Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ignorera Automator fel


Telly82

Rekommendera Poster

Jag försöker göra ett automator-program som ska montera en nätverksdisk vid inloggning utan att någonsin visa något på skärmen.

 

Jag har lyckats till hälften. Ifall nätverksdisken är tillgänglig så dyker den upp på skrivbordet utan att göra väsen av sig.

 

MEN, om disken inte är tillgänglig dyker det upp ett felmeddelande upp:

post-11001-0-42779500-1478035690.png

 

Jag har gjort enligt denna artikel:

http://osxdaily.com/2012/05/04/automatically-connect-to-network-drive-mac-os-x/

 

Jag har även testat Apple-script-varianten enligt svaret i denna artikel.

http://stackoverflow.com/questions/26761204/error-dialog-when-using-mac-automator-to-mount-connect-smb-shares-that-are-alrea

 

Båda sätten misslyckas med att hindra felrutan från att komma upp.

 

Så, finns det något sätt att slippa felmeddelanden från att visa sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone tidigare fanns något i stil med

 

on error

--continue with code

 

men jag har inte nyttjat Automator på något år, så det kanske inte är applicerbart längre..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag får testa i kväll efter jobbet.

 

Det finns en "try", men det finns ingen "on error". Att lägga till "on error" löser förhoppningsvis problemet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade inte med "on error" heller. :(

 

Exakt hur skulle jag skriva ett skript och sedan få det att köra utan felmeddelanden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vad är det som inte funkar med "on error"?

 

Via Applescript man man ju lägga in vanliga tangentryckningar. Till exempel ett klick på enter som blir ett ok så rutan går ner direkt.

 

Bara en chansning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får fortfarande upp felmeddelandet "Det inträffade ett fel med anslutning..."

 

Berätta gärna mer om hur man "klickar" OK. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kör skriptet (i redigeraren) och felet inträffar, vilket felmeddelande eller liknande får du då i redigeraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först får jag samma feldialog (utanför redigeraren) och sedan tycker redigeraren att inget fel inträffat.

post-11001-0-43244900-1478119678_thumb.png

 

post-11001-0-66793000-1478119691_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Man får fortfarande upp felmeddelandet "Det inträffade ett fel med anslutning..."

 

Berätta gärna mer om hur man "klickar" OK. :)

Här är en variant, du förstår säkert principen.

 

tell application "System Events" to keystroke "a" using command down

 

Har använt keystroke i några script för att lösa allehanda problem.

 

Kan inte avgöra om det är något som kan lösa ditt problem men tänkte att det finns iallafall en chans att kunna använda något sådant som ett slags alexanderhugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

När du kör skriptet (i redigeraren) och felet inträffar, vilket felmeddelande eller liknande får du då i redigeraren?

Först får jag samma feldialog (utanför redigeraren) och sedan tycker redigeraren att inget fel inträffat.

 

Är det inte så att redigeraren enbart tittar efter fel i själva scriptet? Och det körs ju utan anmärkning. Att disken sedan inte hittas är en annan sak.

 

Jag kan givetvis ha fel, men så tolkar jag det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du plockar bort "try" så blir det fel 5014, men först efter att du släckt den där (jävla) skylten.

 

Hittade något om att "...the mount volume command has always been a source of problems to Applescripter's". Kanske vettigast att göra det med i Terminalen och sedan baka in det skriptet i ett Applescript eller i Automator.

 

En vettig GUI-grej när (om) allt funkar kan vara

		display notification "Gick åt helvete"
		delay 5

Notisen försvinner utan användarinteraktion när programmet avslutas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först får jag samma feldialog (utanför redigeraren) och sedan tycker redigeraren att inget fel inträffat.

attachicon.gifSkärmavbild 2016-11-02 kl. 21.45.31.png

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-11-02 kl. 21.46.07.png

Det kan vara så att felmeddelandet inte är kopplat till scriptet, alls - utan som OS X meddelar när den misslyckades att ansluta/montera den.

 

Tror fortf det är enklast att ta fram kommandona för hur du monterar den från Terminal, så skriptar man det. Där kan man lättare få bort fellmeddelanden med.

 

Alt att du kollar på det där med auto_fs och fstab, och får den motera den vid uppstart som vilken disk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...