Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RAM-förbrukning i olika system


sevensleeper

Rekommendera Poster

Delad tråd från: https://forum.macworld.se/topic/116697-laeste-i-tidningen-idag/page-781
/Eric


- - -

 

Ja, det finns många olika system och distrubitioner man kan bör köra istället. Med rätt dator kan du installera OS X rakt av. Sen finns det en uppsjö av olika Linux-distar - och även *BSD är riktigt intressant. Sett till system/filer/program/upplägg, ligger faktiskt *BSD närmare OS X.

Såg alldeles nyss en riktigt bra genomgång av FreeBSD vs OpenBSD: https://www.unixmen.com/freebsd-vs-openbsd/


Första 8-10 styckena där innan de kommer igång med sin jämförelse, var riktigt instressant läsning. Både allmändbildande och lite om OS X.

Ska kolla artikeln, tack. I övrigt kan man ju kolla hur mycket RAM Windows äter i jämförelse med Ubuntu. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla artikeln, tack. I övrigt kan man ju kolla hur mycket RAM Windows äter i jämförelse med Ubuntu. :totaltgalen:

Mitt OS X landar på ungf 2200MB i förbrukat minne - som nyuppstartad och endast Terminal igång. När jag kollat efter uppdateringar på då den är nystartad (om det finns några) så kör jag en “purge” och rensar terminalfönstret. Då är det nere i 1960MB.

 

Ubuntu... Jämfört med andra distar och f f a andra skrivbord är Ubuntu ganska dryg i RAM-förbrukning. KDE och till viss mån Gnome3 är väl också rätt törstiga. Och även Linux/*BSD har fått rätt tunga grafiska program/spel som kräver en hel del resusrer nu, så väl igång sen så behöver man nog ha ungf lika mycket RAM under huven.

 

Notering: Skall man jmf RAM, så är det bara efter uppstart, allting inladdat och klar som är intressant. Efter det, då man kört ett tag, så kan det skilja en hel del och man får även tänka på att Linux har en annan minneshantering än andra. Det kan stå att jättemycket RAM är förbrukat, medans det eg är tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt OS X landar på ungf 2200MB i förbrukat minne - som nyuppstartad och endast Terminal igång. När jag kollat efter uppdateringar på då den är nystartad (om det finns några) så kör jag en “purge” och rensar terminalfönstret. Då är det nere i 1960MB.

 

Ubuntu... Jämfört med andra distar och f f a andra skrivbord är Ubuntu ganska dryg i RAM-förbrukning. KDE och till viss mån Gnome3 är väl också rätt törstiga. Och även Linux/*BSD har fått rätt tunga grafiska program/spel som kräver en hel del resusrer nu, så väl igång sen så behöver man nog ha ungf lika mycket RAM under huven.

 

Notering: Skall man jmf RAM, så är det bara efter uppstart, allting inladdat och klar som är intressant. Efter det, då man kört ett tag, så kan det skilja en hel del och man får även tänka på att Linux har en annan minneshantering än andra. Det kan stå att jättemycket RAM är förbrukat, medans det eg är tillgängligt.

Ubuntu 16.04 LTS alldeles nyss. Utöver systemet och skärmavbild är Chrome i gång.

 

Hela datorn:

 

post-28798-0-30671900-1477156161_thumb.png

 

Bara Chrome:

 

post-28798-0-58906200-1477156273_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu 16.04 LTS alldeles nyss. Utöver systemet och skärmavbild är Chrome i gång.

 

Hela datorn:

 

attachicon.gifubuntu.png

 

Bara Chrome:

 

attachicon.gifaktivitet.png

Ojdå... 1.5GiB* RAM är rätt mycket för av vara Linux (och Chrom var väl bara en 3-4-500MB, ≈). :fundersam: När jag testat kollat lite med olika skrivbord, och även sökt på lite olika RAM-värden »»» ... så (i runda slängar), med:

· Xfce: ≈ 120-150MB

· Cinnamon: ≈ 230-280MB

· Gnome3: ≈ 350-400MB

---

= system och skrivbord när det är uppstartat.

 

KDE brukar väl ligga strax över Gnome3, och MATE strax under Cinnamon.

 

 

* 1.5GiB... Linux mäter i GiB, så omvandlat till OS X mätsiffror (GB) ger det 1536MB (1024x1.5), om man skall vara nogräknad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

* 1.5GiB... Linux mäter i GiB, så omvandlat till OS X mätsiffror (GB) ger det 1536MB (1024x1.5), om man skall vara nogräknad.

