Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VPN råd och tips


big peter

Rekommendera Poster

Nu när det är säkerheten är hotad? Vilket VPN rekommenderar ni erfarna användare?
1000 Tack som alltid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kanske tala om vad för slags VPN du talar om.

Ska du själv sätta upp en VPN-server för att du ska komma åt ditt hemmanätverk?

Är du företagare och ska själv sätta upp en VPN-server för att du ska komma åt ditt företagsnätverk?

Ska du köra VPN till annat land för att titta på deras strömmade filmer och/eller TV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ingen anledning att använda VPN om du surfar runt på vanliga sidor när du sitter hemma.

Men är du ute och surfar runt på öppna Wi-Fi kan VPN vara en bra ide.

Personligen använder jag Opera VPN på mina i-enheter. Finns i AppStore.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saippuakauppias

Jag är inte kompetent att rekommendera, men jag använder F-Secures Freedome. Den belastas av en årlig kostnad, men fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Som tillägg rekommenderar jag att använda OpenVPN framför PPTP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

"Man behöver inte en VPN för vanlig surf" är nog ej det rätta rådet. Att värna om sin egen säkerhet på nätet ska självklart prioriteras! Jag använder NordVPN, en tjänst som erbjuder så mycket säkerhet och funktioner för en så liten peng per månad. Att utgå från att använda gratis VPN:er är heller inte det rätta att göra, då det i alla dessa VPN:er KLART och tydligt står vad som sker med din användardata medan du surfar genom deras portar - då skulle jag hellre skippa VPN.

 

Men varför använder jag då VPN? Jo. Utöver att jag slipper att bli förföljd av Google, Facebook Osv. för att få riktad reklam, får jag idag endast reklam som är "omedveten" styrd mot intressen som servern i det land jag är i har. Dessutom så krypteras min data genom servrar, så kan med säkerhet hantera bankärenden med mera över vilket nätverk jag vill. Finns såklart fler orsaker, men tänker inte sitta här och trötta ut dig om hur skönt det är när man spelar spel osv. (Dessutom funkar såklart betal-VPN för flera enheter!)

 

Man får såklart ha en egen åsikt om vad man värnar om själv, men att uttrycka sig så lättsamt över något som faktiskt inte är "att leka med", är i mitt tycke fel. Skulle du vilja att någon sitter och tittar på vad du gör hemma genom ditt fönster? Nej? Så varför ska någon få göra det över nätet?

 

Anmärk att när du väl är kopplad till en VPN så kan endast din internetleverantörer se att du är kopplad till en annan server, MEN kan aldrig kryptera upp din data, då denna endast kan låsas upp av dig och serverhosten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...