Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte till ny Mac från en annan Mac


sw3De

Rekommendera Poster

Jag köpte en iMac för några veckor sedan efter alla år med Windows, och har blivit riktigt förtjust i Mac'en min nu ;)

 

Frugan ville bli kvitt sin windows-dator med så vi köpte en till nu som jag hoppas kommer idag.

Eftersom jag ibland sitter med CAD-program (på amatörnivå) så köpte vi en med mer minne och bättre CPU till mig så tar frugan den jag haft.

 

Så nu till min fråga;

Hur flyttar jag enklast eller bäst över infon till den andra Mac'en?

På datorns hårddisk sparar jag endast det man 'måste' i princip, resten har jag på NASar.

 

Min "gamla" Mac, hur gör man för att återställa den så frugan kan ha sitt konto på den utan att mitt är kvar med ev. rester av program eller dyl.

 

Det är nya iMac 21.5" det gäller, så vet inte vad dom kallas, Mid 2015?

 

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en iMac för några veckor sedan efter alla år med Windows, och har blivit riktigt förtjust i Mac'en min nu ;)

 

Frugan ville bli kvitt sin windows-dator med så vi köpte en till nu som jag hoppas kommer idag.

Eftersom jag ibland sitter med CAD-program (på amatörnivå) så köpte vi en med mer minne och bättre CPU till mig så tar frugan den jag haft.

 

Så nu till min fråga;

Hur flyttar jag enklast eller bäst över infon till den andra Mac'en?

På datorns hårddisk sparar jag endast det man 'måste' i princip, resten har jag på NASar.

 

Min "gamla" Mac, hur gör man för att återställa den så frugan kan ha sitt konto på den utan att mitt är kvar med ev. rester av program eller dyl.

 

Det är nya iMac 21.5" det gäller, så vet inte vad dom kallas, Mid 2015?

 

 

/Micke

Välkommen till ljusa sidan. ;)

 

Hur mycket data är det? Om det inte är mycket så kan du väl bara ta det på ett USB-minne? Eller en extern hårddisk.

 

När det gäller att återställa så hade jag kört en ominstallation cmd+alt+R = total ominstallation, allt försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: man trycker alltså ner cmd+alt+r vid omstart av datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till ljusa sidan. ;)

 

Hur mycket data är det? Om det inte är mycket så kan du väl bara ta det på ett USB-minne? Eller en extern hårddisk.

 

När det gäller att återställa så hade jag kört en ominstallation cmd+alt+R = total ominstallation, allt försvinner.

 

Tack för svar!

Men hur "bara tar jag det" via USB-minne? Fast nu kanske jag förstår att min fråga är ganska otydlig...

 

Det jag väl tänkte kanske skulle underlätta för mig vore att få mail-konton, inställningar gjorda i OS'et och installerade program till den nya datorn i ett svep så att säga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Flyttassistenten för att flytta över program och inställningar.

https://support.apple.com/sv-se/HT204350

Klokt. Det är bara jag som vill göra sådana saker själv. Är det en gammal PC-skada måntro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, Flyttassistent :-)

 

Ni Mac-gubbar är bortskämda :hihihi:

 

 

En sak jag utelämnade var att jag köpte datorn med mekanisk disk och ska byta till en SSD, så alla tankar går i kors med nytt operativsystem, flytt och diskbyte.

 

Så vad säger ni, ska jag använda flyttassistenten först, klona disken och sedan byta disk?

Det låter väl som att det blir smidigast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, Flyttassistent :-)

 

Ni Mac-gubbar är bortskämda :hihihi:

 

 

En sak jag utelämnade var att jag köpte datorn med mekanisk disk och ska byta till en SSD, så alla tankar går i kors med nytt operativsystem, flytt och diskbyte.

 

Så vad säger ni, ska jag använda flyttassistenten först, klona disken och sedan byta disk?

Det låter väl som att det blir smidigast?

Jag har aldrig använt flyttassistenten så jag vet inte om den är bra, jag gillar att flytta filer manuellt. Dock är ju Telly82 en kunnig person så det funkar säkert prima.

 

Ja, klona befintlig disk, sedan byt till ssd. Eller... flytta manuellt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klokt. Det är bara jag som vill göra sådana saker själv. Är det en gammal PC-skada måntro?

