Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hantera och spela klassisk musik


leonardo

Rekommendera Poster

Jag börjar tröttna ( ruttna? ) rejält på iTunes och fyrkantigheten. Den har blivit mindre av och till mellan versionerna, men rätt vad det är kommer Apple på nån ny ”feature” som passar utmärkt för Album / Artist fokus. 95% av min musik är klassisk musik och då är Tonsättare, Verk och Verkdel centrala begrepp. Jag har taggat i princip all musik så att jag kan söka rätt på vad jag vill lyssna på, men jag har svårt att bläddra planlöst i biblioteket efter ”nå’t kul”.

Kompositör
Genre
Verk
Verkdel
Orkester
Dirigent
Solist

Så ser ”min hierarki” ut, men jag kan inte visa det i iTunes, dels för att jag inte kan döpa om tagg-rubrikerna, dels för att det inte finns några möjligheter att presentera biblioteket på ”mitt”. Det bästa jag kan åstadkomma är att sortera biblioteket på [Låtar], men sen är det stopp. Jag kan manuellt sortera alla filer i ”min hierarki”, men jag hittar inget sätt att presentera det.

Finns det ingen spelare/hanterare som är flexiblare och inte så låst till Album/Artist? Jag söker på nätet, men hittar inget som ger mig den frihet jag vill ha.

Hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Vox när jag vill lyssna på musik som inte är eller ska läggas in i iTunes.

Vet inte hur den hanterar bibliotek efter dina krav så du får testa.

Finns en app till iPhone också.

 

http://coppertino.com/vox/mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Du kan ju testa att göra smarta spellistor där du låter den skapa listor utifrån dina sökkriterier...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig stil med folk som ställer frågor och inte kommer med någon som helst respons. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också en hel del klassisk musik i min iTunes, tycker det går utmärkt att sortera efter titel...

 

- Köper man låtar genom iTunes är ju deras sorteringssystem nog, iaf för mig...

 

post-74999-0-32380100-1476891996_thumb.png

 

Visst, låtiteln består av verk/delverk o.s.v... Men Det är ju själva titeln (i min åsikt iaf) så jag har gärna allt på samma rad...

 

Anyways, kan tyvärr inte hjälpa dig med en lösning, kanske det finns ett bättre program för dig? Eller finns det någon inställning i iTunes som jag inte vet om...

 

- Handlar kanske mer om hur du taggat dom...?

Du får pilla med det och testa dig fram! Om inget annat kan du ju tagga låtar hur du vill och sen sortera efter vad du vill. Bara för att det står "Album" betyder ju inte att du behöver skriva album där, kanske bättre med dirigent för din del, eller orkester?

 

Testa dig fram!

 

:whistling:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar tröttna ( ruttna? ) rejält på iTunes och fyrkantigheten. Den har blivit mindre av och till mellan versionerna, men rätt vad det är kommer Apple på nån ny ”feature” som passar utmärkt för Album / Artist fokus. 95% av min musik är klassisk musik och då är Tonsättare, Verk och Verkdel centrala begrepp. Jag har taggat i princip all musik så att jag kan söka rätt på vad jag vill lyssna på, men jag har svårt att bläddra planlöst i biblioteket efter ”nå’t kul”.

 

 

 

Jag förstår det för klassisk musik är inte speciellt kul ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...