Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det verkligen Macbook Pro 2012 15"


mpower

Rekommendera Poster

Ligger och bevakar en annons på Tradera på en Macbook Pro i7 från 2012 som man kanske kan få för ett bra pris. Det är bara en sak som gör mig lite osäker, utseendet på bilderna. MBP från 2011 och 2013 ser i stor sett likadana ut. Skilde sig verkligen 2012 års modell från 2011 och 2013? Det jag mest hänger upp mig på är den svarat ramen runt skärmen som saknas på modellen från 2012. Någon som har koll på detta?

 

Bifogade bilder visas som äldst först - 2011, 2012, 2013.

 

post-804-0-75819500-1480248889_thumb.jpg

post-804-0-05859200-1480248896_thumb.jpg

post-804-0-30520200-1480248902_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begär alla data om datorn och jämför sedan med Mactracker. folk har i allmänhet dålig koll på vad de lägger ut och ibland kanske de filar medvetet på sanningen.

-Jo men jag köpte den ju 2012...

Det kan ju lika gärna vara en 2010 som reats ut på någon mindre nogräknad elektronikvaruhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju bra om du meddelar vilken MBP det är om det är 13" eller 15". Det är väldigt stor skillnad prestandamässigt. Inte bara skärmstorlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju bra om du meddelar vilken MBP det är om det är 13" eller 15". Det är väldigt stor skillnad prestandamässigt. Inte bara skärmstorlek.

 

 

Alla bilderna, inklusive den på Tradera, är 15-tummare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Det jag mest hänger upp mig på är den svarat ramen runt skärmen som saknas på modellen från 2012. Någon som har koll på detta? ...

2011 och 2012 kunde man välja mellan blanka och matta skärmar. De förra hade svart ram, de senare grå. Se video.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2011 och 2012 kunde man välja mellan blanka och matta skärmar. De förra hade svart ram, de senare grå. Se video.

 

 

 

Tack för den videon, det förklarar säkerligen det hela. Har dock ändå kontaktat säljaren om mer information. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Att köpa sådant här över nätet, av okänd säljare, utan att kunna besikta och verifiera varan, är att be om att bli lurad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa sådant här över nätet, av okänd säljare, utan att kunna besikta och verifiera varan, är att be om att bli lurad.

Därför bör man se till att säljaren använder sig av Klarna eller liknande för betalning med bedrägeriskydd. Klarna håller på betalningen en tid för besiktning av varan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Därför bör man se till att säljaren använder sig av Klarna eller liknande för betalning med bedrägeriskydd. Klarna håller på betalningen en tid för besiktning av varan.

Haken med Klarnas lösning är i andra änden, då den gynnar en oseriös köpare. Men visst, i detta fallet funkar det säkert bra.

 

Kommer dock aldrig prova själv. Gäller det mer än några hundralappar är det ansikte mot ansikte som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl ett kort på vad du ser om du väljer "den här datorn" Men hindrar ju inte att det är en annan i paketet man får

 

post-64452-0-44348900-1480283721_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

En annan bonus är att de med antiglare hade en högre upplösning än de som var glossy. Eller rättare sagt; den med lägre upplösning var alltid glossy, medan du kunde välja glossy/antiglare om du tog den med högre upplösning.

 

Så du kan se fram emot 1680x1050 pixlar istället för 1440x900. Personligen tycker jag att den förstnämnda är optimalt för en 15-tummare. Och det gör även Apple för övrigt, eftersom den nya MBP använder "ser ut som 1680x1050" som standardval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan bonus är att de med antiglare hade en högre upplösning än de som var glossy. Eller rättare sagt; den med lägre upplösning var alltid glossy, medan du kunde välja glossy/antiglare om du tog den med högre upplösning.

 

Så du kan se fram emot 1680x1050 pixlar istället för 1440x900. Personligen tycker jag att den förstnämnda är optimalt för en 15-tummare. Och det gör även Apple för övrigt, eftersom den nya MBP använder "ser ut som 1680x1050" som standardval.

 

Ok använder nya MBP 1680x1050 som standard istället för 1440x900 nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

 

Ok använder nya MBP 1680x1050 som standard istället för 1440x900 nu?

 

Stämmer bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa sådant här över nätet, av okänd säljare, utan att kunna besikta och verifiera varan, är att be om att bli lurad.

 

 

För egen del tänker jag ganska smart. Jag köper inget som inte är inom räckhåll, max en timmes körning. Jag har köpt en iPhone och en Macbook Pro på Tradera samt en Macbook Pro på blocket. Givetvis har jag valt att hämta sakerna personligen och besiktigat/verifierat allt innan betalning. Jag har varit hur nöjd som helst. Visst har man tittat på annonser typ 60 mil bort men tanken har aldrig slagit mig att vara så oförståndig och oförsiktig. :) Men det finns ju de som säkert tar risken, ibland blir det bra och andra gånger sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

För egen del tänker jag ganska smart. Jag köper inget som inte är inom räckhåll, max en timmes körning. Jag har köpt en iPhone och en Macbook Pro på Tradera samt en Macbook Pro på blocket. Givetvis har jag valt att hämta sakerna personligen och besiktigat/verifierat allt innan betalning. Jag har varit hur nöjd som helst. Visst har man tittat på annonser typ 60 mil bort men tanken har aldrig slagit mig att vara så oförståndig och oförsiktig. :) Men det finns ju de som säkert tar risken, ibland blir det bra och andra gånger sämre.

Håller helt med, jag skulle aldrig köpa en dator utan att först ha sett den live. Jag behandlar mina teknikprylar som bäbisar, det gör inte alla, har jag märkt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

För egen del tänker jag ganska smart. Jag köper inget som inte är inom räckhåll, max en timmes körning. Jag har köpt en iPhone och en Macbook Pro på Tradera samt en Macbook Pro på blocket. Givetvis har jag valt att hämta sakerna personligen och besiktigat/verifierat allt innan betalning. Jag har varit hur nöjd som helst. Visst har man tittat på annonser typ 60 mil bort men tanken har aldrig slagit mig att vara så oförståndig och oförsiktig. :) Men det finns ju de som säkert tar risken, ibland blir det bra och andra gånger sämre.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...