Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto
- - - - -

Går det att tvinga kontroll av säkerhetskopia?

time machine kontroll av säkerhetskopia

Bästa svaret SirKnasen , 21 november 2016 klockan 12:49

Klassiker. :)

Har försökt i flera år med flera kommandon i Terminal men aldrig lyckats. Time Machine verkar leva sitt eget liv. Vill man ha full kontroll (och dessutom får en klon) så rekommenderar jag CCC.

Håll inne alt-tangenten, klicka på Time-Machinene ikonen längst upp i listen av skärmen och välj "Kontrollera säkerhetskopia

Gå till inlägget

• Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

#1 e-snobben

e-snobben
  • Medlem
  • 16 145 inlägg
  • Plats: Luleå
  • Appleprylar: Macbook Pro 15 tum, sent 2011, 2,2 Intel Core i7, macOS Sierra 10.12.6

Postad 20 november 2016 klockan 23:37

Då och då kontrollerar Time Machine säkerhetskopian. Den började just kontrollera när jag tänkte stänga av datorn för natten. Vill kunna göra det när det passar mig bäst. Går det att starta den via t ex Terminalen?

• 0

#2 Ollie Williams

Ollie Williams
  • Medlem
  • 6 299 inlägg
  • Appleprylar: Macbook Pro 15'' 2012, Macbook Pro 13" 2010, iMac 21,5" 2012, iPhone SE, iPad 4 Gen, iPad Mini 2 Gen, Apple Tv 3 Gen, Airport Extreme 6 Gen, Airport Express 2 Gen

Postad 21 november 2016 klockan 12:20

Har försökt i flera år med flera kommandon i Terminal men aldrig lyckats. Time Machine verkar leva sitt eget liv. Vill man ha full kontroll (och dessutom får en klon) så rekommenderar jag CCC.
  • 0

#3 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 565 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 21 november 2016 klockan 12:24

Fast med CCC så kan du väl inte återställa en mapp som den såg ut ett visst datum?

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#4 SirKnasen

SirKnasen
  • Medlem
  • 4 822 inlägg

Postad 21 november 2016 klockan 12:49   Bästa svaret

Håll inne alt-tangenten, klicka på Time-Machinene ikonen längst upp i listen av skärmen och välj "Kontrollera säkerhetskopia

• 1

#5 Ollie Williams

Ollie Williams
  • Medlem
  • 6 299 inlägg
  • Appleprylar: Macbook Pro 15'' 2012, Macbook Pro 13" 2010, iMac 21,5" 2012, iPhone SE, iPad 4 Gen, iPad Mini 2 Gen, Apple Tv 3 Gen, Airport Extreme 6 Gen, Airport Express 2 Gen

Postad 21 november 2016 klockan 12:54

Då kan man ju göra det när man vill, men jag tolkar en del av problematiken som att man inte kan få TM att inte göra det när man inte vill. Typ som när man ska stänga av datorn och det blir stoppat för att TM håller på med något.
  • 0

#6 Ollie Williams

Ollie Williams
  • Medlem
  • 6 299 inlägg

Postad 21 november 2016 klockan 12:59

Fast med CCC så kan du väl inte återställa en mapp som den såg ut ett visst datum?

Har aldrig provat. Det borde gå, men inte i närheten av lika enkelt som med TM.

Det är ett val man får göra. Vill man ha den funktionaliteten så är TM bäst, men då får man acceptera att TM har sina hyss för sig.
  • 0

#7 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 565 inlägg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 21 november 2016 klockan 13:10

Då kan man ju göra det när man vill, men jag tolkar en del av problematiken som att man inte kan få TM att inte göra det när man inte vill. Typ som när man ska stänga av datorn och det blir stoppat för att TM håller på med något.

Fast om man vet att det snart är dags kan man väl starta det på morgonen så behöver den inte köra på kvällen?

Har aldrig provat. Det borde gå, men inte i närheten av lika enkelt som med TM.

Det är ett val man får göra. Vill man ha den funktionaliteten så är TM bäst, men då får man acceptera att TM har sina hyss för sig.

Man vill både ha kakan och äta den. ;)

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#8 Ollie Williams

Ollie Williams
  • Medlem
  • 6 299 inlägg

Postad 21 november 2016 klockan 13:27

Man vill både ha kakan och äta den. ;)

Japp. Det är därför jag har en TM backup och en CCC backup. :)
  • 0

#9 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 565 inlägg

Postad 21 november 2016 klockan 13:33

Japp. Det är därför jag har en TM backup och en CCC backup. :)

Själv har jag både TM och Retrospect. Retrospect roterande på tre diskar, två av dem är alltid på annan plats vid varje givet tillfälle.

http://www.retrospect.com/

• 0

#10 Ollie Williams

Ollie Williams
  • Medlem
  • 6 299 inlägg

Postad 21 november 2016 klockan 14:06

Själv har jag både TM och Retrospect. Retrospect roterande på tre diskar, två av dem är alltid på annan plats vid varje givet tillfälle.
http://www.retrospect.com/

Jag har också en tredje disk med som jag roterar för att inte lägga alla ägg i samma korg. Kompletterar även med iCloud drive för en del viktiga filer.
  • 0

#11 e-snobben

e-snobben
  • Medlem
  • 16 145 inlägg
  • Appleprylar: Macbook Pro 15 tum, sent 2011, 2,2 Intel Core i7, macOS Sierra 10.12.6

Postad 21 november 2016 klockan 20:34

Det går att avbryta kontrollen via ett meny-kommando som dyker upp i samband med denna, men då kan det  dröja flera dagar, kanske upp till en vecka innan TM gör det igen, och även då vid "fel" tidpunkt.

• 0

#12 e-snobben

e-snobben
  • Medlem
  • 16 145 inlägg

Postad 21 november 2016 klockan 20:36

Bästa svaret  :yeahbaby: :) +

Redigerat av e-snobben, 21 november 2016 klockan 20:36.

• 0

Även taggad med time machine, kontroll av säkerhetskopia

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu