Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekommendera MacBook 12" eller Pro eller Air


TB-000

Rekommendera Poster

Jag lät en kollega som är projektledare som nu är Microsoft-användare leka litet med min MacBook Pro 13" (2015). Han blev begeistrad och tänker nu skaffa en Mac. Eftersom han ser mig som sin mac-expert vill han att jag ska ge en rekommendation om han ska köpa MacBook 12", MacBook Air eller MacBook Pro. Jag känner att jag har för dålig koll på MacBook 12" för att kunna ge ett råd. Jag hoppas det finns någon här som kan bidra med råd.

 

Använding:

Det är alltså inga jätte-tunga applikationer. Men det kanske ändå är litet mer än minimalistisk datoranvändning.

 

Vad skulle ni rekommendera för den här användningen: MacBook 12", MacBook Air eller MacBook Pro?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En pro är betydligt bättre fart o kraft i! 12" macbook är bara läcker på ytan men alldeles för klen,iaf för det priset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så priskänslig? Air: inte så bra skärm. 12" har bra skärm, en tum mindre, är synen god? Nya MacBook Pro 13" är lättare, och nättare än den som hittills levererats. Den skulle jag välja. Men man får vara noggrann och välja adaptrar så de vanligaste projektorerna kan anslutas. Stor skärm: se de nya LG som Apple talar om.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag hade börjat med att ta bort Air ur ekvationen. Den har inte uppdaterats på snart två år och jag skulle bli förvånad om det kommer släppas nya modeller. Det är inget jag hade satsat på såvida jag inte hade en väldigt begränsad budget, eftersom Air är betydligt billigare än de andra.

 

Då står det mellan Macbook och Macbook Pro.

 

Pro är 2 500 kr dyrare i instegsmodelllen men det är betydligt mer pang för pengarna där. De nya modellerna av Pro är hyffsat lätta och tunna så man ska nog ha rätt höga krav på vikt/storlek om man ska välja Macbook före Pro.

 

Pro: 1,37 kg och 1,49 cm tjock

Macbook: 0,92 kg och 1,31 cm tjock

 

Dessutom har Macbook bara en port vilket kommer kräva adapter att släpa med för att till exempel ladda samtidigt som man har extern monitor inkopplad.

 

Alla modellerna kommer erbjuda utmaningar vid presentationer. Standard vart jag än kommer tycks vara HDMI så adapter till detta eller med flera portar kommer man nog inte ifrån - lär också behövas till extern monitor med tanke på att USB C inte är så vanligt förekommande än.

 

Jag hade rekommenderat Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vikten är av vikt (så att säga) så hade jag tagit en MacBook men maxat RAM för att underlätta virituella maskinen. Om du hade frågat mig vad Jag skulle välja så hade jag valt Pro, för jag skiter i vikten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om vikten är av vikt (så att säga) så hade jag tagit en MacBook men maxat RAM för att underlätta virituella maskinen. Om du hade frågat mig vad Jag skulle välja så hade jag valt Pro, för jag skiter i vikten. :)

8 GB RAM är standard i Macbook och det går inte att få mer.

 

Dock räcker det skapligt. Jag har 8 GB i min Pro och kan köra Win 7 virtuellt med några program igång i båda systemen utan att köra slut på RAM. 16 GB är såklart att rekommendera men kör man inget tyngre funkar det med 8 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag hade börjat med att ta bort Air ur ekvationen. Den har inte uppdaterats på snart två år och jag skulle bli förvånad om det kommer släppas nya modeller. Det är inget jag hade satsat på såvida jag inte hade en väldigt begränsad budget, eftersom Air är betydligt billigare än de andra.

 

 

Tillägg.

 

Det Air möjligtvis har är de "gamla" USB portarna. Men om jag verkligen inte ville köpa en dator utan dem så hade jag nog nästan hellre sneglat på en Pro från 2015 än en Macbook, de är ganska billiga nu. Då får man dessutom HDMI port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Air möjligtvis har är de "gamla" USB portarna. Men om jag verkligen inte ville köpa en dator utan dem så hade jag nog nästan hellre sneglat på en Pro från 2015 än en Macbook, de är ganska billiga nu. Då får man dessutom HDMI port.

 

 

Ja när det gäller portar (HDMI, USB-A, ...) så verkar ju MBPr 13" 2015 vara den som bäst passar den här projektledaren. (Å andra sidan är den väl tyngst av alternativen.) Kanske en idé om man kan köpa dem billigt nu.

