Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stora problem att installera OS X El Capitan!


MacMannen68

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

 

Jag har under 3 jobbiga dagar försökt omformatera och ominstallera " MAC OS X El Capitan"

Jag vet att det krävs apple ID och det har jag, Men problemet är att det tycks vara bundet till

föregående ägarnas apple ID som då apple support bad mig skaffa fram. Jag gjorde så givetvis

och testade men det tycktes aldrig fungera ändå och jag känner mig jättestressad av att de skall behöva

vänta på mig. De sa att det är ok och ta min tid det krävs. Men jag är inte bekväm med att jag har tillgång

till deras privata konto. Deras lösenord strulade. Det konstiga är att hur än rätt jag skrev det i exempelvis "I-cload"

så blev det error men när jag däremot kopierar och klistrar in så funkar det. (gjorde detta på denna Win PC som jag skriver på nu)

 

Går det inte att lösa på annat vis? Inte ens apple support kunde hjälpa mig.:(

Jag fick tips om att man skulle kunna skaffa en installationsskiva till exempelvis

"MAC OS X snow leopard" och instllara det hela, men det kanske även då kräver

apple ID från föregående ägare. Men tanken var att genom detta då sedan få åtkomst

till El capitan och installera på nytt...

 

Jag är så osäker. Ber om hjälp innan jag ger upp! Plus så känner jag ingen som kan mac

där jag bor nu för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har köpt en begagnad dator så ska du kunna installera det OS X som datorn kom med från början, du behöver alltså formatera / radera hårddisken helt och sedan installera det OS X som datorn levererades med. När detta är gjort kan du uppgradera till senaste OS X från Apple som din dator klarar, det kan vara El Capitan eller det kan vara Sierra.

Apple tar bort tidigare OS från App Store utan erbjuder bara det senaste som datorn fungerar med, om man inte redan tidigare har skaffat det tidigare OS:et på sitt konto då finns det tillgängligt. Dvs om du gör en ny installation av OS X som datorn levererades med och datorn klarar Sierra så kan du inte hämta hem El Capitan, det är inte tillgängligt om du inte sedan tidigare redan hämtat hem det på ditt Apple ID - antagligen därför som du försöker hämta det på det Apple ID som de tidigare ägarna haft...

 

Kanske du helt enkelt skulle börja om från början och sedan installera Sierra. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej gott folk!:)

 

Många järn i elden här så jag glömde bort tråden men.

Det löste sig då jag lämnade in maccen på servis så

den funkar fint.

 

Tack för tips!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...