Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RAM-förbrukning i olika system


sevensleeper

Rekommendera Poster

Problemet med att mäta minne på det som göra här är att man mäter minnesrymd och inte faktiskt utnyttjande.

 

Sedan strävar ett bra operativsystem efter att utnyttja så mycket minne som möjligt, (oanvänd RAM drar bara ström utan att bidra med något) dvs ett vettigt system har väldigt lite "free" (kanske bara 2-3%) som mest, de flesta moderna system cachar därför väldigt aggressivt; läs cachar kan oftast tömmas i stort sett gratis om något program behöver minne.

 

Om man vill veta absolut minnesförbruking får man titta på RSS värdet (Resident Set Size).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag tycker att Mac OS 10.12.6 minneshantering är konstig. Först en dump över min mini som har gått i flera dagar med samma program, sedan en dump för en nystartad dator med samma program. Den nystartade datorn använder MER minne för program. Den som har gått länge använder MINDRE, och skriver i stället växelfiler till SSD:n. Jag hade fem stycken à 1,1 GB. Dessutom är en del minne komprimerat. Vad är det effektiva i detta?!?!

 

post-28798-0-87806700-1507103247_thumb.png

 

post-28798-0-29087700-1507103168_thumb.png

 

post-28798-0-92474200-1507103087_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du märkt någon prestandaförsämring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du märkt någon prestandaförsämring?

Eftersom du är helt ointresserad av hur det fungerar under huven, bara det fungerar, så behöver du inget svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du är helt ointresserad av hur det fungerar under huven, bara det fungerar, så behöver du inget svar.

 

 

:D:D:D

 

Med andra ord så har du inte märkt något utan måste agera som den griniga gubbe du alltid är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...