Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hög(-re) temperatur på SSD i Win 10 (Bootcamp)


Fry

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har nyligen installerat Win 10 med bootcamp på en iMac late 2013 med 256GB Apple SSD. När jag efter installation tog tempen på datorn i Win-miljön var både CPU och SSD rätt varma. Jag hittade någon process som bara hette "32-bit" som körde hårt med CPU:n, stängde ner den och fick normala temperaturer på alla kärnor.

 

Däremot hade jag, och har jag fortfarande, hög temperatur på SSD:n. Jag hittade en process "svchost.exe(netsvcs) som verkade hålla igång SSD:n och som verkade bero på att Windows Update fastnade och inte uppdaterade. Nu lyckades jag dock få igång uppdateringar, alla är installerade, och det skrivs/läses i princip inget från SSD:n, belastning enligt Task Manager är i princip 0%, ändå har jag en konstant temperatur på SSD:n på runt 46-47C. Och då är det inget annat än Task Manager och Macfan som är igång som visar temperaturerna och kan styra fläkten manuellt. Jag kan starta datorn, helt kall, och se hur tempen på SSD:n stadigt går upp till 46-47C och stannar där.

 

Kör jag samma belastning i OS X, alltså i princip inget, kanske lite surf, ligger temperaturen på SSD:n på ca 30C. Hur kan den vara mer än 50% högre i Win, i princip helt utan belastning. Alla andra temperaturer verkar ok, och ligger kring 30-35C men just SSD:n verkar riktigt varm.

 

Någon som har någon tanke kring vad det kan bero på och är denna temperatur för hög för SSD:n?

 

Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det känns som att det var en ganska svår nöt att knäcka.

 

Har nu kört datorn lite mer i Win 10 miljön, några timmar i sträck med enklare spel, och SSD-temperaturen håller sig runt 46-48C pendlar upp och ner någon grad men är i det området rätt stabilt.

 

Om nu skälet till denna temperatur är svårt att klura ut, vad tror ni om själva temperaturen. Jag har letat kring information om SSD-temp men det enda jag hittar är "operating temperature" vilket i själva verket handlar om omgivningstemperaturen, som skulle vara mellan typ 16-35C.

 

Vet ni något om vad Apple säger om SSD arbetstemperaturer, är de jag mäter upp för höga?

 

Tackar igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre hittar jag inga hårdvaruspecifikationer på Apples SSD i nämnda modell, som dock är Samsung PCIe, i grunden. Vad man måste anta är en liknande konstruktion av Samsungs PCIe-SSD finns här, och den påverkas marginellt utan kylning. I ett annat test visar man att SSD:n av ett stresstest inte blir varmare än 81 grader Celsius och då fortfarande ändå presterar bra. Windows är Windows och dina 46-47 grader är inget att oroa sig för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ändå lugnande, så även om jag inte skulle hitta anledningen till den högre tempen, om det finns någon specifik sådan, bör jag alltså inte riskera att skada SSD:n.

 

Tack för svaret Alix. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...