Nej, jag vill också göra sånt själv - men den är bra att ha för att importera sina saker. Sen lite också vilken form av uppgradering man gjort. Är det en större, installerar jag rent och sen hämtar in inställningar och mail och sånt den vägen. Programmen vill jag installera själv på den nya. Är det bara en flytt brukar jag klona över hela, eller stoppa i hårdisken i nya datorn bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara en flytt brukar jag klona över hela, eller stoppa i hårdisken i nya datorn bara.

 

Om man sätter in en tom hårddisk, hur beter sig datorn då? Och för att installera operativsystemet behöver man väl ha en skiva eller en USB-sticka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man sätter in en tom hårddisk, hur beter sig datorn då? Och för att installera operativsystemet behöver man väl ha en skiva eller en USB-sticka?

Ja, exakt... Stoppar du i en ny tom disk, får du först formatera den och installera. Du kan lägga installationen på en USB-sticka. Och på nyare Mac'ar finns väl recovery-partionen direkt på kortet, så då går det att installera ett system den vägen med. Eller så klonar du disken från den andra, och sen stoppar i den - om det nu skall vara samma på båda.

 

Men är det en ny (en till) dator du skaffat, följer det väl med system på den och du vill bara få över infon? Flyttassistenen funkar bra till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om man sätter in en tom hårddisk, hur beter sig datorn då? Och för att installera operativsystemet behöver man väl ha en skiva eller en USB-sticka?

Du kan köra internetåterställning utan skiva eller USB-minne. I alla fall för hyfsat nya Macar.

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt flyttassistenten så jag vet inte om den är bra, jag gillar att flytta filer manuellt. Dock är ju Telly82 en kunnig person så det funkar säkert prima.

 

Ja, klona befintlig disk, sedan byt till ssd. Eller... flytta manuellt. :)

 

 

Nej, jag vill också göra sånt själv - men den är bra att ha för att importera sina saker. Sen lite också vilken form av uppgradering man gjort. Är det en större, installerar jag rent och sen hämtar in inställningar och mail och sånt den vägen. Programmen vill jag installera själv på den nya. Är det bara en flytt brukar jag klona över hela, eller stoppa i hårdisken i nya datorn bara.

Med flyttassistenten så får man över alla installerade program, deras inställningsfiler, licensfiler och annat. Man får över alla e-postkonton och deras inställningar. Man får över alla nätverksinställningar. Man får över alla sina dokument, foton och annat. Bara för att nämna det viktigaste.

 

Men man får också över sådant man kanske vill bli av med. Fast det kan man ju rensa ut först, innan flyttningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det en ny (en till) dator du skaffat, följer det väl med system på den och du vill bara få över infon? Flyttassistenen funkar bra till det.

 

 

Precis, men jag hade inte riktigt råd/lust att betala 5500kr för att få den med en SSD-disk, så jag köpte en SSD-disk själv och byter, det bökar till det lite för mig eftersom jag inte är bekant med varken termer eller operativet på Mac :-D

 

 

Det blir flyttassistenten in på den nya Mac'en, klona disken och sedan byta disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra internetåterställning utan skiva eller USB-minne. I alla fall för hyfsat nya Macar.

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

 

Underbart! Låter jädrans smidigt, jag antar att man även slipper licensnyckelbråket (som det blir efter någon gång med Windows).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med flyttassistenten så får man över alla installerade program, deras inställningsfiler, licensfiler och annat. Man får över alla e-postkonton och deras inställningar. Man får över alla nätverksinställningar. Man får över alla sina dokument, foton och annat. Bara för att nämna det viktigaste.

När jag flyttade in i min Mac Pro och hoppade gjorde jag en installtion, och sen i flyttassistenen kunde man välja rätt bra vad man (inte) ville ha. Det var väl mest epostkonton och Safaribokmärken och sånt. Programmen installerade jag själv, på nytt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men jag hade inte riktigt råd/lust att betala 5500kr för att få den med en SSD-disk, så jag köpte en SSD-disk själv och byter, det bökar till det lite för mig eftersom jag inte är bekant med varken termer eller operativet på Mac :-D

 

 

Det blir flyttassistenten in på den nya Mac'en, klona disken och sedan byta disk.

Men den kom väl med en disk? Då kan du koppla in SSD via en USBkabel/chassi t ex, och sen klona över systemet och sätta in den nya disken. Beroende på såklart vilken dator det gäller. En del nya är exakt hur svåra som helst att byta på själv idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...