Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Air 2015 m. Win10, vill tillbaka till OSX!


23rd

Rekommendera Poster

Tjena!

Fick för ett litet tag sen ärva en Macbook Air 13" 2015 a1466, och var för en kort stund överlycklig.
Den var i pappas företag innan o eftersom han inte förstod macOS, så är macbooken installlerad med win10. och inte med bootcamp vad de verkar som..
Givetvis så vill ja ju inte ha en mac med windows, hälften av datorn fungerar ej!
De dumma e att min far inte har den blekaste om vad de kan vara för efi/firmware lösen.

Har kollat allt på nätet, ett par gånger känns de som! Att bypassa Efi lösen verkar vara omöjligt! (tänker inte löda o byta chip)
Och om ja skulle byta ssd,, ja då så e inget förändrat för Efi/Firmware pw skulle vara kvar eller hur??
Men om ja istället byter logikkort, borde inte de funka?
Och isåfall när ja drar i min ssd med windows10, så kommer enkelt åt alla menyer för att kunna göra en ren installation med osx (?)

Många frågor men e novis på mac :D

tacksam för svar
Med vänlig hälsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då den är köpt till företaget finns kvittot, detta skall arkiveras i 10 år.

Ta med kvittot till Apple så löser de det åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då den är köpt till företaget finns kvittot, detta skall arkiveras i 10 år.

Ta med kvittot till Apple så löser de det åt dig.

 

vi har letat efter de jäkla kvittot överallt tro mig :/ även pratat me apple o dom var inte så sammarbetsvilliga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tjena!

 

 

Fick för ett litet tag sen ärva en Macbook Air 13" 2015 a1466, och var för en kort stund överlycklig.

Den var i pappas företag innan o eftersom han inte förstod macOS, så är macbooken installlerad med win10. och inte med bootcamp vad de verkar som..

Givetvis så vill ja ju inte ha en mac med windows, hälften av datorn fungerar ej!

De dumma e att min far inte har den blekaste om vad de kan vara för efi/firmware lösen.

 

Har kollat allt på nätet, ett par gånger känns de som! Att bypassa Efi lösen verkar vara omöjligt! (tänker inte löda o byta chip)

Och om ja skulle byta ssd,, ja då så e inget förändrat för Efi/Firmware pw skulle vara kvar eller hur??

Men om ja istället byter logikkort, borde inte de funka?

Och isåfall när ja drar i min ssd med windows10, så kommer enkelt åt alla menyer för att kunna göra en ren installation med osx (?)

 

Många frågor men e novis på mac :D

 

tacksam för svar

Med vänlig hälsning

 

 

Byta logikkort kostar GALNA stålars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vi har letat efter de jäkla kvittot överallt tro mig :/ även pratat me apple o dom var inte så sammarbetsvilliga

Har man företag är man skyldig enligt lag att spara 7 års bokföring med kvitton och rubbet. Men då fordringar har en en preskriptionstid på tio år. Med andra ord, om någon till exempel riktar ett betalningskrav mot ditt företag efter åtta år så kan det vara bra att ha kvar kvitton för att kunna visa att man har betalat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den är köpt på företag så finns någon form av bokföring (kan man hoppas). Där borde även kvittot finnas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljaren av datorn borde kunna ange betaldatum, då blir det enklare att söka i banktransaktionslista efter betalning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det är väl knappast någon i din pappas företag som kunnat använda den här "Windows-hackade" MBA-datorn (också din pappa) utan att då och då starta om den (Windows olika uppdateringar - särskilt i Win 10 - vill ju starta om datorn rätt ofta) så *någon* där måste kunna efi-password:et (om nu din pappa glömt det).

Om inte, så låter din historia ganska konstig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...