Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Försöker installera om en ouppbackad dator, skiva LÅST


E70

Rekommendera Poster

Har en iMac från 2010 som troget stått vid min sida sen dess. Senaste veckan har den hängt sig flera gånger och jag har tänkt göra en back up och installera om. Dumt nog valde jag att istället försöka uppdatera datorn till Sierra innan detta i hopp om att det skulle hjälpa (vågade inte koppla i en extern hårddisk då iMacen ville "frysa" hela tiden... och så är jag inte så tekniskt kunnig).

 

En bra bit in i uppdateringen pausar den och säger

"macOS kunde inte installeras på din dator.

Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.

Avbryt installationsprogrammet så startar datorn om. Försök sedan installera igen."

 

Har använt kommandot cmd + R för att komma åt en ominstallation. Däremot hade jag ingen säkerhetskopia vilket är konstigt då jag gjorde en i somras.

Därför valde jag helt enkelt "installera om OS X" då jag läst mig till att mina filer på datorn ändå ska sparas.

 

Men tyvärr så kan jag inte installera om, då det står att Macintosh HD (den enda jag kan välja) är låst.

Finns det någon som kan förklara vad jag gör i detta skede..? Känns som en hopplös situation. Jag har en skiva, men jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta med cmd+r och välj skivverktyget.

Kör en kontroll/reparation av Macintosh HD eller vad nu din systempartion heter.

Hittas fel? Går de reparera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta med cmd+r och välj skivverktyget.

Kör en kontroll/reparation av Macintosh HD eller vad nu din systempartion heter.

Hittas fel? Går de reparera?

Aha okej. Fattar vilket alt. jag ska välja och så då, men hur går själva denna reparation till? Rädd att göra fel. Behöver jag stoppa i en skiva som följde med datorn? Har googlat men ej hittat någon beskrivning på just detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha okej. Fattar vilket alt. jag ska välja och så då, men hur går själva denna reparation till? Rädd att göra fel. Behöver jag stoppa i en skiva som följde med datorn? Har googlat men ej hittat någon beskrivning på just detta.

 

Finns ju företag som livnär sig på att reparera datorer och rädda data från ouppbackade datorer. Kontakta en sådan är inget alternativ om du tycker det känns svårt och farligt att köra en skivkontroll i skivverktyget via återställningspartionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac från 2010 som troget stått vid min sida sen dess. Senaste veckan har den hängt sig flera gånger och jag har tänkt göra en back up och installera om. Dumt nog valde jag att istället försöka uppdatera datorn till Sierra innan detta i hopp om att det skulle hjälpa (vågade inte koppla i en extern hårddisk då iMacen ville "frysa" hela tiden... och så är jag inte så tekniskt kunnig).

 

En bra bit in i uppdateringen pausar den och säger

"macOS kunde inte installeras på din dator.

Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.

Avbryt installationsprogrammet så startar datorn om. Försök sedan installera igen."

 

Har använt kommandot cmd + R för att komma åt en ominstallation. Däremot hade jag ingen säkerhetskopia vilket är konstigt då jag gjorde en i somras.

Därför valde jag helt enkelt "installera om OS X" då jag läst mig till att mina filer på datorn ändå ska sparas.

 

Men tyvärr så kan jag inte installera om, då det står att Macintosh HD (den enda jag kan välja) är låst.

Finns det någon som kan förklara vad jag gör i detta skede..? Känns som en hopplös situation. Jag har en skiva, men jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Tacksam för svar!!

Om du har tillgång till en annan Mac kan du ansluta din Imac till den Macen i så kallat hårddiskläge, läs mer här. Då dyker, förhoppningsvis, Imacens hårddisk upp som en extern hårddisk på den andra Macen, och du kan då antingen rädda filer till den andra Macen eller till en annan hårddisk som du också ansluter till den andra Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...