Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatering av Säkerhetsuppdatering lyckas inte


Pocahontas

Rekommendera Poster

Uppdaterade Safari i min MacBook Air som har ElCapitan och uppdateringen krävde omstart.

 

Vid uppstart kommer det upp en ruta där Mac OS X kräver tillgång till min nyckel ("null") i min Nyckelring.

Förval är Tillåt hur mycket jag än klickar händer inget annat än att rutan kommer upp igen.

Klickar jag på avbryt tonas rutorna ner, och sen händer inget mer..

 

Hur fan kommer jag förbi detta?

 

 

ÄNDRAT RUBRIKEN PÅ INLÄGGET

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raderar hårddisken och slänger in min backup, går inte att komma förbi dialogrutan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har minsta aning om varför det blev detta felet med "null" i Nyckelringen?

 

Nu har jag lagt tillbaka backupen, och funderar på jag skall försöka göra om uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lika knasigt ännu, såg dessutom att det är två uppdateringar, en Säkerhetsuppdatering, och en Safariuppdatering.

 

Nu uppdaterade jag inte på datorn, utan på min SuperDuperbackup.

När båda uppdateringarna är installerade och datorn startat om kommer denna rutan upp

 

post-113-0-95489100-1477588691_thumb.jpg

 

Tillåt är förvalt, klickar jag på den så försvinner fönstret ett kort ögonblick för att återkomma igen.

Kan jag göra hur många ggr som helst, även om jag klickar på Tillåt alltid.

 

Här har jag klickat på avbryt och där fastnar den i det läget.

 

Får stänga av och starta med alt-tangenten nere och där välja den interna disken på min MacBook Air.

Körde sen DiskWarrior som hittade några småfel, som fixades, men det hjälpte ändå inte när jag på nytt försökte starta upp på min externa backupdisk.

 

Kan det ha att göra med att datorn och den externa disken är lösenordsskyddad vid uppstart?

 

 

Får radera den externa disken och lägga in backup igen, och göra att datorn kan starta utan mitt adminlösen, samt bara lägga in Safari först.

Kan möjligen vara Säkerhetsuppdateringen som strular.

djävla shit rent ut sagt :superirriterad:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick bra att uppdatera Safari på SuperDuper-backupen.

Var inne i Systeminställningar och gjorde så att man kan starta upp datorn utan lösenord.

 

Sedan har jag nu dragit ner Säkerhetsuppdateringen och förloppsindikatorn har nu stannat några mm innan slutet.

 

Har inte kommit upp någon dialogruta, men kan ju undra om det ska ta sån tid??? Gått minst 10 min nu..

 

Gick det lätt och smidigt att installera Säkerhetsuppdateringen för er som har El Capitan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nu ger jag upp, för tillfället.

Läste tipset om PRAM, och då återvänder den till Mcinitosh HD ..

Säker start går inte heller, går en bit och skärmen blir helt svart, ja Äpplet lyser på lockets ovensida...

 

Nu lägger jag tillbaka en backup igen på den externa disken,...trodde att jag skulle fixa detta, blev lite glad när jag fick upp skrivbordet efter PRAM-starten, men såg ju att jag återvänt till datorns hårddisk..

 

 

Kunde ju förstås uppdatera till Sierra på den externa och hoppas det knasiga felet är borta då...är Sierra "nästan felfritt" nu efter senaste uppdateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade rubriken på mitt inlägg, det var inte Safari som krånglar, det är Säkerhetsuppdateringen som stannar efter uppstart.

 

Dialogrutan har försvunnit efter att jag låter datorn starta om utan behöva adminlösenordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gav upp, gjorde ett sista försök idag att få in Säkerhetsuppdateringen i Säkert läge på den externa disken, men den vill inte fullfölja uppstarten utan stannar 5 mm från slutet av linjen..

 

Installerade istället macOS Sierra och det gick bättre.

 

Dock en annan bugg, nu i i Appstore, står att det ligger 4 uppdateringar och väntar, men går jag dit finns det inga.

Går jag till Köpta program så ligger det dock 4 stycken där..som jag ändå inte vill ha..

 

Så nu får jag väl om jag vil ha datorn "säker", installera macOS Sierra och hoppas på det bästa.

Tycker dock att skärmen fladdrar lite oroväckande efter alla omstarter, så jag for in till MacForum i Kungsbacka, då jag upptäckte att det var den 31 okt 2015 jag köpte datorn, och för att inte åka på några tråkigheter köpte till AppleCare.

 

Det är ett annat fel också jag dragit mig för att få åtgärdat, det är laddaren som när jag sätter i magnetkontakten, visar att den laddar i menyraden, men den gröna dioden tänds inte på kontakten, och det händer inget med laddningen, först när jag trixar lite med kontakten vänder och vrider på den så tänds lampan och batteriet tar laddning.

 

Tjejen på MacForum testade laddaren på deras datorer, och där fungerade det, så det kan vara tjall på kontakten i datorn.

Så nu när jag har AppleCare kan det vara dags för dem att titta på den längre fram.

 

Tur att jag kollade efter när jag köpt datorn, tiden går fortare än vad man tror

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...