Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Terminal


OldMac

Rekommendera Poster

Kan någon föreslå mig en lösning till ett problem som jag har med Terminal?

Jag kan endast göra sudo shutdown -h från administratör-kontot. Loggar jag sen in till ett av mina vanliga användarkonton så får inte avstängningskommandot någon verkan - och det skulle jag vilja att det hade (jag vet inte om detta är ett fel - det gick i äldre systemversioner att göra sudo från adminstratörs-konto med verkan över alla konton, men det är kanske ändrat?).

Jag har försökt att lösa detta genom att lägga till det vanliga användarkontot till Terminals lista över behöriga användare i tanken att utföra sudo från det kontot, men systemet meddelar bara att jag är inte behörig att göra detta (samma sak händer även om jag försöker lägga till administratörs-kontot till Terminals lista över behöriga användare - men sudo fungerar alltså ändå inom ramen för det kontot).

 

[jag använder El Capitan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon föreslå mig en lösning till ett problem som jag har med Terminal?

 

Jag kan endast göra sudo shutdown -h från administratör-kontot. Loggar jag sen in till ett av mina vanliga användarkonton så får inte avstängningskommandot någon verkan - och det skulle jag vilja att det hade (jag vet inte om detta är ett fel - det gick i äldre systemversioner att göra sudo från adminstratörs-konto med verkan över alla konton, men det är kanske ändrat?).

 

Jag har försökt att lösa detta genom att lägga till det vanliga användarkontot till Terminals lista över behöriga användare i tanken att utföra sudo från det kontot, men systemet meddelar bara att jag är inte behörig att göra detta (samma sak händer även om jag försöker lägga till administratörs-kontot till Terminals lista över behöriga användare - men sudo fungerar alltså ändå inom ramen för det kontot).

 

[jag använder El Capitan]

Och när du kör som vanlig användare, använder du admin-lösenordet då? Dvs:

NormalAnvändaren ~$ sudo shutdown -h now
Password: <admins lösen>

 

Finns väl lite olika lösningar du kan testa. Du kan prova att ange admin som användare då du kör sudo:

sudo -u Admin shutdown...

Eller att du loggar in (byter användare) i Terminalen som admin och kör det därifrån.

sudo -i -u Admin

- - -

 

Ett annat alternativ är att i filen /etc/visudo som har alla inställningar där - att du lägger till en (normal)användare som är kopplat just till det kommandot.

 

Exempel: (Sven-Allers = normalanvändare)

Sven-Allers ALL=(ALL): /sbin/shutdown

I OS X är väl alla användare kopplade till staff (gid=20). Kolla med:

id

Så, om du vill kan du låta alla “användare” i den gruppen (staff) få tillgång till det kommandot:

%staff ALL=(ALL): /sbin/shutdown

 

Vill du ha det helt lösenordsfritt (inte så bra kanske, men)

# byt
ALL=(ALL)
# till
ALL=NOPASSWD

 

Sen, filen visudo, el rättare sagt kommandot:

sudo visudo

Normalt sett öppnas det med vi/vim, som kan vara lite ganska knölig om man inte är van vid den. Vill du hellre ha “nano”, kör:

sudo EDITOR=nano visudo
# eller
export EDITOR=nano && sudo -E visudo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...