Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ruska liv i gamla Macen — så gör du för att installera GNU/Linux


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Artiklar som den här får också gärna nämna att programmen på Linux är undermåliga för vanliga användare jämfört med de på Windows och macOS.

 

Det räcker liksom inte att vara "ett kraftfullt operativsystem". Det ska gå att använda för dagligt bruk också, på den punkten fallerar det fortfarande. Det är anledningen till att Linux fortfarande i stort sett är för utvecklare som inte har några andra krav än ett terminalfönster, GCC och valfri outtalbar editor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som just var redo att installera och testa på min Mac Pro 2006 ?

 

Firefox ser ut att vara installerat på den bild som finns i första inlägget. Är det bara webläsare som är användbara för vanliga användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som just var redo att installera och testa på min Mac Pro 2006

 

Firefox ser ut att vara installerat på den bild som finns i första inlägget. Är det bara webläsare som är användbara för vanliga användare?

Nejdå, det finns fler webläsare. Del flesta program du hittar även där. Det är snarare ett fåtal program som inte finns. Jmf med OS X så hittar du väl inte iTunes, M$ Office, Photoshop osv. Men till de finns det bra &/el bättre alternativ. Och 98% av alla program är fullt uttalbara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det finns fler webläsare. Del flesta program du hittar även där. Det är snarare ett fåtal program som inte finns. Jmf med OS X så hittar du väl inte iTunes, M$ Office, Photoshop osv. Men till de finns det bra &/el bättre alternativ. Och 98% av alla program är fullt uttalbara. :)

 

 

Hur vet man om ett program går att använda med Linux (Ubuntu i mitt fall)? Måste det stå specifikt i systemkraven för respektive program, eller installerar man och testar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om ett program går att använda med Linux (Ubuntu i mitt fall)? Måste det stå specifikt i systemkraven för respektive program, eller installerar man och testar?

Sök i program/paket-hanteraren. De ligger oftast redan där. Kollar du på olika programs egna sidor, så står det ofta med där om det finns för Linux, OS X, Wi***ws osv. Men finns den redan “förpackad” till din dist, så installera den helst den vägen så kommer uppdateringarna in smidigt och bra.

 

https://duckduckgo.com/?q=!gi+ubuntu+software+center

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...