 

Är det så illa att man i slutet av 2016 ska rekommendera en dator från tidigt 2015?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vikten är av vikt (så att säga) så hade jag tagit en MacBook men maxat RAM för att underlätta virituella maskinen. Om du hade frågat mig vad Jag skulle välja så hade jag valt Pro, för jag skiter i vikten. :)

 

MacBook väger strax under kilot. Nya MacBook Pro 13" 1,3 kg. Vikten är ingen faktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

Ja när det gäller portar (HDMI, USB-A, ...) så verkar ju MBPr 13" 2015 vara den som bäst passar den här projektledaren. (Å andra sidan är den väl tyngst av alternativen.) Kanske en idé om man kan köpa dem billigt nu.

 

Är det så illa att man i slutet av 2016 ska rekommendera en dator från tidigt 2015?

Typ.

 

Det har ju diskuterats en del sedan de nya släpptes men visst blir det ett problem för användarna när Apple går över till en ny standard så abrupt och det dessutom är en standard som ännu är ovanlig. Jag kan ju tycka att de under en övergångsperiod kunde behållt ett vanligt USB uttag och ett vanligt Thunderbolt/Display port uttag. Det hade gjort saker lättare för många - men mindre pengar i Apples kassa.

 

Därmed inte sagt att detta behöver bli ett problem för alla. För egen del hade jag fått köpa nya anslutningskablar till mina backup diskar och en ny HDMI adapter, och så en USB adapter för att kunna koppla in vanliga USB tillbehör vid behov, vilket jag inte ofta har. Men det hade inte handlat om stora kostnader i sammanhanget och bara en adapter mer än idag, så det hade jag väl kunnat leva med och säkert köpt en ny dator istället för en äldre.

 

Att köpa ny Mac just nu blir nog en större omställning än vanligt.

 

Du får försöka förklara problematiken för din kollega så kan ni säkert komma fram till om han kan tänka sig en dator utan vanliga USB uttag eller ej.

 

* HDMI har ju bara funnits i Macbook Pro ett kort tag, sedan 2012. Men visst, är det något man behöver ofta så blir avsaknaden kännbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt fler datorer kommer med USB-C idag, alltså inte bara Apples egna. Det finns redan mängder av dockningsstationer och adapters, förutom Apples egna som är rätt begränsade. Jag ser inte detta som ett problem. Redan Macbook Air behöver ju en mini display port till HDMI-adapter. Finns redan flera olika USB-C till HDMI på marknaden, kan hittas i de flesta webbutiker och databutiker (Kjell & Co, Webbhallen med flera) - med olika extra kontakter som strömuttag, USB-A portar, SD-läsare och så vidare och så vidare.

​Här är ett exempel på en enklare variant...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253391-deltaco_usb-c_till_hdmi_adapter_usb-c_port_for_laddning_ultrahd-vit?atcl=list:new

​Här är en lite mer utbyggd variant...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-adaptrar/multiadapter-usb-c-till-hdmi-p96975

​Finns även mer avancerade varianter med fler portar, som även matchar designen och färgvalen på en Macbook. :) Vill man ha så få adapters som möjligt så kan ju en mer utbyggd variant med mer portar vara lämplig, en all-in-one så att säga. USB-C standarden klarar det, det är det som är det fina med den, så det behövs ju egentligen bara en kontakt i datorn sen har du en multiadapter som tar resten och som du kopplar in vid behov.

​Vare sig vi vill det eller inte så är USB-C den nya standarden, och den används av både Mac och Windows-maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

MacBook väger strax under kilot. Nya MacBook Pro 13" 1,3 kg. Vikten är ingen faktor.

Det beror på hur stark vederbörande är. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får helt enkelt göra det avgörande testet. Kan man lyfta en full mjölkförpackning, ja då blir det en Pro. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

​Vare sig vi vill det eller inte så är USB-C den nya standarden, och den används av både Mac och Windows-maskiner.

 

 

Jag har absolut inget emot att det finns USB-C på datorn. Jag skulle gärna vilja ha det, men att endast ha USB-C blir litet begränsat. Jag skulle tro att 99.99% av projektorerna i konferensrummen i världen saknar USB-C ingång. Nu är det vanligaste att dom vill ha HDMI, men det tog typ 15 år från det att HDMI lanserades tills dess att HDMI var vanligare än VGA. Vi får nog vänta ett antal år innan alla projektorer i alla konferensrum är uppdaterade till USB-C.

