Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exportera eller kopiera foto med datum


mabjo

Rekommendera Poster

Jag vill ha en kopia på ett bild (eg samtliga bilder) för att lagra på annan plats. Jag vill att bilderna presenteras enskilt i JPEG-format och jag vill att skapelsedatum på bildkopian är samma som bildens skapelsedatum, dvs samma datum som fotot togs.

 

Det går utmärkt att exportera en bild och få med hela filen men då blir skapelsedatum 'dagens datum' dvs inte datum då bilden togs.

 

Det går utmärkt att från programmet Bilder dra och släppa en bild till annan plats. Den filens datum får samma datum som bilden togs men filen är bara några hundra kilobitar stor.

 

Kan någon säga hur jag ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Exportera-menyn i Bilder kan man välja "Exportera oförändrat original". Har du testat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja och det är då som filen exporteras i full storlek (tror jag) men det skapas en ny fil som får 'dagens' datum. Jag vill ha orginalets skapelsedatum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skapa en mapp med datumet

Och sedan använda automator för de bilder

Som skall ha nytt namn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja och det är då som filen exporteras i full storlek (tror jag) men det skapas en ny fil som får 'dagens' datum. Jag vill ha orginalets skapelsedatum.

 

Mycket märkligt. Om jag drar och släpper en bild på skrivbordet eller använder Arkiv > Exportera > Exportera så får bilden dagens datum.

 

Men om jag använder Arkiv > Exportera > Exportera oförändrade original så får bildfilen det datum som bilden togs.

 

Vilken version av Bilder har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt. Om jag drar och släpper en bild på skrivbordet eller använder Arkiv > Exportera > Exportera så får bilden dagens datum.

 

Men om jag använder Arkiv > Exportera > Exportera oförändrade original så får bildfilen det datum som bilden togs.

Ja, så är det oftast, även i Finder. Om du drar och släpper någonstans, t ex mellan 2 olika diskar, så kopieras bilden - det skapas en ny bild/fil... = dagens datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det oftast, även i Finder. Om du drar och släpper någonstans, t ex mellan 2 olika diskar, så kopieras bilden - det skapas en ny bild/fil... = dagens datum.

 

Nu var det ju inte det som jag tyckte var märkligt, utan att det inte funkar likadant för frågeställaren som det gör för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

ja, dra och släpp, skapar ny fil = dagens datum

Ja, arkiv>exportera oförändrat orginal ger kopia på bildinformationen men bilden blir bara några hundra kilobitar stor. Det tycks vara en thumnail som kopieras.

 

Jag vill ha en exakt kopia på orginalet i filformatet JPEG.

 

Jag har Bilder Version 2.0 (3130.0.240) i iMac med macOS Sierra 10.12.2 (16C67)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det oftast, även i Finder. Om du drar och släpper någonstans, t ex mellan 2 olika diskar, så kopieras bilden - det skapas en ny bild/fil... = dagens datum.

 

Nej, så blir det inte. Filerna behåller sina datum. Möjligen kan mappar få nytt datum (dagens), men inte filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, dra och släpp, skapar ny fil = dagens datum

Ja, arkiv>exportera oförändrat orginal ger kopia på bildinformationen men bilden blir bara några hundra kilobitar stor. Det tycks vara en thumnail som kopieras.

 

Jag vill ha en exakt kopia på orginalet i filformatet JPEG.

 

Jag har Bilder Version 2.0 (3130.0.240) i iMac med macOS Sierra 10.12.2 (16C67)

Jag har exakt samma Bilder/Mac OS som du och får en exporterad fil med oförändrat datum. Gör du någon annan inställning i rutan nedan, som dyker upp innan man exporterar oförändrat original?

 

post-28798-0-72441400-1482789304_thumb.png

 

En fundering. Importerar du originalen till ditt Bilderbibliotek eller ligger de någon annanstans? Jag har mina original i Bilderbiblioteket, se inställning.

 

Min teori: Om du har bilderna någon annanstans så exporteras det enda "original" Bilder har och det är den tumnagel biblioteket har skapat av originalet som ligger någon annanstans.

 

post-28798-0-52562900-1482789512_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma Bilder/Mac OS som du och får en exporterad fil med oförändrat datum. Gör du någon annan inställning i rutan nedan, som dyker upp innan man exporterar oförändrat original?

 

attachicon.gifdump.png

 

En fundering. Importerar du originalen till ditt Bilderbibliotek eller ligger de någon annanstans? Jag har mina original i Bilderbiblioteket, se inställning.

 

Min teori: Om du har bilderna någon annanstans så exporteras det enda "original" Bilder har och det är den tumnagel biblioteket har skapat av originalet som ligger någon annanstans.

 

attachicon.gifdump 1.png

 

ALIX: Har du kollat filstorleken på din export som har rätt datum? Hos mig saknas väldigt många pixlar.

Jag är på resa och kan inte kolla inställningar men har nog samma som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALIX: Har du kollat filstorleken på din export som har rätt datum? Hos mig saknas väldigt många pixlar.

Jag är på resa och kan inte kolla inställningar men har nog samma som du.

Bilden jag exporterar blir identisk i alla delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...