lyckas ändå inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att flytta inom rummet kan göra skillnad, signalen kan gå vinkelrätt genom tjock vägg eller mer än dubbelt så lång väg på diagonalen.

Om inga kablar kan lämna router-rummet skulle jag pröva någon Homeplug, Ethernet via elnätet. T ex TP-link TL-WPA8730 kit, se Webhallen.

Den kan förmedla både trådat och trådlöst, flera enheter kan anslutas.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...