Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

köra iTunes från extern disk...


tjorven

Rekommendera Poster

Hejsan. Tänkte köra mitt iTunes bibliotek från extern disk så jag kan hålla interna hårddisken ledig för pågående projekt istället...

 

Den externa disken kommer dock inte ligga med i Time Machine backuppen så den kommer inte få regelbunden backup.

Nu funderar jag lite på vad som ingår i iTunes-biblioteket (vad som kan återställas från backup om något händer). Som jag förstår så ligger iPhone-backup någon annanstans i systemet och kommer backas upp som vanligt av Time Machine?!

Är det något annat än film- och musik-biblioteken som ligger med i databasen? (alla inköp borde ju vara kopplat till min apple-id så jag kan ladda ner dem igen om något händer)

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Tänkte köra mitt iTunes bibliotek från extern disk så jag kan hålla interna hårddisken ledig för pågående projekt istället...

 

Den externa disken kommer dock inte ligga med i Time Machine backuppen så den kommer inte få regelbunden backup.

Nu funderar jag lite på vad som ingår i iTunes-biblioteket (vad som kan återställas från backup om något händer). Som jag förstår så ligger iPhone-backup någon annanstans i systemet och kommer backas upp som vanligt av Time Machine?!

Är det något annat än film- och musik-biblioteken som ligger med i databasen? (alla inköp borde ju vara kopplat till min apple-id så jag kan ladda ner dem igen om något händer)

 

Tack för hjälpen.

Det är bara att flytta foldern med alla låtar till disken och sen i inställningarna byta till den - leta upp den där. Det som hör till iTunes sen det tar inte stor plats, är mer en text-“databas”. Inget lagras i den utan filerna ligger för sig själv.

 

post-64246-0-04675000-1481376117_thumb.png

 

Det är vad som blir kvar, och sen har jag foldern med musik på en annan disk (≈ 78GB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har iOS-appar i iTunes så ligger även dessa i mappen iTunes under ”Musik”. Och Mobile Applications kan nog växa ut till ett antal GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att flytta foldern med alla låtar till disken och sen i inställningarna byta till den - leta upp den där. Det som hör till iTunes sen det tar inte stor plats, är mer en text-“databas”. Inget lagras i den utan filerna ligger för sig själv.

 

attachicon.gifiTunes_filer.png

 

Det är vad som blir kvar, och sen har jag foldern med musik på en annan disk (≈ 78GB)

 

Ok vänta...du kör iTunes-mappen som vanligt på interna hårddisken men har flyttat ut iTunes-mediafoldern till separat disk?

Filmer och musik och appar ligger i samma mediafolder antar jag?!

 

Det låter kanske smidigare. Det är ju egentligen filmerna som är stora problemet för min del eftersom jag gillar att köpa filmer från iTunes Store. Det slukar Gb som satan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har iOS-appar i iTunes så ligger även dessa i mappen iTunes under ”Musik”. Och Mobile Applications kan nog växa ut till ett antal GB.

Ok vänta...du kör iTunes-mappen som vanligt på interna hårddisken men har flyttat ut iTunes-mediafoldern till separat disk?

Filmer och musik och appar ligger i samma mediafolder antar jag?!

 

Det låter kanske smidigare. Det är ju egentligen filmerna som är stora problemet för min del eftersom jag gillar att köpa filmer från iTunes Store. Det slukar Gb som satan.

Ja, exakt... Nu har jag ingen extern disk, utan flera interna. Är ju samma sak för alla diskar/stickor/minneskort som inte är systemdisken hamnar ju under: /Volumes/<NamnPåDisk>/. Så jag har flyttat alla Documents, Movies, Downloads osv, till min lagringsdisk och lagt symlänkar tillbaka till hemfoldern. Men Musikfoldern lät jag vara eftersom man i iTunes kan manuellt välja annan plats där.

 

Så, på lagringsdisken har jag motsvarande folder som i hemfoldern:

/Volumes/NamnPåDisk/Music/iTunes/iTunes Media

...och sen valt den foldern i iTunes:

 

post-64246-0-27205800-1481412299_thumb.png

 

Där hamnar allt sen, mobilappar, musik, filmer osv...

 

post-64246-0-06406500-1481413226.png

 

Beroende på hur gammal bibliotek du har så hamnar nog filmer man drar in i iTunes antingen (&/el både) i Movies-foldern eller Music/Movies.

 

post-64246-0-67679100-1481413230_thumb.png

 

- - -

 

Nu är det inte så jättestor skillnad på Media-foldern och själva musikfolden.

 

post-64246-0-90330000-1481413482_thumb.png

 

Har inte så mycket filmer där - några musikvides/klipp osv. Jag har filmer på ett annat ställe. Och mobilappar är det väl någon enstaka kvar (som inte är är bortrensat än) eftersom jag jag inte har iPhone längre.

 

Men det är smidigt att lägga den på annan disk, och jag kan ha 76GB ledigt på min systemdisk istället för att ha en knökfull disk.

 

Ev att jag kommer att lägga den på en extern/delad disk kopplad till routern sen så jag kan ha samma bibliotek på alla datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...