Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra behörighet på tmp-mapp


lemoskri

Rekommendera Poster

Kan någon guida mig igenom hur jag ändrar behörigheten på tmp-mappen?


Jag hittade en annan tråd här på forumet på detta ämne "tmp-mapp Startad av zorro , 2014-apr-25, 20:45" men eftersom jag inte har kunskap om koder i Terminal så hänger jag inte med riktigt.


Det här är mitt problem: Mina Adobe CS6 program kraschar vid start och jag kan inte heller installera en trial version av Creative Cloud från Adobe. Genom Adobes support fick jag veta att det är ett problem med tmp-mappen som inte har skrivarrättigheter. Eftersom jag har en gammal iMac från 2009 så får jag inte längre support från Apple. Jag har uppdaterat till El Capitan och sedan dess har jag haft mindre problem med CS6-programmen.


Ur chat med Adobe: "it is the issue with tmp. Your tmp folder does not have write permission."


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon guida mig igenom hur jag ändrar behörigheten på tmp-mappen?

 

Jag hittade en annan tråd här på forumet på detta ämne "tmp-mapp Startad av zorro , 2014-apr-25, 20:45" men eftersom jag inte har kunskap om koder i Terminal så hänger jag inte med riktigt.

Det här är mitt problem: Mina Adobe CS6 program kraschar vid start och jag kan inte heller installera en trial version av Creative Cloud från Adobe. Genom Adobes support fick jag veta att det är ett problem med tmp-mappen som inte har skrivarrättigheter. Eftersom jag har en gammal iMac från 2009 så får jag inte längre support från Apple. Jag har uppdaterat till El Capitan och sedan dess har jag haft mindre problem med CS6-programmen.

 

Ur chat med Adobe: "it is the issue with tmp. Your tmp folder does not have write permission."

I Terminal, kör det här:

ls -Ahl ~/ | grep tmp;
ls -Ahl / | grep tmp;
ls -Ahl /private | grep tmp;

Klistra in en rad i taget och tryck på Enter efter varje. Klistra in resultatet av det här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Terminal, kör det här:

ls -Ahl ~/ | grep tmp;
ls -Ahl / | grep tmp;
ls -Ahl /private | grep tmp;

Klistra in en rad i taget och tryck på Enter efter varje. Klistra in resultatet av det här...

Tack, jag ska prova det här lite senare ikväll. Men innan jag ger mig in i Terminal vill jag veta hur jag tar mig ut? Skriver jag exit och trycker enter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ska prova det här lite senare ikväll. Men innan jag ger mig in i Terminal vill jag veta hur jag tar mig ut? Skriver jag exit och trycker enter?

Ja, det är ett sätt - men det avslutar bara sessionen. Programmet är fortf öppet. Terminal är ett (GUI-)program som vilket annat... Avsluta med ⌘Q :yeahbaby: Och du behöver inte skriva exit innan.

 

post-64246-0-18498400-1477036455.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ett sätt - men det avslutar bara sessionen. Programmet är fortf öppet. Terminal är ett (GUI-)program som vilket annat... Avsluta med ⌘Q :yeahbaby: Och du behöver inte skriva exit innan.

 

attachicon.gifQuit_Terminal.png

Här är resultatet

ls -Ahl ~/ | grep tmp;Last login: Sat Oct 22 11:52:12 on console
iMac:~ Lemos$ ls -Ahl ~/ | grep tmp;
iMac:~ Lemos$ ls -Ahl / | grep tmp;
lrwxr-xr-x@   1 root       wheel    11B  1 Aug 12:46 tmp -> private/tmp
iMac:~ Lemos$ ls -Ahl /private | grep tmp;
drwxrwxrwt@   3 root  wheel   102B 19 Okt 17:50 tmp
iMac:~ Lemos$
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Resultatet i Terminal, vad betyder det? Ska jag testa starta CS6 programmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är resultatet

ls -Ahl ~/ | grep tmp;Last login: Sat Oct 22 11:52:12 on console
iMac:~ Lemos$ ls -Ahl ~/ | grep tmp;
iMac:~ Lemos$ ls -Ahl / | grep tmp;
lrwxr-xr-x@   1 root       wheel    11B  1 Aug 12:46 tmp -> private/tmp
iMac:~ Lemos$ ls -Ahl /private | grep tmp;
drwxrwxrwt@   3 root  wheel   102B 19 Okt 17:50 tmp
iMac:~ Lemos$

Tack... :yeahbaby:

 

Som jag kan se det så är det inga fel på rättigheterna. Den första där har 755 (rwx r-x r-x), vilket betyder att ägaren, gruppen och alla andra kan läsa/köra, men bara ägaren skriva. I den andra är det 777 (rwx rwx rwx) = alla kan läsa/skriva/köra.

