Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD i Macbook Pro early 2008


Thurston

Rekommendera Poster

Är det värt att sätta in en ssd-disk i en gammal Macbook Pro tidig 2008 (alu-chassi)?

Just nu går den ok, men startar ganska trögt med en 7200rpm hd. (Låter lite trött när den drar igång hårddisken)

Tanken är att förlänga livet på den och ha en ok reservdator som ungarna kan ha att titta på Barnkanalen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att sätta in en ssd-disk i en gammal Macbook Pro tidig 2008 (alu-chassi)?

Just nu går den ok, men startar ganska trögt med en 7200rpm hd. (Låter lite trött när den drar igång hårddisken)

Tanken är att förlänga livet på den och ha en ok reservdator som ungarna kan ha att titta på Barnkanalen.

Den blir i alla fall snabbare av en modern SSD, den saken är säker. Den har visserligen "bara" halva farten SATA (3 Gbps) men det är ändå väsentligt snabbare än en mekanisk hårddisk. Jag rekommenderar Samsung 850 Evo och minst 250 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut värt det om du vill ha kvar den. Den kommer att kännas som en raket i jämförelse med den gamla disken. Fem gånger snabbare och ingen väntetid på att disken ska spinna upp. Sen tar du med dig SSD-n till nästa dator. Antingen som intern eller extern via ett kabinett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blir i alla fall snabbare av en modern SSD, den saken är säker. Den har visserligen "bara" halva farten SATA (3 Gbps) men det är ändå väsentligt snabbare än en mekanisk hårddisk. Jag rekommenderar Samsung 850 Evo och minst 250 GB.

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut värt det om du vill ha kvar den. Den kommer att kännas som en raket i jämförelse med den gamla disken. Fem gånger snabbare och ingen väntetid på att disken ska spinna upp. Sen tar du med dig SSD-n till nästa dator. Antingen som intern eller extern via ett kabinett.

Låter bra, känns dumt att göra sig av med en fungerande dator som barnen kan ha glädje av ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan testa hårddiskens hastighet med Black Magic Disk Speed Test. En 7200 rpm från 2008 borde landa på ca 60 Mbs. En ny SSD Med SATA 3Gbps-anslutning runt ca 250 Mbs. I en nyare Mac med SATA 6Gbps ca 500 Mbs. En extern SSD via USB 3 ca 400 Mbs. Hastigheten är möjlig att direkt översätta i hur snabbt datorn startar, program startar mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt detta med Sata 3 eller 6Gbps. Är det så att alla nuvarande diskar är på 6Gps och min gamla dator är till för 3Gps? Finns det SSD med 3 Gbps eller sätter man bara in med 6Gbps?

Har sett en Samsung EVO 750 som är lite billigare än EVO 850. Kommer den att funka?

Novis på detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt detta med Sata 3 eller 6Gps. Är det så att alla nuvarande diskar är på 6Gps och min gamla dator är till för 3Gps? Finns det SSD med 3 Gps eller sätter man bara in med 6Gps?

Har sett en Samsung EVO 750 som är lite billigare än EVO 850. Kommer den att funka?

Novis på detta

Nya SSD klarar 6 Gbps, och du ska köpa sådan*, för du kan ha större nytta av det senare. De är dock bakåtkompatibla. Äldre SSD är inte värda sitt pris. Utvecklingen går framåt.

 

 

*750 är en enklare version av 850 med kortare garantitid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SATA är "sladden". 3 Gbps eller 6 Gbps är den teoretiska maxhastigheten. Till och med 2010 har alla Macar 3 Gbps. Alla nya hårddiskar är kompatibla med båda. Men en SSD kommer inte att gå på fullfart på en 3 Gbps då den ligger på det dubbla om den får.

...

Köp en 850 Evo. Lite dyrare men bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ser SSD-marknaden ut så att Samsung är helt ensamma på SSD-tronen. Evo 850 är den man köper till sin hemdator. 850 Pro om man har extrema behov som vid ljud och bildredigering eller server.

...

