Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När kommer touchbar till stationära macar?


ronny

Rekommendera Poster

 

I går fick MacBook Pro en touchbar på tangentbordet

Iphone har fått Taptic engine.

 

När kommer dessa tekniker till stationära macar tror ni?

Om 3 4 eller 5 år.

 

När det gäller hårddiskar, när blir det standard med SSD-diskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petbaren kommer nog ganska snart, det som skulle bromsa är väl om skärmen drar för mycket ström så att de behöver fetare batteri. Samt kanske utvecklingen av e-bläcktangenter,. En fördel med e-bläck är att de bara behöver en tangentbordslayout = färre artiklar att lagerhålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad touchbar kostar. MBPr med touchbar kostar (vad jag kan se snabbt på apple.com/se) 3.500 kr mer än modellen med funktionstangenter.

Om Apple säljer ett USB-tangentbord som kostar 3.500 kr mer än det nuvarande för att det har touchbar, tror ni att folk kommer att köpa det tangentbordet då?

 

På ett tangentbord (som är relativt billigt) så blir ju ett påslag av 3.500 kr, ett enormt procentuellt påslag. På en (relativt) dyr laptop som MBPr så kan Apple lägga på 3.500 kr och procentuellt blir det inget enormt påslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Touch bar kostar inte 3500:-, man skulle då inte vilja veta vad en smartphone-display skulle kosta. Priset sätts efter "funktion" inte tillverkningskostnaden. Om det kommer ett löst tangentbord kommer det säkert vara lite dyrare men inte tusenlappar dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De nya MBP-modellerna har inte bara Touchbar som skiljer, utan de har ju alla USB-C Thunderbolt 3 och det kostar ju en hel del... Fyra stycken på modellerna med touchbar mot två på modellen utan.

Jag tror Apple kan släppa ett externt tangentbord med touchbar rätt så snart, inom ett år tror jag iaf. Troligen i samband med nya iMac eller Mac Pro. Senast till våren tror jag.

 

Gällande SSD - de är ju standard på bärbara, men för stationära så finns det fortfarande en poäng att köra fusion-lösningen med en mindre SSD plus en större vanlig hårddisk för där är lagringskapaciteten viktigare än bärbarhet och kompakt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellen med Touchbar har också 30% snabbare processor vilket Apple brukar ta sisådär 2,000:- extra för om man vill uppgradera. Den har också ett knäpp vassare grafikkort som ger ett påslag på kanske 500-1000:- Som Raphael påpekar är det dubbelt upp med anslutningar och Thunderboltuttag är väldigt dyra jämförelsevis. Så touchbaren är inte så dyr i MacBook Pro.

...

Det kan ju inte vara svårare än att bara flytta över hela klabbet till ett externt tangentbord till iMacen. Men jag räknar med att Apple kommer att ta betalt. Rejält!

...

Dessutom borde Apple skärpa till sig och skrota mekanisk hårddisk i basversion. Det är obegripligt att de dessutom införde den långsammare 5400-varvaren på de sista versionerna när man samtidigt säger sig stå i teknikens framkant!

...

Så nu när jag letar en 21" lätt begagnad kryllar det av 21" med slö hårddisk. Ingen verkar ha köpt lite dyrare iMac.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...