 

Det skulle vara den första där då att det saknas ett par skrivrättigheter... Men... Jag har exakt samma resultat i min dator - och Photoshop (CS3) fungerar utmärkt där. :crossfingers:

 

- - -

 

Börja med att göra en säker start. Starta om med ⇧ nedtryckt... logga in på skrivbordet. Och gör sedan en nomral omstart. Då rensas en hels del skräp/skräpfiler/cache och annat. Det fixar ofta småprobem med.

 

Ja, du kan testa att starta något program i CS6, tex Photoshop. Om den krashar... Det kommer upp en ruta då. Klickar du på rapportera så kommer ett större fönster med hela krashloggen. Där kan du finna mer info om varför det krashade. Kopiera det och välj avbryt sen (så skickas inte rapporten/infon).

 

I Adobeforumet... angav de något mer om vilken tmp-folder det handlade om. Kanske det finns en egen tmp-folder i senare versioner. Och det kommer inte upp något annat meddeland felkod(/errorcode) osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultatet i Terminal, vad betyder det?

Det du klistrade in... :) Resultatet som i det som kom tillbaka i Terminal när du körde raderna.

$ echo 'hej'  # kommando som körs
hej           # resultat blev: hej
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack... :yeahbaby:

 

Som jag kan se det så är det inga fel på rättigheterna. Den första där har 755 (rwx r-x r-x), vilket betyder att ägaren, gruppen och alla andra kan läsa/köra, men bara ägaren skriva. I den andra är det 777 (rwx rwx rwx) = alla kan läsa/skriva/köra.

 

Det skulle vara den första där då att det saknas ett par skrivrättigheter... Men... Jag har exakt samma resultat i min dator - och Photoshop (CS3) fungerar utmärkt där. :crossfingers:

 

- - -

 

Börja med att göra en säker start. Starta om med ⇧ nedtryckt... logga in på skrivbordet. Och gör sedan en nomral omstart. Då rensas en hels del skräp/skräpfiler/cache och annat. Det fixar ofta småprobem med.

 

Ja, du kan testa att starta något program i CS6, tex Photoshop. Om den krashar... Det kommer upp en ruta då. Klickar du på rapportera så kommer ett större fönster med hela krashloggen. Där kan du finna mer info om varför det krashade. Kopiera det och välj avbryt sen (så skickas inte rapporten/infon).

 

I Adobeforumet... angav de något mer om vilken tmp-folder det handlade om. Kanske det finns en egen tmp-folder i senare versioner. Och det kommer inte upp något annat meddeland felkod(/errorcode) osv?

 

Jag börjar också misstänka att det inte är tmp som är problemet. I Adobe-chatten gav jag dem tillåtelse att fjärrstyra min dator och jag kunde se att dett var den "vanliga" tmp mappen de gick in i.

 

Här är ett utdrag ur chatten:

Sanoop: I am able to access the screen let me check

Sanoop: It is the issue with tmp. Your tmp folder does not have write permission. I think the CS6 also started crashing because of the tmp permission issue.

Sanoop: In this case you may need to contact Apple to reset the permission for tmp or upgrade to MAC OS Seirra.

 

Apple kan inte hjälpa mig eftersom min dator är "vintage" (dvs från 2009).

 

Jag har kopierat krasch-loggen som blir 37 sidor, men tyvärr kan jag inte läsa av den.

 

Ska testa säker omstart strax...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger det här utdraget ur kraschloggen något? Det är enda gången ordet "error" dyker upp i loggen. Ordet "crash" dyker upp cirka 10 ggr.

 

Thread 0 crashed with X86 Thread State (32-bit):

eax: 0x00000000 ebx: 0x00001000 ecx: 0xbfffd234 edx: 0x000c7e00

edi: 0x00000000 esi: 0x00000001 ebp: 0xbfffc588 esp: 0xbfffc580

ss: 0x00000023 efl: 0x00010282 eip: 0x925a5be0 cs: 0x0000001b

ds: 0x00000023 es: 0x00000023 fs: 0x00000000 gs: 0x0000000f

cr2: 0x0671e000

 

Logical CPU: 0

Error Code: 0x000c0005

Trap Number: 132

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger det här utdraget ur kraschloggen något? Det är enda gången ordet "error" dyker upp i loggen. Ordet "crash" dyker upp cirka 10 ggr.

 

Thread 0 crashed with X86 Thread State (32-bit):

eax: 0x00000000 ebx: 0x00001000 ecx: 0xbfffd234 edx: 0x000c7e00

edi: 0x00000000 esi: 0x00000001 ebp: 0xbfffc588 esp: 0xbfffc580

ss: 0x00000023 efl: 0x00010282 eip: 0x925a5be0 cs: 0x0000001b

ds: 0x00000023 es: 0x00000023 fs: 0x00000000 gs: 0x0000000f

cr2: 0x0671e000

 

Logical CPU: 0

Error Code: 0x000c0005

Trap Number: 132

Skall söka/kolla lite mer på det senare.

 

Under tiden... Om det är nåt 32/64-bitars problem. Du skulle kunna prova att ta en inforuta på programmet. Markera Photoshop.app och sen ⌘I.

 

Kolla i den om rutan innehåller ett alternativ med: “Öppna i 32bits-läge” - eller liknande. I sånt fall, kryssa i den och testa att starta igen.

 

Har du länken till sidan med vilket program det är så man kan kika på vilka systemkrav som de har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall söka/kolla lite mer på det senare.

 

Under tiden... Om det är nåt 32/64-bitars problem. Du skulle kunna prova att ta en inforuta på programmet. Markera Photoshop.app och sen ⌘I.

 

Kolla i den om rutan innehåller ett alternativ med: “Öppna i 32bits-läge” - eller liknande. I sånt fall, kryssa i den och testa att starta igen.

 

Har du länken till sidan med vilket program det är så man kan kika på vilka systemkrav som de har.

Här finns sytemkraven, det är Indesign CS6 som jag använder:

https://helpx.adobe.com/indesign/system-requirements.html

 

Det finns inget alternativ för att öppna i 32-bits-läge, så vitt jag kan se. Bifogar en bild på info-rutan för Indesign.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns sytemkraven, det är Indesign CS6 som jag använder:

https://helpx.adobe.com/indesign/system-requirements.html

Den här? https://helpx.adobe.com/indesign/system-requirements.html#main_InDesign_CS6_system_requirements

Om du kikar där finns ingetom El Capitan. Det finns en spec länk till Mavericks där, den kan du kika på lite. Det fanns mer data där på den sidan. Programmet du har är ju från 2013 - så det kan ju helt enkelt vara så att nåt ändrats i OS X som gör att inte Indesign vill vara med och leka längre.

 

Annars, prova att avinstallera det ordenlig - se till att du får bort alla filer, inställningsfiler, cache osv. (Prova med ApplClenaer). Sen installera om det. Kan ju ha hänt nåt når du uppdaterat eller nåt sånt.

 

Längst nere där... Du kan börja med att öppna hänglåset och sen ändra sista raden där med “everyone” till bara läsa (inte läsa och skriva).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske är problem med kompatibiliteten, men det konstiga är att programmet fungerade i några månader. Innan jag uppdaterade till El Capitan så undersökte jag ganska noga (men kanske inte tillräckligt ändå) om det skulle funka med CS6.

 

Jag ska testa att köra ApplCleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske är problem med kompatibiliteten, men det konstiga är att programmet fungerade i några månader. Innan jag uppdaterade till El Capitan så undersökte jag ganska noga (men kanske inte tillräckligt ändå) om det skulle funka med CS6.

 

Jag ska testa att köra ApplCleaner.

Ja, om inte annat verkar det finnas ganska mycket om att det verkar okompatibelt.

https://duckduckgo.com/?q=Indesign+CS6+El+Capitan+compabitilty

 

Kika lite på den här: https://discussions.apple.com/thread/7295696?start=0&tstart=0

Det kanske kan vara nåt? :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, börjar tro att jag har testat allt nu. Jag testade ApplCleaner på en annan Adobe app först, men hade glömt/förträngt att installationsprogrammet inte heller funkar längre. post-79925-0-61307100-1477151648_thumb.png

 

Dock har jag testat på en annan dator i familjen som också har El Capitan och där gick det fint att installera programmet, öppna det och använda det.

 

Misstänker kanske att det kan vara problem med java även om jag har installerat Java for OS X 2015-001

 

Tack för länkarna, en av dem hade jag läst.

 

Ångrar att jag inte valde Yosemite vid uppdateringen. (Jag uppdaterade från ett ännu äldre system.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...