Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Musmarkörinställningar på fel ställe.


Focus75

Rekommendera Poster

Helt plötsligt började muspekaren/markören ändra storlek. Jag gjorde som jag alltid gjort, gick in i Systeminställning-Mus men där fanns ingenting om detta. Så där satt jag med irriterande mus som levde sitt eget liv framför ögonen på mig, tills grannen som arbetar hos Kjell&co berättade att den funktionen är sedan El Capitan flyttad från Musfönstret till Hjälpfönstret-Bildskärmar och det stämde när jag kollade. Jag bockade ur rutan och samtidigt passade jag på att justera markörstorleken, sedan dess fungerar pekaren/markören som i fornstora dar.

 

Men varför denna onödiga ändring kan man ju undra. Apple som skryter med att göra logiska lösningar på allt. det var absolut inte logiskt.

Jag kör på en iMac mid 2011 Sierra 10.12.1

 

 

post-78308-0-20163900-1477409797_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inställningen ligger väldigt logiskt under HJÄLPMEDEL.

För det är precis vad det är ett hjälpmedel att hitta markören genom att skaka musen/svepa snabbt på touchpaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inställningen ligger väldigt logiskt under HJÄLPMEDEL.

För det är precis vad det är ett hjälpmedel att hitta markören genom att skaka musen/svepa snabbt på touchpaden.

 

Vem har pratat om touchpaden. Jag har alltid kört med mus med kabel. Det finns massor av fönster för allt möjligt man går direkt in i när/om man behöver göra ändring. När jag vill lägga min hårdisk i viloläge så går jag in i Strömsparan och inte i Hjälpmedel likaså när jag vill ändra Ljudvolym med flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vem har pratat om touchpaden. Jag har alltid kört med mus med kabel. Det finns massor av fönster för allt möjligt man går direkt in i när/om man behöver göra ändring. När jag vill lägga min hårdisk i viloläge så går jag in i Strömsparan och inte i Hjälpmedel likaså när jag vill ändra Ljudvolym med flera.

 

 

Jag skrev touchpadden så dom som inte använder en mus ska förstå att det är samma beteende oberoende vilken man använder.

Strömspar och ljudvolym är funktioner och inte ett HJÄLPMEDEL.

Så din jämförelse är icke applicerar. Att kunna göra muspekaren stor genom att skaka musen eller svepa över touchpadden så man lätt hittar den ÄR ett hjälpmedel därför är inställningen lagd under just hjälpmedel.

Logsikt och intuitivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dessutom, om du frågar lappen71 så har du haft den här funktionen aktiverad sedan du installerade El Capitan. Detta helt oavsett vilken uppfattning du själv har om när fenomenet uppstod.

Jag talar av egen erfarenhet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dessutom, om du frågar lappen71 så har du haft den här funktionen aktiverad sedan du installerade El Capitan. Detta helt oavsett vilken uppfattning du själv har om när fenomenet uppstod.

Jag talar av egen erfarenhet här.

 

 

Helt rätt :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag hade sett problemet med plötsliga pekstorlekar i El Capitan så hade jag inte behövt lägga frågan idag.

Sedan Tigern 10.4 upp till El Captan har jag gjort alla mina musinställningar i fönstret Mus inklusive pek/markörändringar, så varför skulle jag inte tro att det fortfarande var så i El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag hade sett problemet med plötsliga pekstorlekar i El Capitan så hade jag inte behövt lägga frågan idag.

Sedan Tigern 10.4 upp till El Captan har jag gjort alla mina musinställningar i fönstret Mus inklusive pek/markörändringar, så varför skulle jag inte tro att det fortfarande var så i El Capitan.

 

 

Det är ett faktum att det introducerades med El Capitan.

Att det finns en uppsjö med sidor som talar om hur man avaktivera det bekräftar att det är en sak som är på per default med El Captain.

 

http://www.idownloadblog.com/2015/09/30/how-to-disable-the-mouse-pointer-shake-gesture-in-os-x-el-capitan/

 

 

 

Starting with El Capitan, OS X is hoping to help out with that, courtesy of a brand new addition to the operating system.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men du bryr dig inte om att jag som alltid kört mus med kabel inte behövt se artiklar om att man flyttat funktioner jag aldrig behövt till hjälpmedelsfönstret i och med uppgraderingen till El Capitan förrän för ett par veckor sedan när min pekare började byta storlek och då började undra varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men du bryr dig inte om att jag som alltid kört mus med kabel inte behövt se artiklar om att man flyttat funktioner jag aldrig behövt till hjälpmedelsfönstret i och med uppgraderingen till El Capitan förrän för ett par veckor sedan när min pekare började byta storlek och då började undra varför.

 

 

Där har 100% rätt. Jag bryr mig inte om dina problem utan jag svarar så andra kan dra nytta av informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...