Blir det inte 1,611GB?

 

"The gibibyte is a multiple of the unit byte for digital information. The binary prefix gibi means 2^30, therefore one gibibyte is equal to 1073741824bytes = 1024 mebibytes...

 

...The gibibyte is very closely related to the gigabyte (GB). The GB is defined by the IEC as 10^9 bytes = 1000000000bytes, 1GiB ≈ 1.074GB."

 

Wikipedia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte 1,611GB?

 

"The gibibyte is a multiple of the unit byte for digital information. The binary prefix gibi means 2^30, therefore one gibibyte is equal to 1073741824bytes = 1024 mebibytes...

 

...The gibibyte is very closely related to the gigabyte (GB). The GB is defined by the IEC as 10^9 bytes = 1000000000bytes, 1GiB ≈ 1.074GB."

 

Wikipedia

Hinner inte kika på ex2 där (nu), men översta där...

 

Ja - 1024 MiB = 1GiB. Kort så går man efter 1024-skalan, medans den andra är metrisk och går efter 1000-skalan. Hårddiskar/minne brukar vara ofta vara angivna i GB, så på så sätt gör OS X rätt när de har sin visning av övrigt i samma enhet. En del gör fel och säger MB men räknar 1024. Så blir det (tekn sett) fel.

 

Är därför man ibland ser olika värden på nedladdningsfiler/program. 1 angiven storlek i ASrore, när den laddas ner blir det en annan, och sen i Finder, kanske en 3'e. Webservrar räknar oftast i 1024

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... man får även tänka på att Linux har en annan minneshantering än andra. Det kan stå att jättemycket RAM är förbrukat, medans det eg är tillgängligt.

 

Ojdå... 1.5GiB* RAM är rätt mycket för av vara Linux ...

:P:D:totaltgalen:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hinner inte kika på ex2 där (nu)

Gör det vid tillfälle så förstår du vad jag menar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:P:D:totaltgalen:;)

Jo, men den var väl nystartad? (40sek?) Då är det rätt mycket.

 

Har den gått längre, bättre du kollar med t ex free: »»»

free -m

# eller m -t (xtra rad med total)
free -t -m

Då får du med både shared, cached och buffers

 

Annars... ta gärna en sån dump nästa gång den är nystartad. Alltid intressant att se vad det kan ligga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men den var väl nystartad? (40sek?) Då är det rätt mycket.

 

Har den gått längre, bättre du kollar med t ex free: »»»

free -m

# eller m -t (xtra rad med total)
free -t -m

Då får du med både shared, cached och buffers

 

Annars... ta gärna en sån dump nästa gång den är nystartad. Alltid intressant att se vad det kan ligga på.

total used free shared buff/cache available
7951 1232 4665 39 2053 6343

 

Efter flera timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

total        used        free      shared  buff/cache   available

 7951        1232        4665          39        2053        6343

Efter flera timmar.

Ja... det är ju en hel det där som egentligen till hör ledigt minne, och en väldigt liten del av shared/buff som kan räknas som använt. Men säg att allt det är ledigt, så 1232MB är nog ganska mycket i a f, om det nu bara är Chrome öppen - och systeminfo-progr som du hade på bild.

 

Kan du ta en dump (på båda) när du startar nästa gång? Vill gärna se vad det blir då. :yeahbaby: Är alltid intressant att ha/få värden att jämföra med och förhålla sig till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... det är ju en hel det där som egentligen till hör ledigt minne, och en väldigt liten del av shared/buff som kan räknas som använt. Men säg att allt det är ledigt, så 1232MB är nog ganska mycket i a f, om det nu bara är Chrome öppen - och systeminfo-progr som du hade på bild.

 

Kan du ta en dump (på båda) när du startar nästa gång? Vill gärna se vad det blir då. :yeahbaby: Är alltid intressant att ha/få värden att jämföra med och förhålla sig till.

Båda vad? Gör gärna det, om jag vet vad det är. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda vad? Gör gärna det, om jag vet vad det är. :)

Både U och buntu... :totaltgalen:

 

Nej, men 1) GUI-bilden (Gnome SystemInfo ?) och 2) free-kommandot. Var det bra en rad i free förresten? Brukar väl var 3-4 stycken. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både U och buntu... :totaltgalen:

 

Nej, men 1) GUI-bilden (Gnome SystemInfo ?) och 2) free-kommandot. Var det bra en rad i free förresten? Brukar väl var 3-4 stycken. :fundersam:

Okej.

