Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder - radera original (nybörjarfråga)


tjorven

Rekommendera Poster

Hej. Sjuk nybörjarfråga här men...

 

Jag behöver rensa plats på interna hårddisken på macbooken och tänkte plocka bort originalfoton som ligger sparade (de är ju såklart backuppade externt). Dessa foton ligger även inlagda i "Bilder" (konverterad iPhotodatabas). Jag är osäker om alla bilder även är kopierade till databasen eller om vissa bilder bara är inlänkade.

 

Om jag raderar originalbilderna borde väl ändå alla taggningar och sorteringar ligga kvar i "Bilder" så jag eventuellt kan peka om länken till originalbilden på en extern hårddisk istället? Eller försvinner allt och jag måste börja sortera om prylar och märka om allt från början?

 

Fråga 2: Finns det något sätt att "radera" original från databasen och istället börja köra med inlänkade bilder på allt istället (alltså även de gamla konverterade iPhotoalbumen)?

 

Jag känner att det är onödigt att ha dubletter av bilder på hårddisken men jag vill ju inte börja om från början och behöva märka upp allt igen. Det blir ju inte mindre rörigt av att man började med ett helt annat program (iPhoto) en gång i tiden...

 

Hoppas någon som har koll kan hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga... Om du raderar originalet på interna hårddisken, har du då backup eller enbart ett nytt original på din externa disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga... Om du raderar originalet på interna hårddisken, har du då backup eller enbart ett nytt original på din externa disk?

 

Filosofiskt...men ja. Eller snarare ett gammalt original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att du la hela bildbiblioteket på en extern disk i stället för att mecka med innehållet på det sätt som du tänker dig.

Rätt vad det är så vill du återgå till originalbilden och har du då raderat den så har du svårt att hitta den. Du kan ju ha många bilder som har samma filnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...