 

Jag får väl ge min kollega rådet att skaffa en MacBook Pro 13" 2016 med en multiport-adapter http://www.satechi.net/index.php/computer/connectivity/hubs/satechi-type-c-hub-with-pass-through-for-charging-ethernet-port-4k-hdmi-output-sd-micro-card-reader-3-usb-3-0-ports-silver om han tycker att han har råd med det. En billigare variant, som också kan rekommenderas, är en MacBook Pro 13" 2015.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får helt enkelt göra det avgörande testet. Kan man lyfta en full mjölkförpackning, ja då blir det en Pro. :hihihi:

Precis. :totaltgalen::hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får helt enkelt göra det avgörande testet. Kan man lyfta en full mjölkförpackning, ja då blir det en Pro. :hihihi:

 

Ett mer realistiskt test är väl om man glömde ställa ifrån sig mjölken i kylskåpet hemma och bar med sig en full mjölkförpackning till jobbet utan att tänka på att man bar på något. :hihihi::totaltgalen:

(Man ska ju inte bara orka lyfta upp datorn tillfälligt, man ska ju bära runt den: till jobbet, hem från jobbet, till alla möten, m.m.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett mer realistiskt test är väl om man glömde ställa ifrån sig mjölken i kylskåpet hemma och bar med sig en full mjölkförpackning till jobbet utan att tänka på att man bar på något. :hihihi::totaltgalen:

(Man ska ju inte bara orka lyfta upp datorn tillfälligt, man ska ju bära runt den: till jobbet, hem från jobbet, till alla möten, m.m.)

 

Jag raljerar ju som du ser. Men inte utan anledning. Folk har burit på bärbara datorer i många år och i stort sett alla dessa har varit avsevärt mycket tyngre. Att ens reflektera över att 0,9 kg eller 1,3 kg skulle vara stor skillnad är jättemärkligt. Jag kan hålla med om att den äldre 15" som väger strax norr om 2 kg så är det betydligt mer vikt.

...

Påminner mig om när jag och ett kompisgäng skulle gå genom Sarek. En viktfixerad kille jagade gram hysteriskt. Han tom bröt av tandborstskaftet.... i stället för att göra det smartaste, köra en dietkur och ta bort 3-4 kg. Så titta på rätt siffror... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera 12" macbook. Jag har haft min i ett år nu och jag tycker den är nog snabb faktiskt, har aldrig känt att den varit för långsam. Men parallels har jag inte testat på många år, tar det mycket processorkraft?
Riktigt snygg och lätt. Bra skärm. Enda nackdelen jag ser är tangentbordet som jag aldrig riktigt vänjer mig vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera 12" macbook. Jag har haft min i ett år nu och jag tycker den är nog snabb faktiskt, har aldrig känt att den varit för långsam. Men parallels har jag inte testat på många år, tar det mycket processorkraft?

Riktigt snygg och lätt. Bra skärm. Enda nackdelen jag ser är tangentbordet som jag aldrig riktigt vänjer mig vid.

 

Egentligen är det fel att prata om snabb. Alla Mackar är "snabba". Frågan är när datorn får mer att bita i vad som händer. Sen vad händer på sikt. Är den tillräckligt kraftfull för att vara på tårna om fem år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Men parallels har jag inte testat på många år, tar det mycket processorkraft?

 

Så mycket processorkraft som man väljer att tilldela den virtuella maskinen. I princip kör man ju nästan två datorer på samma processor, men kan ställa in vilken som får mest kraft.

 

Om det funkar eller ej beror i slutänden på vilka program man kör i respektive system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag hade en Macbook Pro i många ur utan HDMI-kontakt och jag kör en Minidisplay port -> HDMI. Sen hände det hmmm... vätskespill.... så jag bytte till en ny Macbook Pro 13" med SSD och Retina och sånt, och den har HDMI-kontakt men jag kör fortfarande Minisplay port -> HDMI till min skärm hemma. :) Jag ser inte detta med adaptrar som ett problem...

Parallels körde jag redan på min första Macbook 13" svart med Dual Core från 2006. Det gick alldeles utmärkt. :) Nu har jag inte testat på senaste Macbook 12" men tror knappast det skulle fungera sämre... Det beror ju på vad man har för krav. Det jag har kört i Parallels är program som Lotus SmartSuite och Photoshop LE m fl, och så Sim City. Under Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...