Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

banner med uppspelande appar i iOS 10


medlem

Rekommendera Poster

Hej,

sedan uppdateringen till 10:an har jag fått några underliga meddelanden längst ner, dels på den låsta skärmen, dels på hemskärmen om man klickar två gånger på hemknappen, från de appar som spelar upp musik eller ljud (som webbläsaren Chrome, Apples egen Musik och SR Play - alla appar jag använder rätt flitigt)

Det konstiga är att dessa visas om apparna är avstängda helt (inte bakgrunden) och klickar man på dessa "banner" som öppnas appen.

 

Det hela har förmodligen med iOS 10:s nya "kontrollcenter" att göra och det vore väl inte så farligt (och visst kan man leva med det) om det inte vore så egendomligt att de hindrar mig från att komma åt själva "kontrollcenter", dvs. om jag i mörkret drar uppåt nerifrån för att kunna "tända ficklampan" eller sätta iFånen i "flight mode" så startar jag istället den app som för tillfället visar sig. - Mycket irriterande!

 

Jag har googlat mig trött efter detta fenomen och letat igenom varenda inställning i telefonen för att hitta var jag kan stänga av den här egendomliga - och för mig djupt oönskade - funktionen, men förgäves! Är det någon som vet på råd?

 

SR Play nederst på den låsta skärmen:

 

post-76815-0-50995300-1476872430_thumb.jpg

 

Chrome nederst på hemskärmen efter dubbelklick:

 

post-76815-0-63891100-1476872445_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är säkert någonting intressant på spåren, lappen71, och mycket klurigt observerat! ??

 

Problemet är att jag inte har någon Apple Watch, än mindre parkopplat någon till min iFåne.

Därför kommer jag inte heller åt >My Watch > General > Enable Handoff, eftersom åtkomsten kräver att man har en parkopplad klocka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är säkert någonting intressant på spåren, lappen71, och mycket klurigt observerat!

 

Problemet är att jag inte har någon Apple Watch, än mindre parkopplat någon till min iFåne.

Därför kommer jag inte heller åt >My Watch > General > Enable Handoff, eftersom åtkomsten kräver att man har en parkopplad klocka!

 

 

Nu missförstår du. Apple Watch har ingenting med detta att göra utan den kan vara ett hjälpmedel.

Utan jag syftade på detta.

 

 

 

iOS 10 now adds your most used app to your Lock screen. You can swipe up on the app icon to quickly access the app. You can also see your most used apps in the Siri App Suggestions window by swiping right on your Home screen until you reach the widget screen.

 

Du kan stänga av funktionen.

https://support.apple.com/sv-se/HT204681

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är förslag från Siri. Siri använder sig av din lokalisation, vilken tid på dygnet osv för att göra den app den tror du vill åt lättillgänglig. Detta genom att i låst skärm sätta den längst ned till vänster och du trycker nere i vänstra hörnet och sveper uppåt för att direkt efter upplåsning av telefonen öppna just den appen eller om telefonen är upplåst lägger den en "banner" längst ned efter ett dubbeltryck på hemknappen.

 

T.ex. så brukar jag ansluta mina hörlurar för att sedan öppna spotify. Siri förstod detta och numera när jag anslutit mina hörlurar för jag Spotify som förslag och jag kan öppna appen lätt genom antingen låst skärm eller genom dubbeltryck på hemknappen. Det kom redan med iOS 9 :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det ni skriver vore toppen om det inte vore så att jag aldrig sett röken av detta under iOS 9, utan det dök upp i o m iOS 10, och – vilket är det viktigaste – "handoff" är avstängt på min iPhone (och har aldrig varit påslaget) och så är även Siri.

 

Men det är riktigt att det ser ut som i lappen71:s länk till apple-support-sidan.

 

Till JonasHellman:

Hur får jag den avslagna Siri att sluta föreslå mig saker skärmledes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag Jonas blandar ihop saker för det han pratar om är dom appar som dyker upp när man sveper fram sökfältet på hemskärmen. Något som också går att stänga av.

http://apple.stackexchange.com/questions/207739/how-to-hide-siri-app-suggestions-in-ios-9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det ni skriver vore toppen om det inte vore så att jag aldrig sett röken av detta under iOS 9, utan det dök upp i o m iOS 10, och – vilket är det viktigaste – "handoff" är avstängt på min iPhone (och har aldrig varit påslaget) och så är även Siri.

 

Men det är riktigt att det ser ut som i lappen71:s länk till apple-support-sidan.

 

Till JonasHellman:

Hur får jag den avslagna Siri att sluta föreslå mig saker skärmledes?

 

Spelar ingen roll men det fanns redan med iOS 9.

Är du verkligen säker på att du stängt av Handoff?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är jag,

men du visade mig ändå på lösningen till sist.

 

Det visade sig alltså att det var Siri-widgeten i sökfältet som var orsaken, och att man längst ner i detta kunde ordna och stänga av den.

 

Stort Tack!

 

(ibland är inte problemlösning-a-la-Apple alldeles så självklar som de själva vill ge sken av ibland!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är jag,

men du visade mig ändå på lösningen till sist.

 

Det visade sig alltså att det var Siri-widgeten i sökfältet som var orsaken, och att man längst ner i detta kunde ordna och stänga av den.

 

Stort Tack!

 

 

Ja då pratar vi om olika saker för det är Siri-suggested apps som enbart syns i sökfältet och inte som på dom bilder du postat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag Jonas blandar ihop saker för det han pratar om är dom appar som dyker upp när man sveper fram sökfältet på hemskärmen. Något som också går att stänga av.

http://apple.stackexchange.com/questions/207739/how-to-hide-siri-app-suggestions-in-ios-9

 

 

Nej, inte alls! Efter lite sökande hittade jag att funktionen kallas Proactive - Siri (eller något på telefonen) föreslår en app utöver de förslag man får i Notiscenter eller Spotlight-sökrutan. Kan rentav vara så att den app som är först i listan av förslag är den app som hamnar som en ruta nere till vänster och en "banner" efter en dubbelklick med hemknappen - det vågar jag dock inte svara på.

 

Här finns en artikel om det hela från när funktionen lanserades med iOS 9: http://www.macworld.co.uk/how-to/iosapps/how-use-proactive-siri-in-ios-9-virtual-assistant-3616319/).

 

Det du beskriver är handoff vars funktion finner man på samma plats och fungerar på samma vis men om du tittar på screenshooten som ts bifogade ser du under att det står "Baserat på din aktuella plats" och inte "Från XX dator" eller liknande, vilket innebär att det är inte Handoff som är igång utan Proactive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen!

 

Lägesrapport: Det första försöket att ta bort Siri-widgeten gav, som ni noterat, endast en temporär effekt. Jag har därefter skruvat och pillat lite i Platstjänster och en del annat (som jag inte minns) med ledning av era tips, och de, av mig djupt oönskade app-symbolerna med konstiga budskap (oönskade, därför att de hindrat mig att nå kontrollcenter) har inte visat sig på ett tag.

 

Jag är glad, men en smula oroad.

Det är ungefär som att försöka sova på landet med hundra myggor och flugor i stugan. Man går sent upp och slår ihjäl allt man ser, men vet inte om man fått kål på alla, och friden infinner sig aldrig riktig.

 

Men jag tacker för tipsen. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...