Vad gäller free var det två rader, och den ena var swap, identisk med mängden RAM, så den tog jag inte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... 1) GUI-bilden (Gnome SystemInfo ?) och 2) free-kommandot. ...

Här kommer de. Freekommandot gjorde jag först, sedan Systemövervakare. Ingen Chrome i gång.

 

post-28798-0-81558200-1477170985_thumb.png

 

post-28798-0-91681200-1477170984_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte 1,611GB?

 

"The gibibyte is a multiple of the unit byte for digital information. The binary prefix gibi means 2^30, therefore one gibibyte is equal to 1073741824bytes = 1024 mebibytes...

 

...The gibibyte is very closely related to the gigabyte (GB). The GB is defined by the IEC as 10^9 bytes = 1000000000bytes, 1GiB ≈ 1.074GB."

 

Wikipedia

Jo, jag räknade ner och sen upp med en och tänkte inte på den dynamiska ökningen. Blir lätt att man slarvar med “1024” bara, eftersom det är skalan. Var nog rätt trött och f f a stressad för jag skulle kolla på en auktion jag sen missade sen med några sekunder/kronor. (F*****n!!!) En mini server, anno 2010.

 

Men 1.6106 blir det utan avrundningar (1.74 är avrundat)

1024                  1024
1024*1024             1048576
1024*1024*1024        1073741824

# Baklänges blir det
1000/1024             0.9765625
1000000/1048576       0.95367431640625
100000000/1073741824  0.93132257461548

1.5*1000000000        1500000000
1.5*1073741824        1610612736
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Jo, jag räknade ner och sen upp med en och tänkte inte på den dynamiska ökningen. Blir lätt att man slarvar med 1024 bara, eftersom det är skalan. Var nog rätt trött och f f a stressad för jag skulle kolla på en auktion jag sen missade sen med några sekunder/kronor. (F*****n!!!) En mini server, anno 2010.

 

Men 1.6106 blir det utan avrundningar (1.74 är avrundat)

1024                  1024
1024*1024             1048576
1024*1024*1024        1073741824

# Baklänges blir det
1000/1024             0.9765625
1000000/1048576       0.95367431640625
100000000/1073741824  0.93132257461548

1.5*1000000000        1500000000
1.5*1073741824        1610612736

Lurigt är det. Speciellt när man multitaskar med en auktion kan jag tro.

 

Enklast vid omvandling tycker jag är att räkna i byte.

 

1 GB = 10^9 B

1GiB = 2^30 B

 

Så 1,5 GB som i detta fallet omvandlat till GB blir typ:

 

1,5x2^30/10^9=1,6106

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lurigt är det. Speciellt när man multitaskar med en auktion kan jag tro.

 

Enklast vid omvandling tycker jag är att räkna i byte.

 

1 GB = 10^9 B

1GiB = 2^30 B

 

Så 1,5 GB som i detta fallet omvandlat till GB blir typ:

 

1,5x2^30/10^9=1,6106

Ja, det blir lite lurigt för man räknar med “1024”, men skall men beräkna får man se det som:

KB->KiB x 1.024  (2.4%)
MB->MiB x 1.0485 (4.85%)
GB->GiB x 1.0737 (7.37%)

KiB->KB x 0.9765 (97.65%)
MiB->MB x 0.9536 (95.36%)
GiB->GB x 0.9313 (93.13%)

Något sånt blir det väl ...om man skall ha någon slags lathund över det.

 

Jo, man glömmer lätta att miniräknaren i OS X har 3 modeller: vanlig, science, progr. Blir ju onekligen lite enklare att hantera såna tal då.

post-64246-0-00338100-1477178571.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer de. Freekommandot gjorde jag först, sedan Systemövervakare. Ingen Chrome i gång.

 

attachicon.giffree2.png

 

attachicon.giffree1.png

free är bra, men som du ser, när man kikar så känns det som det saknas lite logik där - ungf som de gömmer en variabel, med flit. :rolleyes: Hur man än plussar och bollar med siffrorna får man det inte helt att stämma. Är såklart hur de använder bufferten osv. Känns lite som systeminfon lägger ihop anv+buff - delade, eller om de drar av det delade från båda. Jaja, med 535, om man går på lägsta lägst. Det är en bit mer än Gnome3. Kanske det kan vara Unity som har såpass mycket mer tjänster som körs.

