Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto vs Bilder


Benbjo

Rekommendera Poster

Vad finns det för skäl att använda Bilder om man har iPhoto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto utvecklas inte längre och fungerar kanske inte med det/de senaste macOS, Det är väl enda skälet, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har Bilder i ens iPhone/iPad så är det smidigt om Bilder även finns i Macen. Redigeringarna är kompatibla med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto utvecklas inte längre och fungerar kanske inte med det/de senaste macOS, Det är väl enda skälet, tror jag.

Jo, sista Iphoto (9.6.1) fungerar med Mac OS Sierra. Men jag bytte ändå eftersom alla Iphotohändelser importeras och listas i Bilder (2.0, som är nytt för Sierra). Då fanns det ingen anledning att behålla Iphoto för min del. MAn ska ju framtidssäkra också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ha extern bildeditor i Bilder i Sierra? För det kunde man inte tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ha extern bildeditor i Bilder i Sierra? För det kunde man inte tidigare.

 

 

Man kan installera extensions som blir integrerade med Bilder.

 

https://support.apple.com/en-us/HT205245

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Man kan installera extensions som blir integrerade med Bilder.

 

https://support.apple.com/en-us/HT205245

OK, man kan alltså inte använda ett standardprogram, som man kan med iPhoto.

Tack för beskedet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går enkelt att öppna bilder från Bilder-biblioteket i andra redigerare, biblioteket ligger under Medier - Bilder/Photos, i Finders vanliga filhanterare. Men sen får man lägga in den redigerade bilden till Bilder, alltså importera den igen efter att man har jobbat med den i extern redigerare. Inte riktigt samma som det fungerade i iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Törs jag ta bort iPhoto från datorn när jag nu mer endast använder Bilder? Är det risk att det finns kvar fotografier i iPhoto som inte kommit över till Bilder och kommer försvinna?

 

Fungerar det så att det är dubbla bildbibliotek i datorn så att alla fotografier som fanns i iPhoto till sista datum programmet användes finns kvar där och enbart är kopierade till Bilder och då upptar dubbel plats på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...