Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

macbook pro behöver repareras, starta upp med annan disk?


insideout

Rekommendera Poster

Körde verifiera disk på min MacBook Pro 2,4 Ghz, intel core i5.

 

Fick meddelandet att "denna disk måste repareras, starta upp med en annan disk, exempelvis din installationsdisk, och använd därefter disk utility för att reparera"

 

Vad skall jag göra, har inte min installationsdisk kvar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar från återställningspartionen och kör skivverktyget på nytt.

Håll inne cmd+r när du startar datorn för att nå återställningspartionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar från återställningspartionen och kör skivverktyget på nytt.

Håll inne cmd+r när du startar datorn för att nå återställningspartionen

 

Alltså undertiden man startar datorn så håller man inne cmd + r? Provade det, men det fungerade inte, kom inte till någon återställnigspartition.

 

Kanske kan tillägga att daotrn är från 2012 tror jag, så det är inte senaste modellen direkt. Men borde gå ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså undertiden man startar datorn så håller man inne cmd + r? Provade det, men det fungerade inte, kom inte till någon återställnigspartition.

 

Kanske kan tillägga att daotrn är från 2012 tror jag, så det är inte senaste modellen direkt. Men borde gå ändå?

Borde gå.

Håll inne alt tangenten istället. När datorn visar bootbara alternativ trycker du på cmd+r

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde gå.

Håll inne alt tangenten istället. När datorn visar bootbara alternativ trycker du på cmd+r

 

Provade att trycka cmd+r när jag skulle välja vilken disk jag skulle boota från, då hände ingenting. Tryckte därefter på den enda disken som gick att välja, dvs den vanliga hårddisken.

 

Provade att köra verifiera disk igen, men fortfarande samma sak. Den vill att jag skall starta upp med en annan disk, eller installationsskivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du någon annan som har en Mac och en Firewire-kabel? Starta då den andra Macen, anslut Firewire-kabeln och starta din Mac i Target Disk Mode.

Sedan kör du Apples skivverktyg på den andra Macen och reparerar din disk.

http://osxdaily.com/2010/04/07/how-to-boot-a-mac-in-target-disk-mode/

 

Om du inte känner någon så kan du reparera i Single User Mode.

http://www.everythingmacintosh.com/tech-notes/repair-your-hard-disk-in-single-user-mode/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du någon annan som har en Mac och en Firewire-kabel? Starta då den andra Macen, anslut Firewire-kabeln och starta din Mac i Target Disk Mode.

Sedan kör du Apples skivverktyg på den andra Macen och reparerar din disk.

http://osxdaily.com/2010/04/07/how-to-boot-a-mac-in-target-disk-mode/

 

Om du inte känner någon så kan du reparera i Single User Mode.

http://www.everythingmacintosh.com/tech-notes/repair-your-hard-disk-in-single-user-mode/

 

Fungerade utmärkt, tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

 

Alltså undertiden man startar datorn så håller man inne cmd + r? Provade det, men det fungerade inte, kom inte till någon återställnigspartition.

 

Kanske kan tillägga att daotrn är från 2012 tror jag, så det är inte senaste modellen direkt. Men borde gå ändå?

 

Det kan vara så att den inte har nån recovery partition. Du kan kolla genom att skriva 'diskutil list' i terminalen (partitionen syns inte i Disk utility).

$ diskutil list
/dev/disk0 (internal, physical):
   #:                       TYPE NAME                    SIZE       IDENTIFIER
   0:      GUID_partition_scheme                        *251.0 GB   disk0
   1:                        EFI EFI                     209.7 MB   disk0s1
   2:          Apple_CoreStorage Macintosh HD            250.1 GB   disk0s2
   3:                 Apple_Boot Recovery HD             650.0 MB   disk0s3

Här ser du att jag har recovery partition som nummer tre. Om du direkt när du hör startplonget trycker cmd+R, och håller ner tills äpplet syns på skärmen så ska du komma in i recovery mode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fungerade utmärkt, tack så mycket!

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
skogsmulle101

Har en jätteseg mbp13 tidig 2011, skivvertyg säger skivan inte går att reparera. Är det nån ide att försök ominstallera OS på denna, lr köpa ny disk. SSD då antar jag.

 

Men iså fall vilken SSD? 128GB räcker. Ska jag montera den i CDfacket? Och är det rätt enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört Skivverktyg flera ggr?

 

Annars är DiskWarrior ett utmärkt verktyg, men det kostar.

 

annars byter du disk

https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro

 

https://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Early+2011+Dual+Hard+Drive/8529

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera/formatera hårddisken och installera sedan om OSX eller läs tillbaka en backup.

Vill du ändå byta disken mot en SSD så är Samsung 750 och 850 EVO bra diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en jätteseg mbp13 tidig 2011, skivvertyg säger skivan inte går att reparera. Är det nån ide att försök ominstallera OS på denna, lr köpa ny disk. SSD då antar jag.

 

Men iså fall vilken SSD? 128GB räcker. Ska jag montera den i CDfacket? Och är det rätt enkelt?

 

Observera att skivverktyget inte avser själva den mekaniska hårddisken. Den reparerar filträdet som OS X hänger på. Så om det är fel på filträdet så kan skivan vara fullständigt frisk ändå. Å andra sidan om det är en fem år gammal hårddisk är risken stor att felet är att själva skivan är defekt och det är därför som den larmar.

...

128 GB räcker nästan aldrig. Tänk så här. OS X med programpaket drar ca 20 GB. Sen ska du aldrig fylla en hårddisk så du har mindre än 20 GB ledigt. OS X arbetar i bakgrunden med processer och använder hårddisken för tillfälliga filer mm. Så 128 - 40 = 88 GB att använda. TAr du 256 GB blir matematiken 256 - 40 = 210 GB att använda.

...

Sen är 128 GB oftast betydligt slöare än 256 GB vilket är en effekt av SSD-konstruktionen. Mindre disk har färre kanaler att jobba med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...