 

Kika gärna lite här: http://www.binarytides.com/linux-command-check-memory-usage/ Tyckte det var en bra sida. Exemplet med vmstat presenterar minnesförbrukningen ganska så likt OS X sätt (vm_stat). Det står lite där under free med hur de räknar, och det om hur det blir högre sen.

 

“Linux has the habit of caching lots of things for faster performance, so that memory can be freed and used if needed.”

 

Ren spekulation, men Ubuntu är väl den dist som satsat hårdast på att få till ett slags hybridOS för både desktop och mobil? Om det kan vara gemensamma resurser som spiller över på varandra då och puttar upp användningen? :fundersam:

 

Har väldigt dålig koll på Ubuntu öht, sett till specifik anv, men det där kändes ju lite intressant att rota lite i. Se vad man kan hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, det blir lite lurigt för man räknar med 1024, men skall men beräkna får man se det som:

KB->KiB x 1.024  (2.4%)
MB->MiB x 1.0485 (4.85%)
GB->GiB x 1.0737 (7.37%)

KiB->KB x 0.9765 (97.65%)
MiB->MB x 0.9536 (95.36%)
GiB->GB x 0.9313 (93.13%)
Något sånt blir det väl ...om man skall ha någon slags lathund över det.

 

Jo, man glömmer lätta att miniräknaren i OS X har 3 modeller: vanlig, science, progr. Blir ju onekligen lite enklare att hantera såna tal då.

calcScience.png

Jag tänkte för att slippa lathund. Vilka tiopotenser respektive tvåpotenser som gäller är ju någorlunda enkelt att memorera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iEric, kan inte du lyfta ut denna Linuxdiskussion och lägga den i en egen tråd? Nu är vi långt från trådens ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

free är bra, men som du ser, när man kikar så känns det som det saknas lite logik där - ungf som de gömmer en variabel, med flit. :rolleyes: Hur man än plussar och bollar med siffrorna får man det inte helt att stämma. Är såklart hur de använder bufferten osv. Känns lite som systeminfon lägger ihop anv+buff - delade, eller om de drar av det delade från båda. Jaja, med 535, om man går på lägsta lägst. Det är en bit mer än Gnome3. Kanske det kan vara Unity som har såpass mycket mer tjänster som körs.

 

Kika gärna lite här: http://www.binarytides.com/linux-command-check-memory-usage/ Tyckte det var en bra sida. Exemplet med vmstat presenterar minnesförbrukningen ganska så likt OS X sätt (vm_stat). Det står lite där under free med hur de räknar, och det om hur det blir högre sen.

 

“Linux has the habit of caching lots of things for faster performance, so that memory can be freed and used if needed.”

 

Ren spekulation, men Ubuntu är väl den dist som satsat hårdast på att få till ett slags hybridOS för både desktop och mobil? Om det kan vara gemensamma resurser som spiller över på varandra då och puttar upp användningen? :fundersam:

 

Har väldigt dålig koll på Ubuntu öht, sett till specifik anv, men det där kändes ju lite intressant att rota lite i. Se vad man kan hitta.

Jag kollade in den där sidan, bra tips. Ubuntu har en massa konstiga grejer som säkert är för mobil plattform, ja.

Jag använder Ubuntu för att det dels påminner om Mac, exempelvis med sin App Store och Systeminställningar, dels är bäst översatt till svenska (Unity), dels att man så klart kan göra allt som man kan göra i Linux, sammantaget.

Ironiskt nog använder jag Terminalen mest i Linux, när jag behöver göra något vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade in den där sidan, bra tips. Ubuntu har en massa konstiga grejer som säkert är för mobil plattform, ja.

Jag använder Ubuntu för att det dels påminner om Mac, exempelvis med sin App Store och Systeminställningar, dels är bäst översatt till svenska (Unity), dels att man så klart kan göra allt som man kan göra i Linux, sammantaget.

Ironiskt nog använder jag Terminalen mest i Linux, när jag behöver göra något vettigt.

Ja, så brukar det bli. :ThumbsUp:

 

Den sidan, eller hela den site'n är rätt bra. Gillar utseendet, och det är ofta inte så plottriga guider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iEric, kan inte du lyfta ut denna Linuxdiskussion och lägga den i en egen tråd? Nu är vi långt från trådens ämne.

Visst kan jag det. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...