Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad/iPhone i nätverk


Anettan

Rekommendera Poster

Är förhållandevis ny i Apple-världen men har fallit för iPad och iPhone. Har nu skaffat fiberuppkoppling, från Telia, blev enklast så...

och upplever stora problem med uppkopplingen. Den bryts ideligen och jag kör nu med sim/mobilt nätverk.

 

Vad jag undrar är:

-Är det vanligt med strul med Appleprodukter och nätverk (blandade med pc). Jag har hört att det kan vara så.

-Behöver man specialprodukter för att koppla upp sej problemfritt, jag har sett att det finns sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte upplevt att det skulle vara problem med att ha Apple-produkter och Microsoft-produkter i samma nätverk.

 

Däremot kan det i bland vara strul med att koppla upp Apple-produkter mot Microsofts filservrar, printservrar m.m. Och det kan vara strul att koppla upp Microsoft Windows-datorer mot macar som agerar filserver, printserver m.m. Men det handlar om att man bygger upp ett kontorsnät med IT-infrastruktur, inte om att man bara använder nätet för att komma åt internet.

 

Man behöver inga specialprodukter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte upplevt att det skulle vara problem med att ha Apple-produkter och Microsoft-produkter i samma nätverk.

 

Däremot kan det i bland vara strul med att koppla upp Apple-produkter mot Microsofts filservrar, printservrar m.m. Och det kan vara strul att koppla upp Microsoft Windows-datorer mot macar som agerar filserver, printserver m.m. Men det handlar om att man bygger upp ett kontorsnät med IT-infrastruktur, inte om att man bara använder nätet för att komma åt internet.

Man behöver inga specialprodukter.[/

 

Tack för svaret.

Upplever tyvärr stora problem, använder ju iPaden till det mesta, mailar, kollar tv, Facebook, och uppkopplingen bryts hela tiden, medan PC-n går som på räls...

Men det är väl bara min vanliga otur antar jag....!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Är PC och iPad på samma ställe när det strular? Det kan ju till exempel vara så att datorn står på en plats där nätet har bra signalstyrka och iPad vanligdn används på andra platser i hushållet där det är dålig signalstyrka.

 

Vad har du för nätverksprylar? Vilken säkerhetsinställning i nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

ipaden är oftast på samma ställe som datorn ja...

Har en expert som sköter det där med nätverket hemma, så jag har ingen aning tyvärr.

Men jag har fiber, en router från Telia (Technicolor) som är kopplad till en TP-link.

 

Min "expert" har sagt att det ofta krånglar med appleprodukter och att det skulle bli bättre om jag skaffade apple-tillbehör och kopplade in.

Det är hans råd, och jag var intresserad av att höra er andras åsikter.

 

Men då är det förmodligen nåt i våra inställningar då.

Tack för era inputs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Min "expert" har sagt att det ofta krånglar med appleprodukter och att det skulle bli bättre om jag skaffade apple-tillbehör och kopplade in.

 

Jag förstår inte. Det krånglar ofta med Apple produkter och därför ska du skaffa fler?

 

Jag har själv ett nätverk med blandat PC och Apple och det funkar bra.

 

Under Allmänt i Systeminställningarna på iPad finns ett val för nollställning, där kan man nollställa nätverksinställningarna. Det skulle kunna hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

ipaden är oftast på samma ställe som datorn ja...

Har en expert som sköter det där med nätverket hemma, så jag har ingen aning tyvärr.

Men jag har fiber, en router från Telia (Technicolor) som är kopplad till en TP-link.

 

Min "expert" har sagt att det ofta krånglar med appleprodukter och att det skulle bli bättre om jag skaffade apple-tillbehör och kopplade in.

Det är hans råd, och jag var intresserad av att höra er andras åsikter.

 

Men då är det förmodligen nåt i våra inställningar då.

Tack för era inputs!

 

Varför har du både Technicolor och en TP-link? Hur är det kopplade till varandra? Hur är PC och iPad kopplade till TP-link resp Technicolor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så ovanligt att man tycker att Telias egen router är otillräcklig!?

Jag är okunnig om detta eftersom jag har en som sköter detta, men Technicolorn är bryggad och tp linken är väl den egentliga routern.

 

Den är trådlös och PC och iPad ansluts trådlöst.

 

Min egentliga fråga var väl om det var vanligt med problem att ansluta iPad och andra Apple-produkter i ett nätverk.

 

Tycker mej ha fått svaret att det inte ska vara det, och förmodligen är något fel i vårt nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

...förmodligen är något fel i vårt nätverk.

Inte säkert. Provade du att nollställa nätverksinställningarna i din iPad?

 

Om inte det funkar kan det vara en idé att uppdatera firmware i din router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...