Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Office 365, Stavning 2 språk


Micke1973

Rekommendera Poster

Hej

Någon som vet om man kan få stavningen att fungera med 2 språk (engelska + svenska) i Office 365 men framförallt i Outlook

 

Tack

 

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Word, Excel och PowerPoint kan du välja vilket språk rättstavningen ska fungera i under menyn Verktyg>Språk, och du kan ha olika språk "igång" i samma dokument (genom att markera avsnittet och välja språk för just det - om du t ex har svenska i hela dokumentet, men ett fält/bild/citat på engelska så markerar du det och väljer engelska - finns fler sorter - i menyn)

 

I Outlook ligger funktionen under menyn Redigera>Språk, och där brukar just Engelska(US) och t ex Svenska vara "default" med möjligheter att välja fler ur en lista. (f ö samma lista som i de andra Office-programmen)

 

Prova med att skriva ett mail i Outlook. En rad på svenska, en på engelska och en tredje åter på svenska. Den andra raden borde bli full med röda understrykningar som försvinner när du markerar den och väljer "Engelska (US)" ur menyn, medan de andra två då inte ändrar sig.

Så fungerar det i vart fall hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Stort tack. Du har helt rätt - så fungerar det här med. Jag var lite otydlig i min fråga ser jag.

 

Det hade varit värdefullt med automatisk stavningsfunktion så att Outlook själv känner om det är engelska eller svenska i ett mail.

 

Men det kanske är för mycket att önska :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns kanske två sätt att komma runt det här.

 

Om det bara är enstaka ord och fraser som du brukar använda kan du ju köra stavnings- och grammatikkontrollen och markera alla "röda" ord med Lägg till. De hamnar då i din egen ordlista. Fungerar om det bara är kanske något hundratal ord, men blir ju jobbigt om man skall lägga en en komplett engelsk ordbok för hand.

 

En annan möjlighet - som jag inte har utforskat själv - är kanske att lägga till en ny "Egen ordlista". Under Word-menyn Alternativ - Stavning och grammatik kan man lägga till fler egna ordlistor och även välja språk för ordlistan. Jag har som sagt inte satt mig in i hur det här fungerar, jag har dessutom inte Outlook inkopplat.

 

Prova gärna och återkom med resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...