De andra tillverkarna är bra men är inte lika snabba som Samsung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en skärmdump på SSD User Benchmark. Ser inte bra alls ut för 750. OM den kostade halva priset mot en 850 Evo vore det prisvärt.

post-363-0-89136200-1481031289_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert vara värt att peta i mer RAM i datorn också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stoppa i en SSD i en gammal dator får som bieffekt att RAM räcker längre. Oftast är det skrivning av tillfälliga filer, när RAM-minnet tar slut, som orsakar badbollen. Anledningen är att när OS X ger order om tillfällig fil så sover oftast den mekaniska hårddisken och ska snurra igång och läsarmen ska ut och sen går skrivning saakta. Med SSD så är väntetiden 0 och filen skrivs 500% snabbare vilket innebär att när badbollen ska till att bolla är filen redan skriven. Badboll syns ej mer. ( OM man har tur. ) Hänger den envist kvar kan man öka på RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, utrusta din reserv med ssd så blir du nöjd. Jag gjorde detta på min gamla alu c2d, samtidigt stoppade jag i 8Gb ram. Sedan undrade jag varför jag bytte upp mig... Den startar på 25 sekunder jämfört med 2,5 min tidigare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips (som jag snart inte törs nämna för jag nämnt de så många gånger att jag snart blir mobbad :hihihi: ) är att Apple gjorde ett stort tekniskt steg 2011 som i stort sett gjorde alla Macar 100% kraftfullare. Så om man är stadd vid liten kassa och vill ha en betydligt bättre burk, så räcker det att köpa en 2011. Den har också dubbelt så snabb hårddiskbuss SATA 6 Gbps. Jag kan inte hitta en större skillnad mellan två årsmodeller hos Apple. Prestandamässigt är det lika stor skillnad ( ungefär beroende på modell ) mellan 2010 och 2011 som mellan 2011 och 2016.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stoppa i en SSD i en gammal dator får som bieffekt att RAM räcker längre. Oftast är det skrivning av tillfälliga filer, när RAM-minnet tar slut, som orsakar badbollen. Anledningen är att när OS X ger order om tillfällig fil så sover oftast den mekaniska hårddisken och ska snurra igång och läsarmen ska ut och sen går skrivning saakta. Med SSD så är väntetiden 0 och filen skrivs 500% snabbare vilket innebär att när badbollen ska till att bolla är filen redan skriven. Badboll syns ej mer. ( OM man har tur. ) Hänger den envist kvar kan man öka på RAM.

Absolut! Men ponera att han har 2, peta in 4 så är det kärlek. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips (som jag snart inte törs nämna för jag nämnt de så många gånger att jag snart blir mobbad :hihihi: ) är att Apple gjorde ett stort tekniskt steg 2011 som i stort sett gjorde alla Macar 100% kraftfullare. Så om man är stadd vid liten kassa och vill ha en betydligt bättre burk, så räcker det att köpa en 2011. Den har också dubbelt så snabb hårddiskbuss SATA 6 Gbps. Jag kan inte hitta en större skillnad mellan två årsmodeller hos Apple. Prestandamässigt är det lika stor skillnad ( ungefär beroende på modell ) mellan 2010 och 2011 som mellan 2011 och 2016.

Va? Det har du aaaaaaldrig skrivit. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt en ssd, Intel 540, i samma mac som ts. Den startar nu på 25 sekunder ist f 90. Satte i en avsevärt billigare 250 gb än Samsungs EVO..kände att det skulle kännas som att skjuta mygg med kanoner att sätta i den ca 500 spänn dyrare Samsung. Och denna ssd kommer säkerligen inte att flyttas till en fräschare mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips (som jag snart inte törs nämna för jag nämnt de så många gånger att jag snart blir mobbad :hihihi: ) är att Apple gjorde ett stort tekniskt steg 2011 som i stort sett gjorde alla Macar 100% kraftfullare. Så om man är stadd vid liten kassa och vill ha en betydligt bättre burk, så räcker det att köpa en 2011. Den har också dubbelt så snabb hårddiskbuss SATA 6 Gbps. Jag kan inte hitta en större skillnad mellan två årsmodeller hos Apple. Prestandamässigt är det lika stor skillnad ( ungefär beroende på modell ) mellan 2010 och 2011 som mellan 2011 och 2016.

Det hade jag ingen aaaning om! Ska kolla den möjligheten också, eller också väntar jag tills gamla burken rasar och flyttar över ssd'n till en 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en sammanställning från Mactracker. Jag lade in 2010 så man verkligen kan se skillnaden. Jämför sedan med 2015. 100% ökning i ren processorprestanda mellan 2010 och 2011.

post-363-0-32578100-1481096198.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2011 kommer också Thunderbolt så man kan köra externa SSD-hårddiskar i full fart. Nu är utbudet på TB väldigt dåligt så man får leta och tillbehören är dyra. 2012 kommer USB 3 som är nästan lika snabbt men det kryllar av USB-prylar till riktigt bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen Toshiba köpte OCZ har det blivit ordning på dem också. Samsung yes men Toshiba är något billigare med 3år garanti. En 2008 mac pallar 4gb minne max och någon äldre version macos. Det dumma är att Apple inte har alla versioner av macos för nerladdning i app store, allt för att i förtid döda äldre men fungerande hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...