Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på raidad thunderbolt "disk enclosure"?


Martin.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Redigerar på hobbynivå filmer/foton i stort sätt på daglig basis. Har idag en WD MyPassport Pro som jag kör i Raid 0 där media ligger på sen ligger Final Cut/Photoshop/Lightroom på min MacBooks SSD. Detta fungerar bra för mig och prestandan är OK, däremot inser jag att jag ej har någon backup ifall något händer. I dagsläget dumpar jag över filer från MyPassport PRO till vanliga externa diskar - viktiga bilder lägger jag även i molnet samt har på flera diskar.

 

Detta blir omständligt i långa loppet så nu har jag bestämt mig för att investera i en ny Raidad hårddisklösning och är beredd att öppna plånboken lite extra då jag ser detta som en framtidssäkring. Står lite i valet och kvalet och tänkte om någon här har en bra lösning att tips om.

 

Mitt optimala scenario (tror jag) är:

- Raid 5 lösning med 5 diskar.

- 12TB + användbar yta

- Thunderbolt interface - fördelen med Thunderbolt är att jag kan "daisy chainá" ihop den med övriga thunderbolt diskar vilket jag antar gör att överföringshastigheten blir optimal? Samt att jag kan redigera direkt från nya enheten även om det inte är ett måste. Överlag är jag pro-thunderbolt av den enkla anledningen att det fungerat klockrent men bevisa gärna att USB funkar minst lika bra.

 

En annan lösning:

- Jag bortser från Thunderbolt och har ett mycket större utbud av lösningar.

 

Märket jag tittat på idag är OWC, Drobo, Qnap och budget är som alltid "så billigt som möjligt" men just nu ligger min smärtgräns på 15K sek. För de pengarna vill jag se en bra lösning jag kan leva med en lång tid.

 

Känns som beroende på vilket forum jag läser på, test jag hittar eller artikel jag läser så säger folk olika så är det någon här som kanske rent av köpt något liknande som fungerat bra är jag väldigt glad för input. Eller ja - all feedback är bra feedback.

 

Tack på förhand!

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAID ligger över min förmåga. Vill bara påpeka att om du vill köra daisy chain med Thunderbolt kolla då NOGA innan att det verkligen finns ett Thunderbolt-uttag att gå vidare med. Det är inte alls givet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAID ligger över min förmåga. Vill bara påpeka att om du vill köra daisy chain med Thunderbolt kolla då NOGA innan att det verkligen finns ett Thunderbolt-uttag att gå vidare med. Det är inte alls givet.

Tack för ditt svar och det är redan något jag har i åtanke. Men tack ändå för din påminnelse.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar och det är redan något jag har i åtanke. Men tack ändå för din påminnelse.

 

Mvh Martin

 

Jag gjorde en översyn av Thunderboltdiskar för ett tag sedan. Förutom att de är väldigt få överhuvudtaget var det bara några med uttag för vidarekoppling. Vilket är väldigt vanligt när det gäller Thunderbolt. Plus att hubbar finns knappt inte. Den jag hittade är svindyr och hade bara typ två uttag. Förutom att Thunderbolt är superbra så är det en kommersiell flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag gjorde en översyn av Thunderboltdiskar för ett tag sedan. Förutom att de är väldigt få överhuvudtaget var det bara några med uttag för vidarekoppling. Vilket är väldigt vanligt när det gäller Thunderbolt. Plus att hubbar finns knappt inte. Den jag hittade är svindyr och hade bara typ två uttag. Förutom att Thunderbolt är superbra så är det en kommersiell flopp.

 

Du har helt rätt i att det inte är de vanligaste, något jag också märkt. Samtidigt så har de modeller jag tittat på haft daisy chain möjligheter.

 

Lutar mest åt en Drobo 5D just nu och här är en print från deras specifickation:

 

post-55007-0-66589600-1477317448_thumb.png

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...