Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa extern budget skärm till MBP Retina 15"


paulie_Walnuts

Rekommendera Poster

paulie_Walnuts

Tänkte köpa en extern skärm till min MBP retina 15" mid mid 2015.

Lite bökigare än vad jag hade trott.

Det jag undrar är detta: Bildförhållandet på en MBP är ju 16:10. Om jag då köper en vanlig 16:9-skärm och kopplar in den med hdmi, kommer bilden att bli så där utdragen då?

Måste jag köpa en 16:10-skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du behöver inte oroa dig över formatet; 16:9 extern funkar bra tillsammans med den interna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paulie_Walnuts

Du behöver inte oroa dig över formatet; 16:9 extern funkar bra tillsammans med den interna.

 

Ok, tack för ett rakt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paulie_Walnuts

Förresten: Blir det en skarp bild? Tycker ofta när man kör på externa skärmar att framför allt text ser rätt taggig ut.

Om upplösningen är 1920x1080 alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paulie_Walnuts

Ok, inte helt förjävligt ut alltså. Då får det bli en sån. Jag återkommer med omdöme efter inkoppling, för framtida frågor i ämnet.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paulie_Walnuts

Vad är det för skärm du tänkt köpa?

 

Tänkte köpa den här på rea. Har fått för mig att Asus är ett pålitligt märke i budgetklassen. Eller?

https://www.komplett.se/product/829372/datorutrustning/bildskarm/bildskarmar/asus-24-led-vs247hr#

 

Ska ju bara ha den att jobba med i Logic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Förresten: Blir det en skarp bild? Tycker ofta när man kör på externa skärmar att framför allt text ser rätt taggig ut.

Om upplösningen är 1920x1080 alltså.

 

"Ja."

 

Du jämför ju med en retinaskärm där du inte ser pixlarna utan lupp. På en vanlig skärm blir det suddigare men det bör inte vara märkbart när man vant sig lite. Klart att om du köper en för stor skärm för upplösningen, till exempel 1080p på 27 tum, så kommer du märka av det mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paulie_Walnuts

 

"Ja."

 

Du jämför ju med en retinaskärm där du inte ser pixlarna utan lupp. På en vanlig skärm blir det suddigare men det bör inte vara märkbart när man vant sig lite. Klart att om du köper en för stor skärm för upplösningen, till exempel 1080p på 27 tum, så kommer du märka av det mer.

 

Ja jag tänkte så jag också. Därför nöjer jag mig med 24"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paulie_Walnuts

Förresten: Är 16:10 ändå att föredra mot 16:9? Eller är det sak samma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1920x1080 i upplösning ger ju 16:9.

1920x1200 i upplösning ger 16:10

Jag hade nog lagt till ett par hundringar till för att få en skärm med IPS panel istället för TN.

Exempelvis denna.

https://www.proshop.se/Bildskaerm/Dell-24-Bildskaerm-SE2416H-Svart-6-ms-/2520124?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Vet inte riktigt vad man kan ha för krav på en bildskärm för bara 1100-1500Kr mer än en bild. Känns galet billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paulie_Walnuts

1920x1080 i upplösning ger ju 16:9.

1920x1200 i upplösning ger 16:10

Jag hade nog lagt till ett par hundringar till för att få en skärm med IPS panel istället för TN.

Exempelvis denna.

https://www.proshop.se/Bildskaerm/Dell-24-Bildskaerm-SE2416H-Svart-6-ms-/2520124?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Vet inte riktigt vad man kan ha för krav på en bildskärm för bara 1100-1500Kr mer än en bild. Känns galet billigt.

 

Jo men jag tänkte eftersom Macens naturliga bildförhållande är 16:10 kanske det är en enklare setup.

Den jag länkade är ju prissänkt från 1490 så den är ju dyrare egentligen.

Varför är ips att föredra framför led?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är ips att föredra framför led?

De har inget med varandra att göra, egentligen.

 

ips är typen av LCD-panel.

https://en.wikipedia.org/wiki/IPS_panel

 

LED är typen av bakgrundsbelysning. (Och det är väl den enda som finns idag, såvitt jag vet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paulie_Walnuts

Aha, ips är väl den paneltypen som finns i retina-macar? Den jag länkade till är ju en tn-skärm. Så jag antar att ips är mer lika macens egna skärm och därför är att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ips är väl den paneltypen som finns i retina-macar? Den jag länkade till är ju en tn-skärm. Så jag antar att ips är mer lika macens egna skärm och därför är att föredra.

 

KOlla denna video så får du en liten ide om några skillnader. Men observera att en dåligt tillämpad bra teknik inte automatiskt ger fördelar. Lågt pris innebär alltid kompromiss och billiga komponenter. Vilket kan menligt sänka en i grunden bra produkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paulie_Walnuts

Väldigt intressant! Tack för det, nu vet jag allt jag behöver veta!

Det blir nog en ips-skärm i mellanprisklassen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köpte en Dell-skärm 24" för ett par år sen typ 2000-2500 funkat alldeles utmärkt - har absolut inget att klaga på. Har i många år tidigare använt Samsung-skärmar - det kanske det här också är ;-) - men jag har på senare år sett att Dell har fått mycket lovord för sina skärmar som inte kostar en förmögenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...